با پردازنده جدید Snapdragon 805 کوالکام آشنا شوید

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی Snapdragon 805 چه ویژگی‌های دارد؟
تبلیغات

پردازنده اسنپدراگون 800 کوالکام هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما کوالکام چیپ دیگری را در ادامه‌ی محصول موفق قبلی به بازار عرضه کرده است. اسنپدراگون 805 نام محصول جدید کوالکام است که پردازنده‌ی ویدئو‌های اولترا اچ‌دی نیز لقب گرفته است. با وجود اینکه محصولات مجهز به این چیپ تا ماه‌های آتی به بازار عرضه نخواهند شد، از‌این‌رو در ادامه به بررسی قابلیت‌های این چیپ در قالب ویدئوهایی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اسنپدراگون 805 نیز همچون چیپ قبلی کوالکام از هسته‌های Krait بهره برده و دارای چهار هسته است. بزرگترین مزیت آن قابلیت پخش ویدئوهایی با کیفیت 4K در ابزار‌های قابل حمل و تلویزیون‌های‌هوشمند است. اسنپدراگون 805 از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 420 بهره می‌برد که به ادعای کوالکام کارایی آن %40 افزایش یافته است. مطمئنا تمامی این مباحث با مشاهده‌ی کارایی آن‌ها قابل باورتر خواهد بود.

انگجت با مراجعه به دفتر مرکزی کوالکام در سن‌دیگو شانس کار با آخرین نسل از چیپ کوالکام را داشته است. در ادامه نگاهی به قابلیت‌های گرافیکی این چیپ در ویدئوهایی خواهیم کرد.

هر چهار ویدئوی تهیه شده در بردارنده‌ی اطلاعات مفیدی در مورد پیشرفت‌های انجام شده در اسنپدراگون 805 است. برای نمایش قابلیت‌های چیپ جدید کوالکام از یک تبلت اندرویدی با صفحه‌ی نمایشی با رزولوشن 2,560 در 1,440 پیکسل، دوربین‌های دوگانه با سنسور سه‌بعدی و بلندگو ساراند بهره گرفته شده است. مطمئنا در آینده‌ی نزدیک شاهد حضور ابزار‌هایی با قلب تپنده‌ی اسنپدراگون 805 خواهیم بود، اما می‌توان با مشاهده‌ی ویدئوهایی که در ادامه می‌توانید آن‌ها را به نظاره بنشینید، به قابلیت‌ها و پیشرفت‌های این چیپ پی برد.

قابلیت انتخاب فوکوس و برخی از کاربردهای دیگر دوربین

کوالکام با ارائه‌ی چیپ اسنپدراگون 805، برخی از الگوریتم‌های نرم‌افزاری را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است که می‌توان از آن‌ها در ابزار‌های پیشرفته‌ی ویرایش تصاویر استفاده کرد و این قابلیت فارغ از تلفن‌هوشمندی است که شما در دست خواهید داشت. تنها شرط لازم و کافی برای برخورداری از چنین ویژگی‌هایی، استفاده از اسنپدراگون 805 در تلفن‌ هوشمند مورد نظر است.

یکی از این قابلیت‌ها که UbiFocus نام گرفته است، امکان انتخاب بخش‌هایی از تصویر که تمایل دارید فوکوس روی آن‌ها باشد را میسر می‌کند. این ویژگی مهم‌تریم مزیت استفاده از دوربین‌های لایترو را به ارمغان آورده است. به لطف قدرت پردازشی اسنپدراگون 805 تاخیر قابل توجهی در تصاویر نمایش داده شده ایجاد نمی‌شود.

این الگوریتم‌ها امکانات دیگری را نیز ارائه می‌دهند که از جمله‌ی آن می‌توان به Optizoom که می‌توان با استفاده از آن وضوح قسمت مشخص شده‌ای را همچون متن یا تصویر بالا برد، اشاره کرد. قابلیت دیگری را که می‌توان آن را نیز جزو توانایی‌های چیپ جدید عنوان کرد، Chromaflash‌ است که دو نسخه از تصویر ثبت شده را با وجود فلاش و در نور طبیعی را ترکیب می‌کند که نتیجه‌ی آن بهترین تصویر ممکن از ترکیب در دو حالت نورپردازی است.

نمایش ویدئوی سه بعدی در زوایای مختلف

ویدئوی فوق قدرت پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون 805، یعنی آدرنو 420 را نمایش می‌دهد. با اتصال تبلت مذکور به یک مانیتور دیگر، این چیپ قادر است تا یک ویدئوی سه بعدی را در 8 زاویه‌ی دید مختلف نمایش دهد که می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های تماشای ویدئو‌های سه‌بعدی را فارغ از محل قرارگیری کاربر نسبت به نمایشگر به ارمغان بیاورد. قابلیت پخش ویدئو‌های سه‌بعدی در زوایای دید متنوع یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی چیپ جدید کوالکام در حوزه‌‌ی بهبودهای گرافیکی نسبت به اسنپدراگون 800 است که از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 330 استفاده می‌کند.

افزایش بهره‌وری گرافیکی

کوالکام قابلیت نمایش جزییات اشیاء در تصاویر و لبه‌ها در هنگام رندر کردن را به ویژگی‌های آدرنو 420 افزوده است که نتیجه‌ی آن بهبود شگرفی در نمایش تصاویر نسبت به آدرنو 330 در هنگام پخش تصاویر مجازی است. آدرنو 420 قابلیت نمایش جزئیات را بدون بالا بردن فشار روی پردازنده به انجام می‌رساند که نتیجه‌ی آن کاهش مصرف انرژی و حافظه در کارکرد کلی چیپ است.

انتقال بار چنین پردازش‌هایی قبلا در پی‌سی‌ها و کنسول‌های بازی انجام شده است، اما این اولین باری است که یک تبلت از این ویژگی بهره می‌برد. ویدئوی فوق که یک حشره را با انجام تکان‌ها و حرکاتی جزئی به نمایش درمی‌آورد گویای بهبودهای حاصل شده در رندر تصاویر مجازی نسبت به آدرنو 330 است.

تصاویر با کیفیت بالا درعین حجم کم فایل

با وجود دیکدر سخت‌افزاری 4K HEVC، اسنپدراگون 805 قادر است ویدئوهایی را با کیفیت بالا در عین مصرف پایین انرژی پخش کند. مطمئنا شما نیز پس از مشاهده‌ی ویدئوی فوق به قدرت بی‌بدیل این چیپ در نمایش ویدئوهای با کیفیت بالا پی خواهید برد که می‌تواند در تبلت‌ها و تلویزیون‌های‌هوشمندی که در ماه‌های آتی تولید خواهند شد به کار گرفته شود. همچنین از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به ارائه‌ی صدای دالبی و صدای ساراند عمودی اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات