یک تراشه 8 هسته‌ای دیگر این‌بار از ZTE

پنج‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
نوبت به کمپانی قدرتمند چینی، ZTE رسیده است تا به جمع تولیدکنندگان پردازنده 8 هسته‌ای بپیوندد.
تبلیغات

سامسونگ اولین بار تراشه اکتا خود را از سری Exynos رونمایی کرد و در آن از معماری big.LITTLE آرم برای قرار دادن دو جفت 4 هسته‌ای در کنار یکدیگر بهره برد. کمی بعد مدیاتک نیز نسبت به ساخت تراشه مشابه اقدام کرد با این تفاوت که تراشه این شرکت قادر به استفاده همزمان از توان هر 8 هسته بود.

تا یکی دو سال قبل کمتر کمپانی، خود نسبت به تولید سیستم-روی-یک-چیپ موبایل اقدام می‌کرد و معمولا ترجیح می‌دادند تا SoC مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان دیگر مانند کوالکام، انویدیا، مدیاتک، سامسونگ و غیره تهیه کنند. اما ظاهرا قرار است از سال آینده تغییرات اساسی در این تجارت ایجاد شود.

سامسونگ از مدت‌ها قبل، بخشی از SoC مورد نیاز محصولاتش را تولید می‌کرد؛ اما حالا ال جی نیز قصد دارد از سال آینده رویه مشابهی را دنبال نموده و با ارایه SoC جدید خود با نام LG Odin تا حدی خودکفا شود. حال پس از هواوی، کمپانی دیگر چینی یعنی ZTE نیز قصد دارد خود نسبت به تولید SoC اقدام کند. تراشه جدید ZTE احتمالا رقیبی برای پردازنده MT6592 مدیاتک محسوب خواهد شد. تمام این پردازنده‌های 8 هسته‌ای در واقع ترکیبی از دو جفت 4 هسته‌ای هستند که براساس معماری big.LITTLE آرم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اگر با این فناوری آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم دو مقاله اختصاصی زومیت با عنوان‌های «معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟» و «‫بررسی عمیق هسته‌های ریز و درشت Exynos 5 Octa سامسونگ بر بستر معماری big.LITTLE آرم‬» را مطالعه کنید.

به هر حال هرچند کوالکام، یکی از قوی‌ترین تولیدکنندگان SoC در دنیا باور دارد که تراشه‌های 8 هسته‌ای بی‌معنی هستند و تاثیر خاصی در قدرت و بازده و مصرف بهینه انرژی پردازنده ندارند، اما دیگر تولیدکنندگان نسبت به ساخت چنین تراشه‌هایی اقدام می‌کنند.

تراشه اکتا کمپانی ZTE احتمالا در کنگره جهانی موبایل بارسلونا رونمایی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات