AMD سرانجام اولین APU از نسل جدید Kaveri را رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
برای مدتی طولانی انتظار این رونمایی را داشتیم. امروز سرانجام ای‌ام‌دی از APU خود با نام Kaveri رونمایی کرد و دریافت پیش‌سفارش برای آن را آغاز کرد. همچنین این شرکت تعدادی بنچ‌مارک از این واحد پردازشی ارائه کرده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
تبلیغات

 پیش‌تر در بررسی نقشه راه کمپانی AMD و تراشه‌هایی که در سال آتی روانه بازار می‌شوند به ارائه این تراشه اشاره کرده و به جزئیات آن پرداخته بودیم. می‌توان این چیپ را مهم‌ترین چیپ ارائه شده توسط AMD در طی سال‌ها دانست. Kaveri اولین CPU ای‌ام‌دی است که تناسب لازم را با چشم‌انداز Fusion که دلیل خرید ATI توسط ای‌ام‌دی در هشت سال پیش بود را در خود دارد.

Kaveri اولین هسته‌ با پشتیبانی کامل از HSA است و همچنین اولین بازسازی از معماری Bulldozer که دو سال پیش ایجاد شده بود، محسوب می‌گردد. به روز رسانی قبلی AMD‌ از هسته‌های خود تحت عنوان Piledriver شاید بعضی از اشکالات را برطرف نموده‌ و بعضی بروزرسانی‌ها را در عملکرد پردازشگرهای AMD ایجاد نموده باشد، ولی در آن بروزرسانی، خبری از تغییرات قابل توجه در زمینه معماری پردازشگر به چشم نرسید.

اما A10-7850K، پردازشگر جدید AMD‌ با سرعت کلاک بیشتر، مصرف انرژی پایین‌تر و بهبودهای کلی که انتظار به وجود آمدن آن را داشتیم، نسل جدیدی از محصولات AMD  را در پیش چشمان ما به تصویر کشیده است. پایه فرکانس هسته‌های پردازشگر تازه ای ام دی 3.7 گیگاهرتز می‌باشد که با کمک تکنولوژی حالت Turbo این فرکانس تا 4 گیگاهرتز نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مصرف انرژی و تولید گرما نیز به 95 TDP رسیده است. البته این آمار و ارقام در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر از پردازشگرهای قدرتمند سری Richland که دارای فرکانس پایه 4.1 گیگاهرتز و 4.4 گیگاهرتز در حالت توربو بودند اندکی کمتر است. همچنین از لحاظ قدرت پردازشگر گرافیکی نیز، فرکانس 720 مگاهرتز این پردازشگر در مقایسه با 844 مگاهرتز Richland‌ کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. با وجود تمامی این حرف‌ها، لیتوگرافی پردازنده جدید ای‌ام‌دی از نوع 28 نانومتری است در حالی که مدل‌های قدیمی این پردازشگر در سری Richland از لیتوگرافی 32 نانومتری بهره‌مند بودند. 

همچنین در تصاویر زیر مقایسه‌ کوتاهی را بین پردازشگر جدید ای‌ام‌دی از سری تازه وارد Kaveri را در مقایسه‌ با نسل‌های قدیمی می‌توانید مشاهده نمایید.

Kaveri-Perf-640x286

اما تصویر دوم که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید، نشان از افزایش هشت برابری کارآیی اپلیکیشن‌ها با استفاده از تکنولوژی HSA به کار رفته در این پردازشگر دارد. البته آن طور که فعلا به نظر می‌رسد، استفاده از این تکنولوژی منوط به همکاری با توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان برنامه‌هاست و در هر اپلیکیشنی نمی‌توان از این قدرت و کارآیی بهره‌مند شد. بنابراین در حال حاضر و تا جای گرفتن این اپلیکیشن به عنوان عضوی ثابت در اپلیکیشن‌های آینده، نمی‌توان انتظار معجزه‌های خارق‌العاده را داشت. 

Calc-Perf-640x238

نسل جدید پردازشگر AMD‌ از نسل KAVERI در چند هفته آینده به بازار تکنولوژی قدم‌خواهد گذاشت. بنابراین قضاوت کامل در رابطه  با قدرت و کارآیی این نسل از دستاوردهای AMD را به آینده‌ای نه چندان دور موکول می‌کنیم.

برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات