Steam OS هم‌اکنون از یک نصاب ویندوزی، بوت دوگانه و درایورهای AMD و اینتل پشتیبانی می‌کند

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
از زمانی که سیستم‌عامل استیم در دسامبر 2013 منتشر شد، کمپانی پشتیبان آن یعنی والو، نسبت به از بین بردن باگ‌ها و افزودن عملکردها و ویژگی‌ها به آن بسیار سریع عمل کرده است. هنوز مشخص نیست که والو چه زمانی نسخه ی نهایی و پایدار این سیستم‌عامل مبتنی بر دبیان گنو/لینوکس را ارائه خواهد داد ولی اخیرا این شرکت با انتشار یک ایزوی جدید قدم بزرگی به جلو برداشته است. در این نسخه‌ی جدید، یک نصاب تحت ویندوز برای نصب آسان‌تر Steam OS و نیز عملکرد بوت دوگانه را ارائه کرده است.
تبلیغات

 سیستم‌عامل استیم در حال حاضر هنوز بیشتر شبیه به یک نسخه‌ی شخصی‌سازی شده از توزیع دبیان گنو/لینوکس است که کلاینت استیم بر روی آن بصورت پیش‌فرض نصب شده است. چند هفته ی پیش، زمانی که والو شرکای سخت‌افزاری خود را برای تولید Steam Machineهای خود در نمایشگاه CES 2014 معرفی نمود، سیستم‌عامل استیم نیز به پشتیبانی از درایورهای سخت‌افزاری GPUهای Intel و AMD دست یافت. لازم به ذکر است که پیش‌تر تنها کارت گرافیک‌های انویدیا مورد پشتیبانی قرار گرفته بودند. پیاده سازی مربوط به درایور AMD Catalyst در این نقطه حالت ابتدایی داشته و عملکردی آهسته‌تر از درایور ویندوز را ارائه می‌کند که گاهی نیز با مشکل همراه است ولی اینگونه موارد بر اثر گذر زمان و توسعه‌ی بیشتر مرتفع خواهند شد.

 نسخه ی جدید ایزوی سیستم‌عامل استیم، همانطور که گفته شد از یک نصاب ویندوزی بهره می‌برد که در واقع همان نصاب استاندارد دبیان برای ویندوز است. همچنین پشتیبانی رسمی از بوت دوگانه، پشتیبانی از بایوس، و نصب از طریق DVD نیز در این نسخه تعبیه شده است.

بسیاری از تغییرات صورت گرفته در این نسخه، در حقیقت از Ye Olde SteamOSe گرفته شده است که یک نسخه‌ی اصلاح شده از نصاب Steam OS است که با فاصله‌ی کمی از انتشار کدهای سیستم توسط والو منتشر شد و تا کنون شانه به شانه‌ی نسخه اصلی توسعه یافته است. البته همچنان تعداد زیادی از ویژگی‌های YOS وجود دارد که در نسخه‌ی اصلی سیستم‌عامل مشاهده نمی‌شود که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی کامل از VMware و VirtualBox (همراه با شتاب‌دهنده‌ی سه‌بعدی) اشاره نمود.

steamos-desktop-640x497

همچنان شفافیت زیادی در مورد برنامه های آینده والو برای سیستم‌عامل استیم وجود ندارد و به نظر می‌رسد در حال حاضر این کمپانی با ارائه‌ی نسخه‌های پراکنده به آهستگی در حال اصلاح و بهبود این سیستم است تا زمانی که همه چیز برای اتفاق اصلی فراهم شود. ویژگی‌های اصلی وعده داده شده برای Steam OS نظیر استریم مستقیم بازی‌ها از PC بر روی استیم باکس موجود در اتاق نشیمن، و یا بازده عملکردی فراتر از ویندوز همچنان در هیچ کجای سیستم‌عامل مشاهده نمی‌شود. این عدم کامل بودن Steam OS و نیز تغییراتی که اخیرا والو در کنترلر مخصوص خود ایجاد نموده است، نشان از این دارد که حداقل تا اواسط سال جاری میلادی شاهد ارائه نسخه‌های اصلی آن برای کنسول‌های مبتنی بر استیم نخواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات