با "ادیسون" آشنا شوید؛ برنامه کوچک اینتل برای نیرو بخشیدن به نسل بعدی ابزارهای پوشیدنی‌

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
اینتل با ارائه یک چیپ کوچک نشان داد که چقدر بزرگ فکر می‌کند؛ Edison یک کامپیوتر کامل لینوکسی است که تنها به اندازه یک کارت حافظه SD است و توسط اینتل برای جاسازی در ابزارهای پوشیدنی ساخته شده است. فکر می‌کردید که Raspbery Pie کوچک است؟ پس لازم است حتما نگاهی به میکرو-کامپیوتر اینتل داشته باشید. این چیپ که قادر به اجرای یک سیستم‌عامل لینوکسی کامل است اندازه‌ای در حد و حدود یک کارت حافظه دارد.
تبلیغات

علاوه بر پشتیبانی کامل از لینوکس و پردازنده دو هسته‌ای x86 کوارک، ادیسون از وای‌فای داخلی، بلوتوث LE، اپ‌استور اختصاصی، و یک میکروکنترلر آن‌بورد برای پردازش Realtime داده‌ها بهره می‌برد.

برایان کرازانیچ، مدیرعامل اینتل، کامپیوتر ادیسون را روز دوشنبه در نمایشگاه کالاهای الکتورنیک مصرفی (CES) معرفی کرد. این اولین محصولی است که از آخرین تکنولوژی Quark mobile-processor که نسل بعدی پردازنده‌های اتم اینتل محسوب می‌شود، استفاده می‌کند. چیپ‌های اتم اینتل هم اکنون به تعدادی از نوت‌بوک‌ها و تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های سطح پایین بازار قدرت بخشیده‌اند؛ اگرچه این چیپ‌ها مدت زیادی است که توسط چیپ‌های قدرتمندتر کم‌مصرف مبتنی بر ARM که هم‌اکنون در آیفون و اغلب هوشمندهای سطح بالای اندرویدی استفاده می‌شود از میدان رقابت خارج شده‌اند.

چیپ‌ Quark اینتل، اندازه‌ای حدود یک پنجم پردازنده‌های Atom داشته و در عین حال تنها یک دهم آن‌ها نیرو مصرف می‌کند. هر دوی چیپ‌های Atom و Quark در حقیقت سیستم روی یک چیپ (SoC) محسوب می‌شوند که شامل مجموعه‌ای از کامپوننت‌های کامپیوتری بر روی یک چیپ سیلیکونی می‌شود.

رقابتی با ARM

بنا بر گفته‌ی کرازانیچ، Edison برای توسعه دهندگان طراحی و تولید شده است تا با استفاده از آن  نسل آینده‌ی کامپیوترهای پوشیدنی خود هوشمند شوند. چیپ Quark در حقیقت از سری Cortex M کمپانی آرم که رقیب اصلی آن محسوب می‌شود الهام گرفته‌ شده است.

از بخت بد اینتل، آرم زمانی که سری Cortex M را ارائه کرد حسابی از اینتل جلو افتاد و تا کنون از مزایای این پیش‌قدم بودن بهره برده است. در حقیقت اولین Cortex M در سال 2004 معرفی شد و آخرین سری آن نیز هم‌اکنون در حال استفاده در کامپیوترهای پوشیدنی نظیر ساعت هوشمند Toq کوالکام است که همه این‌ها به خوبی استراتژی پشت تولید ادیسون به‌عنوان یک کامپیوتر کوچک و با مصرف بهینه توسط اینتل را نمایان می‌کند.

مدیرعامل اینتل در جمع مخاطبان خود در CES می‌گوید:

سیستم‌های پوشیدنی هنوز فراگیر نشده اند چرا که همچنان مشکل اصلی را حل نکرده و با سبک زندگی ما نیز یکپارچه نشده‌اند. ما بر روی حل این چالش مهندسی که لازمه آن خلاقیت است، متمرکز شده‌ایم. هدف ما این است که دیگران را به این نتیجه برسانیم که اگر چیزی محاسبه‌ای انجام می‌دهد و ارتباطی برقرار می‌کند، بطور قطع با قلبی از اینتل به بهترین نحو عملیات خود را انجام خواهد داد.

در بیانیه آغازین نمایشگاه CES، اینتل کامپیوتر کوچک ادیسون را برای نمایش کارکرد در عمل، در قالب محصولات جدید سیستم هوشمند کودکان با نام Nursery 2.0 به نمایش گذاشت که همگی در قلب خود از سیستم ادیسون بهره می‌بردند. نمونه نمایشی از یک قورباغه اسباب‌بازی بهره می‌برد که بطور دائم علائم حیاتی کودک را زیر نظر داشته و هنگامی که مورد غیرعادی مانند گریه کودک را تشخیص می‌داد از طریق یک فنجان LED و یک گرم‌کن شیر که هنگام دریافت سیگنال‌های مربوط به کودک فعال می‌شدند والدین را از وضعیت کودک مطلع می‌کرد.

 برای رساندن ادیسون به دست توسعه‌دهندگان و تشویق آن‌ها، اینتل رقابتی با عنوان Make it wearable برگذار می‌کند که توسعه دهندگان را برای تولید دستگاه‌های پوشیدنی با استفاده از کامپیوتر کوچک اینتل به چالش می‌کشد. تولید کننده مطرح چیپ‌های پردازشی جزئیات کامل این رقابت را اعلام نکرده است ولی اعلام کرده که این مسابقه شامل 1.3 میلیون دلار جایزه است که شامل جایزه‌ای 500 هزار دلاری برای مقام اول است.

اینتل هنوز تاریخ دقیقی را برای ارائه ادیسون اعلام نکرده ولی آقای کرازانیچ گفته است که این کامپیوتر در تابستان پیش رو عرضه خواهد شد. هنوز به هیچ‌وجه مشخص نیست که آیا ادیسون بطور جدی اینتل را وارد بازی کامپیوترهای پوشیدنی خواهد کرد یا نه ولی این مساله نشان از عزم راسخ اینتل برای ورود به بازارهای جدید ابزارهای پوشیدنی و رقابت با ARM جا افتاده دارد.

برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات