الماس از سربازان آمریکایی حفاظت می‌کند

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
در هر کشوری حفاظت از جان سربازان ارتش درست همانند مسابقه‌ای است که خط پایانی برای آن متصور نیست چرا که تسلیحات نظامی دائما در حال پیشرفت و ارتقا هستند لاجرم زره‌های دفاعی نیز می‌بایست همگام با آنها از نظر کیفی بهبود یابند. اما ویژگی اصلی یک مسابقه بی‌پایان در به کار بردن بهترین‌ها در زمینه طراحی و مدیریت امور است. به نظر کارشناسان نظامی باید برترین‌های این کار را به خدمت گرفت تا موفقیت حاصل شود.
تبلیغات

ویژگی‌های بارز یک محافظ خوب در بهبود حفاظت و وزن سبک آن خلاصه می‌شود که پوشیدن و حرکت با آن را به سهولت امکان پذیر می‌نماید. زمانی که وزن این حفاظ‌ها کاهش می‌یابد سربازان در تحرکات خود راحت‌تر عمل می‌کنند همچنین به طراحان کمک می‌شود تا این کاهش وزن را به قسمت‌های دیگر زره منتقل کرده و در نتیجه حفاظت بهتری را برای سربازان فراهم کنند. اما برآورده شدن این مهم با توجه به موادی که اکنون در ساخت زره‌ها به کار می‌رود امری‌ است تقریبا دست نیافتنی. اما با پیشرفت علم اکنون راهی جدید پیش روی کارشناسان قرار گرفته است و آن به کار بردن الماس در ساخت این حفاظ‌هاست.

ساموئل وایت مدیر اجرایی در بخش تولید، تحقیق و فروش یک شرکت تولید کننده تکنولوژی‌های دفاعی تحت عنوان(Point Blank Solutions) در این مورد می‌گوید: فناوری که قرار است در تولید نسل جدید محافظ به کار برده شود وزن سپر محافظ هر سرباز را به میزان 15% کاهش می‌دهد. همچنین توان دفاعی را به طور قابل توجهی بالا می‌برد به طوری که من در طول سی سال کار در این عرصه تا به حال ما چیزی مشابه آن مواجه نشده بودم.

این تکنولوژی که سیستم دفاعی سربازان نامیده می‌شود طرحی است که مشترکا توسط ارتش و نیروی دریایی آمریکا به اجرا در آمده و به هر سرباز اجازه می‌دهد سپر خود را با مواد جدیدی که از وزن کمتری برخوردارند بسازد.

مارک کالینز مدیر اجرایی در این زمینه می‌گوید: هدف اولیه در طراحی سپر دفاعی با برقراری ارتباطی مناسب میان سپر و وزن اندک آن میسر می‌شود.

هر کار یا مسئولیتی در رابطه با امور نظامی به ویژگی‌های روز وابسته است. گاهی اوقات یک سرباز با توجه به تجهیزاتی که به همراه دارد بیشتر نیازمند سپری سبک است تا حرکت و جابجایی سریع‌تری داشته باشد برعکس گاهی اوقات حفاظت قوی‌تر به مراتب مهم‌تر از چالاکی است. این اتفاقا همان ویژگی خاصی است که سیستم حفاظتی جدید از آن برخوردار می‌باشد یعنی هر سرباز می‌تواند مطابق خطراتی که آن روز پیش روی دارد با جابجایی صفحات محافظتی سپری را که مناسب است برای خود طرح ریزی کند.

دانشمندان در DSM Dyneema که یک شرکت علمی در زمینه مهندسی مواد به شمار می‌رود اقدام به دستکاری ماهرانه در وضعیت مولکول‌های الماس نموده‌اند که حفاظت بیشتری را به ارمغان می‌آورد. محققان این شرکت ذرات الماس را به نحوی در کنار هم قرار دادند که به صورت شکلی صفحه مانند و مقاوم درآمده است. به طوری که نسبت به محافظ سینه فعلی به مراتب قدرتمندتر عمل می‌نماید و در کل کاملا با الماسی که معمولا روی حلقه ازدواج مشاهده می‌کنید تفاوت یافته است.

این محافظ جدید سبک‌تر بوده، قابل پوشیدن است و ده برابر از فولاد مقاوم‌تر می‌باشد. همچنین بهتر از سپرهای فعلی از عهده گلوله‌های تفنگ بر می‌آید. به نظر می‌رسد این نوع جدید الماس به زودی جایگزین کولار (Kevlar) شود که سال‌ها است در ساخت کلاه‌های محافظ و یونیفرم ارتش به کار برده می‌شود.

ارتش در حال حاضر در این زمینه هیچ توضیحی ارائه ننموده است اما وایت که هم اکنون به سربازان در به کار گیری این زره جدید آموزش می‌دهد در این زمینه می‌گوید: نیروی ویژه ارتش آمریکا هم اکنون از این سیستم حفاظتی پیشرفته استفاده می‌نماید. او پیش‌بینی کرد سایر بخش‌های ارتش نیز ظرف شش ماه آینده شروع به استفاده از این سپر جدید کنند که البته این به موافقت دولت بستگی دارد.

شرکت وایت همچنین در حال کار روی سپر محافظتی جدیدی برای سربازان زن می‌باشد و امیدوارند به زودی شاهد به بهره برداری رسیدن آن باشند.

وایت می‌گوید: بهبود وضع دفاعی سربازان همواره نبردی است جاودانه میان کسانی که قصد کشتن دیگران را دارند و آن‌دسته افرادی که حفاظت جان سربازان را سرلوحه کار خود قرار دادند.

با توجه به اطلاعات فعلی می‌توان گفت وایت و گروهش فعلا در این مبارزه دست بالا را دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات