اینتل در سال 2014 برای به دست آوردن بخشی از بازار تبلت، ضرر می‌دهد و پردازنده مجانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
مطالعه 5 دقیقه
اینتل بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده برای کامپیوترها است، اما در دنیای وسایل همراهی مثل گوشی و تبلت کمتر نامش را شنیده‌ایم. اخیراً این کمپانی بزرگ هم مجبور به اخراج 5 درصد از نیروی کار خود شد چرا که بازار PC دیگر آن رونق سابق را ندارد. اما خبر جالب‌تر ضرری است که اینتل برای به دست آوردن بخشی از بازار گوشی و تبلت پرداخت کرده که رقم کوچکی هم نیست. در ادامه‌ی مطلب جزئیات هزینه‌ی 800 میلیون دلاری اینتل برای به دست آوردن بخشی از این بازار رو به رشد را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

در یکی از نشست‌های اخیر اینتل از اصطلاح جالبی به نام Contra-Revenue استفاده شده که معنای آن ضد سود است. ضرر یا ضد سود، از نظر مردم عادی، فعلاً تفاوتی بین این دو واژه وجود ندارد، اما افرادی که فعالیت‌های اینتل را دنبال کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، متوجه تفاوت این دو واژه هستند.

در سال‌های اخیر سازندگان بزرگی در بازار رو به رشد وسایل ظهور کرده و رشد کرده‌اند. همین چند سال پیش بود که بیل گیتس می‌گفت وسیله‌ی همراه تنها برای کارهای پیش‌پا افتاده کاربرد دارد و نمی‌تواند جای کامپیوترها را بگیرد. اما حالا می‌بینیم که در بسیاری از کشورها، افراد عادی هم با گوشی خود از اینترنت استفاده می‌کنند و بسیاری از کارهای روزانه را با گوشی و تبلت انجام می‌دهند. بیل گیتس و بسیاری از بزرگان دنیای تکنولوژی هم به این نتیجه رسیده‌اند که یک وسیله‌ی همراه کاربردی به مراتب بیشتر و اساسی‌تر از گذشته دارد.

اما اینتل در این سال‌ها چه کرده؟ کمپانی انگلستانی ARM و شرکایی مثل اپل که سیستم-روی-یک-چیپ طراحی می‌کنند و شرکای دیگری مثل سامسونگ که تراشه را می‌سازند، بخش بزرگی از بازار را تحت سلطه‌ی خود گرفته‌اند و اینتل کمی دیر متوجه موضوع شده به طوری که حالا پس از معرفی تراشه‌های خوب و کم‌مصرفی مثل سری Bay Trail هم با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مطالعه و ارزیابی این نسل از تراشه‌های کم‌مصرف خانواده‌ی اتم، به مقاله‌ی "بررسی عمیق پردازنده‌های Baytrail و هسته‌های Silvermont اینتل برای تبلت‌ها" سری بزنید.

شاید هنوز هم دیر نشده باشد، اینتل به این نتیجه رسیده که باید برای حفظ وضعیت خود هر طور شده بخشی از بازار گوشی و تبلت را از آن خود کند. بنابراین در سال جدید با سازندگان تبلت همکاری می‌کند تا از تراشه‌های Bay Trail استفاده کنند. البته اینتل در زمینه‌ی هماهنگ کردن و استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزار، روی سیستم عامل هم دست گذاشته که نمونه‌ای از این اقدامات را در مقاله‌ی "اینتل کرنل‌های ۶۴ بیتی اندروید را برای پشتیبانی از تراشه‌های اتم خود آماده کرد" دیدیم.

دو ماه پیش اینتل در نشستی که با سرمایه‌گذاران خود داشت صریحاً برنامه‌ی خود را بیان کرد. مدیر ارشد مالی اینتل، استیسی اسمیت در مورد بازار تبلت و حضور کم‌رنگ اینتل توضیح داد و در ادامه به تراشه‌های Bay Trail پرداخت و در نهایت مسأله‌ی ضد سود را این طور توضیح داد که قرار است، اینتل تراشه‌های Bay Trail را به صورت رایگان در اختیار سازندگان تبلت قرار دهد تا به سرعت در این بازار طوفانی، حضور پیدا کند.

intel-baytrail-tablet-business-1

از واژه‌ها و اصطلاحات دنیای سرمایه می‌گذریم و خلاصه‌ی مطلب را بازگو می‌کنیم:

Bay Trail برای تبلت‌های رده اول طراحی شده، اما در بازار تبلت‌ها، بخش تبلت‌های رده پایین رشد بیشتری دارد. بنابراین برای رسیدن به رشد 4 برابری در بازار تبلت، تنها از طریق بخش رده بالای بازار ممکن نیست و باید روی وسایل ارزان‌تر هم کار کنیم. Bay Trail از نظر کارایی و قابلیت‌ها بسیار عالی بوده، اما برای تبلت‌های ارزانی که در آن کارایی و سرعت چندان مطرح نیست، کمی پر هزینه است.

هدف ما این است که به رکورد 40 میلیون دستگاه برسیم بنابراین برای شروع باید سرعت کافی داشته باشیم و در سال 2014، به رقم مورد نظر خود برسیم. لذا به این نتیجه رسیده‌ایم که با مشتریان خود کنار بیایم و از نظر مهندسی مشکلاتشان را دائماً حل کنیم و تراشه‌های Bay Trail را برای تولید تبلت‌های ارزان‌قیمت، به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهیم. در ادامه تدریجاً هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مشکلات ما هم حل می‌شود.

نتیجه‌ی این ضد سود اینتل در سال 2014، افزایش هزینه‌ی مالی و نیز کاهش حاشیه‌ی سود در حدود 1.5 واحد خواهد بود.

40 میلیون تراشه‌ی Bay Trail که به طور متوسط 20 دلار هزینه‌ی استفاده دارند و در مجموع 800 میلیون دلار ضرر و از طرفی هزینه‌ی قطعات که 400 میلیون دلار دیگر می‌شود، رقم کوچکی نیست. 1.2 میلیارد دلار سرمایه که اینتل قرار است در اختیار سازندگان تبلت قرار دهد.

جالب است بدانید که این اولین باری نیست که اینتل بزرگ، چنین هزینه‌ی سنگینی را متقبل می‌شود. قبلاً در سال 2011 که سال ظهور لپ‌تاپ‌های باریک و سبکی به نام اولترابوک بود، هم اینتل 300 میلیون دلار برای گسترش این محصولات جدید سرمایه‌گذاری کرد. در آن زمان هم اینتل گفته بود که قرار است در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار با سازندگان همکاری کند تا در نهایت از تکنولوژی‌هایی استفاده کنند که کاربرد اولترابوک را ساده‌تر و بیشتر می‌کند. مثلاً استفاده از صفحه نمایش لمسی و دیگر حسگرها در اولترابوک یا افزایش عمر باتری تا جایی که بتوان یک روز کامل از ابزار همراه استفاده کرد. طراحی فیزیکی خلاقانه‌تر و بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی هم از اولویت‌های اینتل بود.

کمی بیشتر به عقب بر‌می‌گردیم، زمانی که اینتل برنامه‌ای به نام سرمایه‌هایی برای گسترش بازار یا MDF را در کارنامه‌ی خود داشت و توجه کمسیون مبادلات و اوراق بهادار را معطوف به فعالیت‌های خود و کمپانی Dell کرد. بنابر گزارش این کمسیون، دل در خرید تمام CPUها، 6 درصد تخفیف از اینتل می‌گرفت. تخفیفی که در مقیاس کلان، رقم بزرگی خواهد شد.

به نظر شما برنامه‌ی اینتل برای بازار تبلت تا چه حد خوب، جدی و کارآمد است؟ آیا ممکن است روزی برسد که وضعیت بازار برعکس شود و به جای حضور گسترده‌ی دیگر سازندگان تراشه، اینتل را در صدر ببینیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات