نینتندو در سراشیبی سقوط: آمارها حکایت از کاهش فروش Wii U به همراه افت بی سابقه سهام این شرکت در بازار ژاپن

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نام نینتندو را همواره با نوآوری و خلق تجربه‌های جدید به یاد داریم. نامی که سال‌های سال است اتاق بازی‌های رایانه‌ای ما را با خود به دنیای شگفت‌انگیز ژاپنی‌ها برده است. اما این روزها، نینتندو آن شرکت محبوب سابق نیست و به‌نظر می‌رسد که آخرین دستاورد این شرکت در عرصه بازی‌های کامپیوتری، نتوانسته است بازی خورها را با خود همراه سازد.
تبلیغات

 جنگ بین کنسول‌های سونی و مایکروسافت این روزها آنقدر داغ شده است که حتی کمتر کسی یادی از کنسول شکست‌خورده Wii U می‌کند. البته لفظ شکست‌خورده را برای کنسولی که در زمان عرضه خود، به نسبت باقی دیگر محصولات‌، از نوآوری‌های همیشگی نینتندو بهره ‌می‌برد، شاید اندکی به دور از انصاف باشد. اما به هر ترتیب، به‌نظر می‌رسد آمار منتشر شده از درآمدهای نینتندو در سال گذشته، خبر از عدم موفقیت این شرکت در کسب جایگاه‌های از قبل برنامه‌ریزی شده‌ می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، سهام نینتندو در روز جمعه از 14,645 ین(140 دلار) به 13,145 ین (126 دلار) کاهش پیدا کرده است. این کاهش سهام را در مقایسه با ارزش سهام این شرکت در روزهای طلایی سال ۲۰۰۷ که رقمی معادل با 704 دلار بود، خبر از افت چشمگیر و سراشیبی سقوط برای کمپانی خلاق ژاپنی دارد.

نینتندو همچنین، روز جمعه اخباری از میزان فروش کنسول‌های خود نیز منتشر کرده است که براساس این گزارش‌ها، فروش Wii U از 9 میلیون کنسول پیش‌بینی شده، به تنها 2.8 میلیون کنسول، یعنی 69 درصد کمتر از میزان پیش‌بینی شده، کاهش پیدا کرده است. این موضوع حتی به بخش فروش بازی‌های این شرکت نیز سرایت کرده است؛ به‌طوری‌که از 38 میلیون نسخه‌‌ی پیش‌بینی شده، تنها 19 میلیون نسخه به فروش رسیده است.

باتوجه‌به این آمارها، جای تعجبی هم ندارد که درآمد سالیانه نینتندو، به رسم چند سال گذشته، با افت چشمگیری همراه شده باشد. براساس گزارش‌‎‌ها، در عوض سود خالص پیش‌بینی شده 961 میلیون دلاری، 336 میلیون دلار ضرر، گریبان‌گیر این شرکت بزرگ ژاپنی شده است.

با نگاهی به آمارهای منتشر شده، به‌نظر نمی رسد که نینتندو روزهای خوشی را سپری کند. هجوم نسل جدید کنسول‌های بازی با قابلیت‌های متنوع از یک طرف و فروش ناامید‌کننده کنسول‌های نینتندو از طرف دیگر، گریبان یکی از خلاق‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی را گرفته است. حال اینکه نینتندو چه برنامه‌ای برای خروج از این منجلاب ضرر و  زیان دارد، چیزی است که بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور بدان برخواهیم خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات