تماشا کنید: اپل، سی سال پس از انتشار آگهی ویدئویی 1984

پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
در 22 ژانویه 1984 که مصادف با دوم بهمن‌ماه 1362 است، اپل یک آگهی ویدئویی منتشر کرد که براساس آن، ندای آزادی را برای رایانه‌های شخصی سر داد که به تعبیر این کمپانی جوان و یاغی در اکوسیستم بسته‌ی IBM، گرفتار بودند. آیا اپل به تهعد خود مبنی بر آزادی کاربران عمل کرده است؟ با ما همراه باشید.
تبلیغات

تهیه‌کنندگان این آگهی ویدئویی ایده‌ی ساخت این آگهی ویدئویی را از رمانی با نام 1984 به قلم جورج‌اورول برگرفته‌اند. درون‌مایه‌ی این رمان گویای نظامی توتالیته و تمامیت‌طلب است که با سانسور و بسته نگاه داشتن محیط جامعه، سیاست‌های خود را پیش می‌برد. جورج‌اورول، این رمان را با هدف ترسیم جامعه‌ی موجود در سیستم کمونیستی شوروی سابق، با استفاده از قلم به تصویر کشید. اپل با برگرفتن این ایده، سعی داشت تا کمپانی بزرگ IBM را مصداق این سیستم دیکتاتور در دنیای فناوری نشان داده و خود را به عنوان ناجی کاربران گرفتار در این نظام، نمایان کند. این آگهی تلویزیونی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. اپل با ارائه‌ی کامپیوترهای شخصی مکینتاش، تحولی شگرف را در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد که بعدها با ارائه‌ی آی‌پاد و آی‌فون، به دگردیسی صنعت کامپیوتر شتاب بیشتری داد.

لینک دانلود ویدئو

در ادامه نگاهی به مشخصات فنی اولین کامپیوتر مکینتاش خواهیم کرد که در مقایسه‌ای با آیفون 5C، مقایسه شده است. شاید مقایسه‌ی یکی از آخرین تلفن‌های‌هوشمند اپل با مکینتاش، کمی دور از ذهن به‌نظر برسد. اما می‌توان به این نکته‌ اشاره کرد که هر دو محصول، از تاثیرگذارترین ابزار‌های موجود در زندگی بشریبوده و هستند. مکینتاش با تعریف مفهوم جدیدی در دنیای کامپیوتر و آیفون نیز به تعبیر خود استیوجایز، اختراع دوباره‌ی تلفن‌های هوشمند، مفاهیم جدیدی را وارد زندگی انسان‌ها کردند.

MacIphone

آیا اپل به تعهد خود مبنی بر آزادی کاربران تا به امروز عمل کرده است؟ برخی از طرفداران سیستم‌های آزاد، نظر متفاوتی در این مورد دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات