آیا استفاده از سیستم فایل FAT32 برای SSDها بهتر است؟

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
همیشه اولین کار بعد از اتصال یک هارددیسک جدید به کامپیوتر یا لپ‌تاپ این است که نوع سیستم فایل آن را انتخاب کنیم و آن را به شکل مناسب فرمت کنیم. در هنگام پارتیشن‌بندی مجدد هم این امر ضروری است. سیستم فایل NTFS و FAT32 سال‌هاست که در کامپیوترهای ویندوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته NTFS پرکاربردتر است. اما در مورد یک دیسک حالت جامد یا SSD وضعیت کمی متفاوت است. در این مقاله با بررسی ساختار SSD به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه نوع سیستم فایلی برای آن مناسب‌تر است.
تبلیغات

قطعاً هر نوع سیستم فایلی مزایا و معایبی دارد و در نهایت برای کاربردهای مختلف، از انواع مختلف سیستم فایل استفاده می‌شود. اما در مورد SSDها و کامپیوترهای ویندوزی چه باید کرد و کدام مناسب‌تر است؟

مزیت FAT32 برای SSDها

عمر دیسک حالت جامد یا SSD متناسب با تعداد دفعات خواندن و نوشتن است. بنابراین در نگاه اول به نظر می‌رسد که اگر فایل سیستم فایل دیسک حالت جامد خود را FAT32 انتخاب کنید، عمر آن افزایش می‌یابد. اما چه قدر؟ بسته به اینکه خواندن و نوشتن داده‌ها چطور باشد، افزایش عمر متفاوت خواهد بود اما در بیشتر موارد، افزایش عمر ناچیز است.

در موارد خاص مثل نوشتن تصادفی روی فایل‌های مختلف آن هم در حد زیاد، شاید افزایش عمر دیسک حالت جامدی که با استفاده از سیستم فایل FAT32 فرمت شده، به مقدار قابل توجهی بیشتر باشد. در مجموع در بیشتر موارد این موضوع مهم نیست.

SSD-Fat32-or-NTFS-2

معایب FAT32 نسبت به NTFS

از منظر امنیتی سیستم فایل NTFS امن‌تر از FAT32 است و قابلیت‌های بیشتری دارد. منظور از امنیت بیشتر این است که احتمال از دست رفتن اطلاعات ارزشمند در NTFS کمتر است. علت این است که FAT32 عمل ژورنال کردن را انجام نمی‌دهد به این معنی که اگر برق قطع شود، صفحه‌ی آبی مرگ یا BSOD نمایش داده شود و سیستم هنگ کند و به طور کلی هر وضعیت غیر منتظره‌ی دیگری پیش آید، در نوشتن داده‌ها اختلال پیش خواهد آمد و ممکن است داده‌ها به کلی از بین بروند.

در مورد NTFS امنیت اطلاعات بیشتر است به این صورت که در موارد ذکر شده، باز هم احتمال از دست رفتن داده‌های در حال نوشته شدن، وجود دارد ولیکن در این صورت، داده‌هایی که در آخرین دسترسی نوشته شده بودند، قابل استفاده خواهند بود و از بین نمی‌روند. بنابراین تمام اطلاعات از دست نمی‌رود و تنها آخرین نسخه‌ای که در حالت نوشته شدن بوده، از بین رفته است.

محدودیت دیگر اندازه‌ی فایل‌هاست که به 4 گیگابایت محدود می‌شود. در NTFS امکان رمز‌گذاری داده‌ها هم وجود دارد به این صورت که تنها یک کاربر خاص می‌تواند از اطلاعات شخصی خود استفاده کند.

نتیجه‌گیری

هیچ نوع سیستم فایلی وجود ندارد که در برابر آسیب‌های سخت‌افزاری مقاوم باشد. در واقع اگر هارددیسک یا دیسک حالت جامد شما خراب شود، احتمال از دست رفتن اطلاعات روی آن وجود دارد. بنابراین برای تضمین امنیت اطلاعات ارزشمند خود همیشه یک نسخه‌ی پشتیبان یا BackUp از آن تهیه کنید و روی یک درایو دیگر ذخیره کنید.

برای افزایش عمر SSD راه‌های مختلفی وجود دارد اما استفاده از سیستم فایل FAT32 به جای NTFS راه منطقی و مناسبی نیست چرا که امنیت اطلاعات را کاهش می‌دهد. لذا بهتر است در SSD هم مثل HDD از سیستم فایل NTFS استفاده کنید.

به هر حال اگر در فکر تغییر سیستم فایل هستید و اطلاعات ارزشمندی روی ابزار ذخیره‌سازی خود دارید از نرم‌افزار AOMEI Partition Assistant استفاده کنید. در این صورت حتی زمان ایجاد یا ویرایش فایل‌ها هم تغییر نخواهد کرد. این نرم‌افزار برای استفاده‌های خانگی به صورت رایگان عرضه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات