نگاهی ورای کروم‌بوک‌: چگونه گوگل همه‌ی کاربران مرورگر خود را به سیستم‌عامل کروم منتقل خواهد کرد؟

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
هفته‌ی گذشته نسخه‌ی جدید مرورگر کروم منتشر شد. از قابلیت‌های موجود در این مرورگرمی‌توان به امکان استفاده از رابط کاربری سیستم‌عامل کروم در ویندوز 8 اشاره کرد. ارائه‌ی این امکان را می‌توان در زمره‌ی یک آگهی تبلیغاتی مناسب برای سیستم‌عامل کروم عنوان کرد. امکان استفاده از اپلیکیشن‌های کروم در اندرود نیز از جمله‌ی اقداماتی است که درآینده‌ای نزدیک باید شاهد آن باشیم. آیا گوگل درصدد اجرای برنامه‌ای بزرگ برای جذب مخاطب برای کروم است؟ با ما همراه باشید.
تبلیغات

اگر شما نیز از مرورگرکروم برای گشت‌و‌گذار در وب استفاده می‌کنید، شاید به این نتیجه رسیده باشید که این نرم‌افزار فقط یک مرورگر ساده نبوده و بلکه بسیاری ار نیاز‌های شما به سایر نرم‌افزارها را رفع کرده است. مطمئنا بسیاری از کاربران مرورگر کروم، بخش بزرگی از کارهای خود را با استفاده از این نرم‌افزار انجام می‌دهند، بطوریکه نمی‌توان نرم‌افزار دیگری را با این قابلیت‌ها جایگزین آن کرد.

شاید برخی از اپلیکیشن‌های نسبتا نوپای موجود در کروم نیز در آینده‌ای نه چندان دور رقیبی جدی برای اپلیکیشن‌های ویندوزی موجود باشند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اسکایپ اشاره کرد. مطمئنا گوگل درصدد تقویت هنگ‌اوتز به هر نحوی است تا این اپلیکیشن را به اصلی‌ترین اپلیکیشن ارتباطی در اکوسیستم خود تبدیل کند. با توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب بیشتر و قوی‌تری در برخی حوزه‌ها همچون ویرایش تصاویر، شاهد مهاجرت افراد بیشتری به صورت تمام و کمال به مرورگر کروم باشیم.

ChromeOS1

یقینا برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها همچون ایمیل، تقویم و نقشه‌ براحتی رقبای خود را شکست داده و خود را به اولین گزینه‌ی کاربران برای استفاده تبدیل کرده‌اند. استفاده از یک اپلیکیشن قوی و کاربردی در داخل مرورگر بسیار دلچسب‌تر از اجرای چندین نرم‌افزار مختلف است. این قضیه تفاوتی در سیستم‌عامل مورد استفاده نداشته و تمامی کاربران مک و ویندوز را شامل می‌شود.

شاید بسیاری از افراد تمایل به مهاجرت به سیستم‌عامل کروم را داشته باشند، اما مواردی همچون ویرایش ویدئو در مک و سایر امکانات موجود در سیستم‌عامل ویندوز این امکان را از این افراد سلب کرده است.

همانطور که قبلا در زومیت خواندید، گوگل با انتشار نسخه‌ی جدید مرورگر کروم خود، امکان تجربه‌ی فضای سیستم‌عامل کروم را برای کاربران ویندوز 8 به ارمغان آورده است. با استفاده از نسخه‌ی جدید مرورگر گوگل می‌توان فضای سیستم‌عامل و در واقع رابط کاربری آن را در قالب ویندوز مورد استفاده قرار داد. شاید بتوان ایجاد این امکان را حرکتی هوشمندانه در جهت جذب هرچه بیشتر کاربران ویندوز به سمت سیستم‌عامل کروم بدون اجبار برای خرید رایانه‌ی دیگری عنوان کرد. گوگل با این اقدام می‌تواند تعداد کاربران اپلیکیشن‌های تحت وب کروم را افزایش دهد که منجر به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بیشتر و در نتیجه قوی‌تر شدن اکوسیستم کروم خواهد شد.

ChromeOS2

علاوه بر موارد ذکر شده، کروم را می‌توان حوزه‌ی استحفاظی و در واقع خط قرمز گوگل برای حفاظت از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود خواند.

هنوز نشانه‌ای از ایجاد این امکان برای کاربران مک نیست، اما به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ارائه‌ی چنین امکانی برای کاربران مک نیز خواهیم بود. بسیاری از افراد به سرویس‌های و ساخته‌های دست گوگل علاقمند هستند، از این‌رو اگر گوگل بتواند تا سیستم‌عامل خود را در قالب یک سیستم‌عامل در دسترس و قابل استفاده در هر شرایط و کاربری های مختلفی به بازار عرضه کند، بسیاری از کاربران به این سیستم‌عامل مهاجرت خواهند کرد.

بسیاری از افراد استفاده از سیستم‌عامل کروم و همچنین وابستگی کاربران به این سیستم‌عامل را غیرممکن عنوان می‌کنند، اما می‌توان این سیستم‌عامل را گزینه‌ی مناسبی برای جذب میلیون‌ها کاربر به سمت سرویس‌های و اکوسیستم گوگل خواند.

در دنیای ابزارهای‌هوشمند قابل حمل، گوگل بازیکن قدرتمندی به نام اندروید را در اختیار دارد که می‌توان فراهم کردن امکان استفاده از اپلیکیشن‌های کروم را در این سیستم‌عامل یکی دیگر از قدم‌های بزرگ گوگل برای تبدیل آن به ابزاری قدرتمند عنوان کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توان وجود امکانات دیگری همچون Chromecast و Chromoting را از جمله‌ی قطعات پازل گوگل خواند که با کنار هم قرار گرفتن و تشکیل اکوسیتم بی‌بدیل گوگل، آن را به پلتفرمی تبدیل کند که کاربران را بی‌نیاز از سایر سیستم‌های موجود می‌نماید.

نظر شما در این مورد چیست؟ رقبا برای مقابله با سیاست‌های گوگل باید چه راهکاری را اتخاذ کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات