تلفن‌های هوشمند ساخته شده‌اند تا کیفیت و کمیت خواب شما را برهم زنند

یک‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از تلفن‌هوشمند در شب باعث بی‌خوابی و کاهش بهره‌وری در محیط کار می‌شوند.
تبلیغات

پیش از این در زومیت خواندید که استفاده از گجت‌های مجهز به صفحه نمایش و نور پس زمینه‌، موجب بی‌خوابی می‌شوند. براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، اگر از تلفن هوشمند، شب هنگام و قبل از خواب استفاده کنید، صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس خستگی خواهید کرد.

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از تلفن هوشمند در شب هنگام نه تنها موجب ایجاد خستگی در صبح می‌شود، بلکه موجب کاهش تمرکز شخص در محیط کار نیز می‌گردد.

نتیجه این تحقیقات که در «مجله رفتار سازمانی و پردازش های تصمیم گیری بشر» منتشر شده است به دو بخش تقسیم می‌شود. در بخش اول، ۸۲ مدیر رده بالای شرکت‌های مختلف انتخاب شده و هر روز مورد بررسی قرار گرفته و سوالاتی از آن‌ها پرسیده شده است. این پرسش‌ها شامل استفاده از تلفن‌هوشمند و موارد دیگری شامل کیفیت و کمیت خواب، میزان کار انجام شده در روز و احساس خستگی آن‌ها بوده است. این پرسش‌ها هر روز ساعت ۶ صبح و ۴ بعد از ظهر پرسیده شده‌اند.

نتیجه این تحقیقات بسیار جالب و تامل برانگیز است. اگر بعد از ساعت ۹ شب از تلفن هوشمند خود استفاده کنید از کمیت و کیفیت خواب شما کاسته خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس خستگی کنید و روز خود را با توان کمتری آغاز نمایید.

البته این موضوع برگشت پذیر نیست و مثلا اگر شخصی در محیط کار، کمتر خود را در امور مربوطه دخیل کند، لزوما نمی‌توان پیش بینی کرد که او شب گذشته با تلفن خود کار کرده است!

در بخش دوم این تحقیق، آن‌ها ۱۶۱ نفر از کارمندان که در شاخه‌های گوناگونی مشغول به کار بوده‌اند را انتخاب نموده و ۱۳۶ نفر از آن‌ها دقیقا همان وضعیت آزمایش اول را داشته‌اند و اگر با تلفن هوشمند خود بعد از ساعت ۹ شب کار می‌کردند، صبح بعد را با توان کمتری آغاز می‌نمودند.

جالب است بدانید که این گروه علاوه بر تلفن هوشمند، ابزارهای دیگر مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون یا تبلت را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند و متوجه شده‌اند که این ابزارها تاثیر منفی کمتری در کمیت و کیفیت خواب افراد، در مقایسه با تلفن هوشمند دارند.

در گزارش این تحقیق آمده که تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند تا مزاحم خواب شما شوند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا پیش از خواب از تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات