نگاهی به آنچه می‌توان از گوگل در سال 2014 انتظار داشت

یک‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱
مطالعه 10 دقیقه
گوگل در سال 2013 نقش خود را بخوبی اجرا کرد و مجموعه بزرگی از محصولات جدید و بهبود یافته را معرفی نمود، سود خالص خود را در هر فصل مالی افزایش داد و سلطه خود را بر حوزه‌ی سیستم‌عامل‌های موبایل حفظ کرد. از آنجا که به تازگی وارد سال جدید میلادی شده‌ایم بد نیست نگاهی داشته باشیم به اینکه غول جستجو در سال جدید ممکن است بر چه محصولات و راهبردهایی تمرکز داشته باشد. پس با زومیت در ادامه این مطلب همراه باشید...
تبلیغات

 آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل تحلیل‌ و پیش‌بینی‌ ما از تلاش‌های دوازده ماه آینده گوگل است. حدس زدن مسیر حرکت و پیشرفت شرکت‌های فناوری همیشه جالب و جذاب است؛ پس شما هم دیدگاه‌ها و تحلیل‌های خود را در بخش نظرات همین پست در مورد راهبرد آینده گوگل با دیگران به اشتراک بگذارید.

به احتمال بسیار زیاد: خبرهای بیشتر از گوگل گلس

google-glass-sales

در سال 2013 گوگل کامپیوتر پوشیدنی خود یعنی عینک هوشمند گوگل گلس را بسیار آهسته و پیوسته به پیش برد. در این سال گوگل به بهبود و اصلاح محصول خود پرداخت و آن را با یک ایرفون بجای روش القای استخوانی تجهیز کرد و همچنین بهبودهای نرم‌افزاری فراوانی را نیز بر روی آن اعمال کرد که از جمله این تغییرات می‌توانیم به پشتیبانی از گوگل پلی موزیک و توانایی تصویربرداری با پلک زدن اشاره کنیم.

در حال حاضر گوگل در حال انجام یک تور در سراسر ایالت متحده است تا به عموم مردم اجازه دهد گوگل گلس را از نزدیک امتحان کنند. اگرچه گوگل برای عرضه عمومی عینک هوشمند خود به تاریخ اواخر سال 2013 که پیش‌تر به وب‌سایت Verge گفته بود نرسید، ولی همگی می‌توانیم نزدیک شدن این رخداد را حس کنیم.  اریک اشمیت در مصاحبه خود با رسانه های مختلف زمان عرضه عمومی این دستگاه جذاب را سال 2014 ذکر کرده که اکنون صحیح‌تر به نظر می‌رسد.

بطور حتم گوگل در سال 2014 اخبار و اطلاع‌رسانی‌های بیشتری را به گوگل گلس اختصاص خواهد داد و به توسعه نرم‌افزاری آن نیز سرعت خواهد بخشید. بهتر است تا کنفرانس I/O بعدی گوگل که به احتمال زیاد در ماه می و یا ژوئن برگزار خواهد شد صبر کنیم.

شاید: ارائه گوگل TV

بسیاری از کمپانی‌های تکنولوژی به اتاق نشیمن بعنوان کلید بعدی گسترش بازار نگاه می‌کنند. سونی و مایکروسافت در سال 2013 کنسول های بازی جدید خود را ارائه کردند و در مقابل از طرف گوگل فقط شاهد ارائه یک دانگل کوچک 35 دلاری برای استریم کردن مدیا با نام کروم‌کست بودیم.

از اکتبر 2010 که اولین‌ خبرها در مورد پلتفرم تلویزیون هوشمند گوگل با نام Google TV شنیده شد تا کنون این کمپانی در تلاش برای دست یافتن به این مورد است. اطلاعات جدید حکایت از این دارند که یک ست‌تاپ‌باکس جدید مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید در دست توسعه است که ممکن است در نیمه اول 2014 شاهد رونمایی و ارائه آن به بازار باشیم. بر اساس گزارشات، این سیستم که نکسوس تی‌وی نامیده شده، امکان اجرای بازی‌های اندروید را نیز فراهم خواهد کرد ولی خبری از پخش تلویزیون زنده نخواهد بود.

در حال حاضر برچسب "شاید" را به این مورد می‌زنیم. ارائه دستگاهی مشابه با Apple TV و یا مجموعه باکس‌های استریم Roku به نظر منطقی می‌رسد ولی مسلما به هم ربط دادن ارائه کروم‌کست و گوگل تی‌وی ممکن است دشوار باشد و این ایده را از ذهن دور کند.

شاید: یک ساعت هوشمند گوگلی

nexussmart

سال پیش صحبت نکردن در مورد ساعت‌های هوشمند بسیار دشوار بود. در حالی که پبل، گلکسی گیر سامسونگ و نیز سونی اسمارت واچ 2 که بررسی زومیت در مورد آن را می‌توانید از این لینک بخوانید، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بودند، شایعات حول کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت، اپل و گوگل برای ارائه ساعت هوشمند اختصاصی خود بسیاری را شیفته خود کرده بود.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، ساعت مچی دیجیتال گوگل بر اساس اندروید خواهد بود و از طریق بلوتوث با گوشی هوشمند کاربر ارتباط برقرار خواهد کرد. گرچه این گزارش انجام مراحل توسعه بر روی چنین محصولی را تایید می‌کند ولی دلیلی مبنی بر ارائه عمومی نخواهد بود. همچنان بر سر موفقیت یا عدم موفقیت ساعت‌های هوشمند تردید وجود دارد و این موضوع باعث ایجاد شک و تردید در مورد ارائه چنین محصولی از سوی گوگل خواهد بود. شروع این بازی از سوی اپل می‌تواند گوگل را تحت فشار بگذارد، اما گوگل به طور قطع بیشتر توجه خود را معطوف به کامپیوتر پوشیدنی فعلی خود یعنی گوگل گلس خواهد کرد که به نظر می‌رسد به عرضه عمومی نزدیک‌تر بوده و زیربنایی از هیجان و اشتیاق عمومی آن را همراهی می‌کند.

به احتمال بسیار زیاد: دستگاه‌های نکسوس جدید

2114-9f5f1b7d 680 400

هرگاه گوگل دستگاه نکسوس جدیدی ارائه می‌کند خواه ناخواه به استانداردی برای دنیای دستگاه‌های اندرویدی بدل می‌شود. ممکن است  این سری دستگاه‌ها سریع‌ترین و بیشترین آمار فروش اسمارت‌فون و یا تبلت‌ها را از آن خود نکنند (گوگل هرگز چنین هدفی نداشته است) ولی نکسوس همیشه نمایانگر سیستم‌عامل موبایل گوگل در بهترین وضعیت خود است.

اگرچه تضمینی بر ارائه دستگاه‌های نکسوس جدید توسط گوگل در سال 2014 وجود ندارد ولی ما تصور می‌کنیم چنین چیزی بسیار محتمل است. این کمپانی از ژانویه 2010 تا کنون بطور مرتب هر دوازده ماه یا در همین حدود، یک اسمارت‌فون جدید ارائه کرده است و دلیلی وجود ندارد که گوگل بخواهد این سنت را زیر پا بگذارد. نکسوس 5 که می‌توانید بررسی زومیت در مورد آن را از این لینک بخوانید در اکتبر سال پیش با سخت‌افزاری رقابتی و قیمتی معقول ارائه شد و این همان چیزی است که از نسل بعدی این دستگاه نیز انتظار داریم.

گوگل همچنین در بازی تبلت‌ها هم نقشی دارد و باید توجه داشت که نکسوس 10 که با مشارکت سامسونگ تولید و ارائه شد اکنون بسیار تاریخ گذشته به نظر می‌رسد. شایعات و ادعاهایی مبنی بر درز اطلاعات چنین دستگاهی به گوش می‌رسد که البته هیچ‌کدام معتبر به نظر نمی‌رسند. با این حال ارائه یک تبلت سایز کامل با برند نکسوس در سال 2014 بسیار محتمل است.

به احتمال بسیار زیاد: آپدیت‌های بیشتر برای اندروید

اندروید با در اختیار گرفتن 81 درصد از بازار تلفن‌های هوشمند در سه ماهه آخر 2013 جایگاه خود را بعنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل دنیا محکم کرده است. بخشی از این رشد مدیون نسخه‌های 4.3 و 4.4 اندروید است؛ دو بروز رسانی عمده  که ویژگی‌ها و طراحی این سیستم‌عامل را در سال گذشته باز تعریف کردند.

اگرچه پیش‌بینی اینکه گوگل اندروید را در چه مسیری توسعه خواهد داد کار سختی است ولی بطور قطع اصلاحات بعدی را در سال پیش رو خواهیم دید. نسخه 4.4 این پلتفرم با اختلاف بسیار، بهترین نسخه ارائه شده تا کنون است که از طراحی سبک‌تر و تمیزتر در کنار ویژگی‌های نرم‌افزاری جدیدی نظیر نسخه هوشمندتری از Google Now، ادغام بخش پیام‌ها با هنگ‌اوت و نیز برنامه Phone جدید که امکان تماس با کسب و کارهای محلی را فراهم می‌کند بهره می‌برد.

نام نسخه بعدی اندروید هرچه که باشد انتظار داریم در آن شاهد تاکید بیشتری بر هوشمندی محتوا و اطلاعات باشیم. امروزه سرویس‌های Google Now و گوگل پلاس بدون هیچ تلاشی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. انتظار می‌رود گوگل بیشتر از پیش به یکپارچه‌سازی این سرویس‌ها با بافت تجربه کاربری اندروید بپردازد.

به احتمال بسیار زیاد: بهبودی برای کروم‌کست

51471-chromecast

زمانی که گوگل برای اولین بار کروم‌کست را ارائه کرد فقط تعداد محدودی اپلیکیشن بومی وجود داشت که قابلیت استریم از طریق دانگل ارزان قیمت گوگل را داشتند. اما به نظر می‌رسد نشانه‌های ثمر دادن این پروژه اکنون با سرویس‌های سطح بالایی نظیر Pandora، HBO Go ،Vevo و Songza که به پشتیبانی از این دستگاه پرداخته‌اند نمایان شده است.

AirPlay همیشه بعنوان یکی از ویژگی‌های Apple TV برشمرده شده است، اما اکنون گوگل با این دستگاه ارزان قیمت، عملکرد مشابهی را بصورت مستقل ارائه می‌دهد. برخلاف بسیاری تجربه‌های سخت‌افزاری گوگل بعید می‌دانیم این محصول به فراموشی سپرده و یا طرد شود.

امید می‌رود گوگل در سال 2014 کروم‌کست را به بازارهای دیگر نیز معرفی کرده و به ترغیب توسعه‌دهندگان برای ایجاد پشتیبانی از این سیستم در نسخه بعدی اپلیکیشن‌های اندروید و یا iOSشان ادامه دهد.

به احتمال بسیار زیاد: گسترش بیش از پیش گوگل پلاس

بنا بر گفته لری پیج، گوگل پلاس به این منظور توسعه یافته که ستون فقرات کلیه سرویس‌های ارائه شده بر بستر وب توسط گوگل باشد. ادغام‌های انجام شده با یوتوب و گوگل پلی در اواخر سال گذشته صرفا یک آغاز محسوب می‌شود. به احتمال بسیار قوی بسیاری از سرویس‌ها و محصولات برتر این کمپانی با گوگل پلاس پیوند خواهند خورد.

اجرای این تصمیم با دقت فراوان همراه خواهد بود. گوگل می‌خواهد که اکانت گوگل‌پلاس شما نظیر یک پاسپورت و یا یک پروفایل فراگیر باشد که شما را به کلیه سرویس‌های گوگل متصل کند. اگر چه بدون شک این کمپانی به ارتقا گوگل پلاس بعنوان یک شبکه اجتماعی مستقل ادامه خواهد داد ولی بعید می‌دانیم چیزی بر کاربران تحمیل شود. اگرچه فعالیت‌های شما در وب ممکن است با عنوان «فعالیت‌های اخیر» و یا پست‌هایی در صفحه پروفایل شما در گوگل پلاس مورد استفاده قرار گیرد ولی بعید به نظر می‌رسد شاهد چیزی فراتر از این باشیم.

به احتمال بسیار زیاد: کروم‌بوک‌های جدید، کروم او اس بهتر

devices-selector-home-pixel

مایکروسافت اخیرا در قالب تبلیغات ویدئویی خود در کمپین ضد گوگلی Scroogled حسابی پلتفرم کروم را مورد حمله قرار داده است. پیشرفت کروم بی‌تردید قابل ملاحظه بوده است. اگر تا کنون کروم‌بوک‌ها فروش مناسبی نداشتند مسلما مایکروسافت همچنان با این نگرانی که بزودی چنین اتفاقی خواهد افتاد مواجه بود.

در ایالات متحده و انگلیس، کروم‌ بوک‌ها بطور مرتب در بخش نوت‌بوک‌های پرفروش‌ فروشگاه آمازون قرار می‌گرفتند. در 12 ماه گذشته لپ‌تاپ‌های قدرت گرفته از کروم او اس را از تولیدکنندگان مطرحی چون اچ‌پی، لنوو، دل و ایسر شاهد بوده‌ایم. همچنین گوگل نیز کروم‌بوک پیکسل دلربا و البته گران‌قیمت خود را ارائه کرده است و توشیبا هم قول رونمایی از کروم‌بوک جدید خود در اوایل 2014 را داده است.

فروش لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های PC رو به کاهش است ولی به نظر می‌رسد در این میان، گوگل فرصت و موقعیت مناسبی برای دمیدن نفسی تازه به این بازار با استفاده از کروم یافته است. مساله قیمت که عامل اصلی محبوبیت کروم‌بوک‌ها است مسلما برای کاربران بسیاری اغوا کننده است ولی گوگل باید پلتفرم خود را تقویت کرده و ثابت کند که کروم جایگزین مناسبی برای ویندوز، مک و گنو/لینوکس است. باید انتظار داشت گوگل بروزرسانی‌های موثری را برای کروم او اس ارائه کند و بهبود قابل توجهی را برای Chrome Apps یا همان Packaged Apps سابق رقم بزند.

انتظار می‌رود در سال جدید شاهد مجموعه جدیدی از کروم‌بوک‌های تولید شده توسط تولیدکنندگان مطرح باشیم. ارائه نسخه جدیدی از کروم‌بوک پیکسل بعید به نظر می‌رسد اما... هرگز نگویید هرگز!

احتمالا: جستجوی هوشمندتر

هسته‌ی اصلی کسب و کار گوگل هنوز به جستجو متکی است. موتور جستجوی این کمپانی هنوز به شدت محبوب است که آن را به یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی تبدیل می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که به منظور ماندن در صدر، گوگل به ارائه بهبودها و ویژگی‌های جدیدی برای موتور جستجوی خود خواهد پرداخت که تجربه جستجو را برای کاربران، ادراکی‌تر و قابل دسترس‌تر کند. بر اساس درک و دریافت اطلاعاتی که شما بر روی دیگر سرویس‌های گوگل نظیر جیمیل، کلندر، پلاس، درایو و... ذخیره می‌کنید گوگل باید بتواند جستجوی فعال‌تری انجام داده و نتایج را بر اساس آنچه که در ادامه به آن نیاز دارید به شما ارائه کند. بنابراین در سطح بعدی جستجوی گوگل اگر در حال کار بر روی مقاله‌ای در Docs هستید ممکن است موتور جستجوی گوگل کتاب‌ها و مقالاتی را مرتبط با موضوع منتخب شما ارائه کند.

بطور قطع: دسترسی گسترده‌تر به گوگل فیبر

تعداد بسیار کمی از ما گوگل را بعنوان یک ارائه کننده خدمات اینترنی (ISP) می‌شناسیم، اما با توسعه گوگل فیبر این نیز یکی دیگر از عناوینی است که باید به مجموعه گسترده و در حال گسترش سرویس‌های این کمپانی افزود.

گوگل در سال جاری پوشش شبکه اینترنت فوق سریع خود را گسترش خواهد داد. این شبکه در حال حاضر در شهرهای کانزاس سیتی، و پروو و یوتا در دسترس است و تا میانه سال 2014 به آستن (مرکز تکزاس) نیز گسترش خواهد یافت. اگر کمپانی گوگل در مسیر خود با مانع مهمی روبرو نشود این گسترش پوشش بر طبق برنامه پیش خواهد رفت.

باعث تعجب نخواهد بود اگر گوگل برای سال نو بازارهای جدیدی را برای پروژه فیبر در نظر داشته باشد. ممکن است در سال 2014 شاهد گسترش خیره کننده‌ای در این شبکه نباشیم ولی به یقین  می‌توان گفت که گوگل برای توسعه فناوری خود به چند محیط بسته در ایلات متحده قناعت نخواهد کرد و برنامه‌ریزی‌های دراز مدتی برای این مساله خواهد داشت. در هر حال دسترسی گسترده‌تر به اینترنت به معنی مشتریان بالقوه برای سرویس‌های گوگل خواهد بود.

بطور قطع: غافلگیری‌های بیشتر

گوگل کارهای غیرمنتظره زیادی انجام داده است. این شرکت اتوموبیل‌های بدون راننده و بالون‌هایی که اینترنت را به نقاط دوردست کشورهای در حال توسعه می‌برند را ساخته است و شرکت‌هایی به منظور مقابله با معضل پیر شدن و بیماری‌های خاص بنا نهاده است. حتما تصاحب بوستون داینامیکز توسط گوگل را هم به یاد دارید که هنوز فرصتی برای دیدن خروجی‌های آن نبوده است.

با قاطعیت فراوان می‌توانیم بگوییم که گوگل در سال 2014 ما را غافلگیر خواهد کرد. نمی‌دانیم چگونه و یا دقیقا چه زمانی، ولی این تضمین را به شما می‌دهیم که در سال جدید و زمانی که تصمیم گوگل برای دستیابی به چیز جدید و غیرمنتظرانه‌ای را دیدید، این متن را به خاطر خواهید آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات