سرمایه‌گذاری جمعی، واقعیت افزوده و دیگر مسائلی که دنیای بازی را در سال 2014 متحول خواهند کرد

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶
مطالعه 8 دقیقه
حال که سال 2013 را پشت سر گذاشته‌ایم، جالب خواهد بود که نگاهی به عقب و به تمام آنچه این سال را سالی فوق‌العاده برای بازی‌های ویدئویی کرد، داشته باشیم. طی این سال، عناوینی همچون Grand Theft Auto V ،BioShock Infinite, و The Last of Us توجه کاربران را به خود جلب کردند و همه جا صحبت از آن‌ها بود؛ بر همین اساس همانطور که انتظار می‌‌رفت هم شاهد فروش عالی آن‌ها بودیم. اما پر سر و صدا ترین مباحث بر جهت دیگری تمرکز داشت.
تبلیغات

 موفقیت بزرگ و ساختار شکن در زمینه‌ی بازی‌های ویدئویی در سال 2013، بیشتر در دست عناوین ناشناخته‌ای نظیر The Stanley Parable قرار داشت. آپ‌استارت‌هایی نظیر indieها و توسعه‌دهندگان مستقل و کوچک ایده‌های جدید را به پیش بردند. همچنین برخی هم تصور کردند که ورود یک PC در قالب سیستم بازی به اتاق نشیمن خانه ایده‌ی بسیار خوبی است.

مجموعه‌ی فوق‌العاده‌ای از اتفاقات و محصولات تاثیرگذار باعث تکان دادن سال 2013 در این زمینه شد که بسیاری از آن‌ها همچنان و در سال 2014 به رشد خود ادامه می‌دهند. بنابراین اجازه دهید دقایقی را صرف بررسی مهم‌ترین مسائل سال گذشته که امید می‌رود طی دوازده ماه آینده پیشرفت‌های بیشتری از آن‌ها حاصل شود کنیم.

The Lawnmower Man زنده می‌شود

Oculus Rift برای اولین بار در سال 2012 به منظور جمع‌آوری سرمایه در وب‌سایت Kickstarter نمایان شد. اما این هدست واقعیت مجازی، با ارسال این محصول توسط سازنده برای سرمایه‌گذاران در سال 2013 به واقعیت حقیقی بدل شد. انتظار می‌رود Rift تا انتهای سال جاری وارد قفسه‌ی فروشگاه‌ها شود و گمان می‌رود دیگر کمپانی‌ها نیز در حال بررسی انتخاب‌های موجود برای ارائه‌ی راه‌حل واقعیت مجازی اختصاصی خود باشند. به تازگی و پس از سپری شدن تنها دو سه هفته از سال جدید، کمپانی Valve در اولین رخداد توسعه‌دهندگان خود بخشی از مراسم را به سخت‌افزار واقعیت مجازی خود برای گیمرهای PC اختصاص داد.

Oculus-Rift

 می‌توان هیجان واقعیت مجازی دهه‌ی 90 میلادی را به داستان کوتاهی از استفن کینگ و استعدادهای فوق‌العاده‌ی جف فاهی بعنوان بازیگر در فیلم The Lawnmower Man مرتبط کرد؛ اما شور و شوق واقعیت مجازی در قرن 21 میلادی بدون شک در دستان مطمئن تولیدکنندگان صنعت تکنولوژی نظیر Oculus VR و Valve قرار دارد. مشخصا دنیای بازی از این مساله منفعت خواهد برد، اما سود این جریان تنها متوجه دنیای بازی نخواهد بود و به صنایع غیرمرتبط با بازی نیز کمک خواهد کرد. هیجان‌زده و در انتظار یک انقلاب در این عرصه باشید.

3.3 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جمعی

3.3 میلیون دلار. این رقم بزرگ، میزان پولی است که کاربران در قالب یک سرمایه‌گذاری جمعی برای کمپین  Double Fine Productions در سال 2012 پرداخت کرده‌اند و اکنون حاصل آن با نام بازی Broken Age شناخته می‌شود. این اقدام بعنوان مبتکر سرمایه‌گذاری عمومی بر روی بازی‌های ویدئویی در نظر گرفته می‌شود و پس از موفقیت خود، راه را برای بسیاری بازی‌های دیگر نیز باز کرد تا از قالب سرمایه‌گذاری و انتشار سنتی خارج شوند. تنها یک سال بعد، Obsidian Entertainment توانست برای عنوان Project Eternity سرمایه‌ای معادل 10 میلیون دلار جمع آوری نموده و موفقیت بزرگ‌تری را تکرار کند.

Broken-Age
Project-Eternity

مزیت چنین جریانی برای گیمرها این است که این احتمال وجود دارد که بازی مورد نظر، بر اساس نظر کاربران ساخته شده و بیشتر با مجموعه‌ی شرایط مورد علاقه شما تطابق داشته باشد. ناشران بزرگ، از ساختن بازی‌های ماجراجویی ساده‌ی point-and-click دست کشیده‌اند، اما 87,142 حمایت‌کننده که در سرمایه‌گذاری جمعی شریک بوده‌اند ثابت کردند که همچنان مخاطبانی برای این‌چنین بازی‌ها وجود دارد. پیش‌تر هم بازی‌هایی که از طریق سرمایه‌گذاری عمومی ساخته شده‌اند وجود داشتند ولی ژانویه‌ی 2014 با ارائه‌ی Broken Age شبیه به یک پیام‌آور برای سالی برجسته در استراتژی‌های غیرمعمولی برای انتشار بازی‌ها است.

ایندی جونز

لازم است این بخش را با ذکر یک حقیقت آغاز کنیم: معنای عبارت indie (کوتاه شده‌ی independent و به معنی مستقل است) بسیار مبهم شده است و تعریف دقیق آن مشکل است. زمانی این عبارت اختصاص به تلاش‌های صورت گرفته توسط تیم‌های توسعه‌ی کوچک و مستقل برای تولید بازی داشت و ما نیز در اینجا همین منظور را داشته‌ایم. عنوان فوق‌العاده‌ی Gone Home که در سال 2013 توسط The Fullbright Company ارائه شد بخوبی واجد شرایط indie است. همچنین دیگر عناوین موفق این رده را می‌توان Terraria ،Spelunky ،Hotline Miami ،Kentucky Route Zero دانست. برخی از این تیم‌ها به انعقاد قراردادهای انتشار بزرگی اقدام کرده‌اند در حالی که گروه دیگر به روش توزیع سنتی وفادار مانده‌اند.

Gone-Home
Terraria
Spelunky
Kentucky-Route-Zero

در کل خود این زمینه نیز در حال رشد است. هر روز استودیوهای بیشتری ظاهر می‌شوند و گروه‌های بزرگتری از مخاطبان هجوم می‌آورند تا ببیند این توسعه‌دهندگان بر روی چه چیزی کار می‌کنند. تعدادی از داغ‌ترین بحث‌های دنیای بازی در سال 2013 مربوط به عنوان‌های ارائه شده توسط غول‌هایی نظیر Activision و یا EA نبود. بلکه توسط تیم‌های کوچک و با نام‌های عجیبی نظیر Simogo و Galactic Cafe مواجه بودیم. بطور قطع در سال 2014 شاهد عنوان‌های بیشتری خصوصا با تقویت رویکرد  developer-friendly سونی در نشر بازی‌ها و ابتکار ID@Xbox مایکروسافت و نیز ارائه کنسول‌های Steam (آزادترین پلتفرم بازی) در این زمینه خواهیم بود.

ارائه‌ی کنسول بازی Steam توسط Valve

ولو اقدامی بسیار بزرگ‌تر از ساختن بازی‌هایی با وعده‌های توخالی انجام داده است. این کمپانی پیش از هر چیز، توزیع‌کننده‌ی بازی‌های PC برای هر سه پلتفرم لینوکس، مک و ویندوز (از طریق کلاینت استیم) است. معرفی و رشد ویژگی‌هایی نظیر Early Access،  Steam Greenlight و Big Picture Mode در سال 2013 به تحکیم جایگاه ولو در دنیای بازی‌های PC کمک شایانی کرد، اما این رونمایی از Steam Machineها و سیستم‌عامل مبتنی بر گنو/لینوکس آن بود که سال جاری را به سالی دگرگون‌کننده برای این کمپانی بدل کرده است.

valve-steam-machine-console-625x625

اینطور که به نظر می‌رسد ولو در صدد تسخیر اتاق نشیمن خانه‌ها است. این کمپانی کنسول‌های استیم خود را به جای پلی‌استیشن سونی و ایکس‌باکس مایکروسافت، در ازای قیمت 500 دلار (و بیشتر برای سیستم قوی‌تر)، به راحت‌ترین قسمت خانه‌تان خواهد آورد و همچنان شما تقریبا همان بازی‌ها را بعلاوه تعداد بسیار زیادی عنوان که همچنان فقط برای PC منتشر می‌شوند دریافت خواهید کرد. همچنین با بهره بردن از سیستم‌عامل مبتنی بر گنو/لینوکس SteamOS، ولو در حال تکه انداختن به سلطه‌ی ویندوز مایکروسافت است. این توزیع‌گنو/لینوکس همانطور که انتظار می‌رود مبنایی آزاد و متن‌باز دارد و البته بصورت رایگان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت که امکان نصب و اجرای آن بر روی سیستم شخصی و استفاده از آن را (همانند هر توزیع دیگر) فراهم می‌آورد. در سال 2014 بطور قطع خبرهای زیادی از استیم و والو خواهیم شنید. تنها یک نمونه‌ی جالب می‌تواند Half-Life 3 باشد. در هر حال این پیشرفت و تحول بزرگی است.

نسل بعدی از نسل دوم

اکنون که پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه شده‌اند و اولین نسل از موج عناوین ارائه شده، اغلب پشت سر ما قرار دارند، زمان آن است که به جلو نگاه کنیم. این دستگاه‌های جدید واقعا قادر به انجام چه کاری هستند؟ کدام بازی در سال پیش رو اولین عنوانی خواهد بود که وعده‌های داده شده را به خوبی تحقق می‌بخشد؟ Titanfall؟ Destiny؟ و یا چیزی که هنوز حتی معرفی هم نشده است؟

Titanfall
Destiny

هنوز سوالات بسیاری حول محور سخت‌افزارهای جدید وجود دارد. هنوز بسیاری موارد را در مورد چگونگی عملکرد این دستگاه‌ها نمی‌دانیم و -شاید از آن مهم‌تر- نمی‌دانیم پس از انکه مایکروسافت و سونی اولین آپدیت‌ها را بر اساس بازخورد کاربران ارائه کردند چه بازده و عملکردی را از این کنسول‌ها شاهد خواهیم بود. این دستگاه‌ها در حقیقت هم سیستم‌های بازی بوده و هم مدیاسنتر هستند؛ و شکی وجود ندارد که طی دوازده ماه آینده به گونه‌های جالبی تغییر کرده و تحول می‌یابند. اینکه دقیقا چگونه این اتفاق خواهد افتاد را باید منتظر بمانیم و خود شاهد باشیم...

 مقالات پیشنهادی مرتبط:

  • برترین عناوین مشترک کنسول‌ها از نگاه زومیت
  • برترین عناوین انحصاری کنسول‌ها از نگاه زومیت
  • جعبه‌های جادویی نسل هفتم | بخش اول - بهترین‌ بازی‌ها [بروز شد]
  • جعبه‌های جادویی نسل هفتم | بخش دوم- انحصاری‌های Nintendo Wii & WiiU ،Xbox 360 ،PS3 [بروز شد]
  • جعبه‌های جادویی نسل هفتم: بهترین‌های نسل هفتم به انتخاب شما
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات