درآمد اینتل در اثر کاهش فروش بخش سرورها کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
درآمد سه‌ماهه پایانی سال 2013 اینتل بنا بر گفته‌ی مدیرعامل این شرکت استوار و قابل اطمینان بود؛ اما سهام‌داران این شرکت نشان دادند که به گونه‌ی دیگری فکر می‌کنند و پس از مشخص شدن اینکه اینتل بار دیگر در دستیابی به اهداف مالی خود ناکام مانده باعث کاهش قیمت سهام این کمپانی شدند.
تبلیغات

اینتل پنجشنبه‌ی گذشته گزارش کرد که طی سه‌ماهه چهارم، این شرکت 2.63 میلیارد دلار دریافتی داشته است که به میزان 51 سنت به ازای هر سهم، در مقایسه با مدت زمان مشابه سال پیش با کسب 2.47 میلیارد، با افزایش روبرو بوده است. بر این اساس، درآمد حاصل این شرکت از 13.48 میلیار به 13.83 میلیارد دلار رسیده است.

اما این درآمدی نیست که وال‌استریت پیش‌بینی می‌کرد و از اینتل چیزی فراتر از این انتظار می رفت. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط Yahoo Finance  انجام شده بود، تحلیل‌گران انتظار داشتند که در ازای هر سهم شاهد دریافتی 52 سنتی باشند. با این حال در مجموع، اینتل از انتظار 13.72 میلیارد دلاری تحلیل‌گران فراتر رفت.

آقای بریان کرزانیچ، مدیرعامل اینتل طی بیانیه‌ای می‌گوید:

ما سه ماهه چهارم قدرتمندی داشتیم که نشان از به ثبات رسیدن بازار PCها داشت و همچنین شاهد رشد مالی نسبت به یک سال پیش بودیم. ما پایه و شالوده قدرتمندی را با ارائه سریع‌تر خلاقیت‌های گوناگون به بازار در حیطه گسترده‌ای از پلتفرم‌های کامپیوتری برای کسب‌کار خود ایجاد کردیم.

از آنجا که اینتل به احتمال زیاد طی این سه‌ماهه، انتظار خیزش دوباره بازار PCها را نداشته است، آنچه باعث نگرانی بسیاری بوده، این است که سالم‌ترین و سرحال‌ترین بازار این کمپانی یعنی سرورها و دیتاسنترها فصل مالی خوبی را پشت سر نگذاشته است. این بخش از کسب و کار اینتل تنها با یک درصد رشد فروش مواجه بوده است. درآمد حاصل از این واحد 8 درصد افزایش داشته است و در همین حال قیمت متوسط فروش‌های انجام گرفته 7 درصد افزایش را به خود دیده است.

احتمالا این ضعف بوجود آمده در بخش فروش سرورها ناشی از سردرگمی شرکت‌ها در اثر بی‌ثباتی سیاسی ایجاد شده طی تعطیلی دولت آمریکا است که بنا بر این مساله، شرکت‌ها از ارائه سفارشات بزرگ خودداری کردند.

اینتل در حال آماده‌سازی خود برای گذراندن سالی سخت است. اگرچه چیپ سری اتم این شرکت، SoC منتخب ایسوس برای پدفون‌های معرفی شده در CES 2014 بودند، هنوز مشخص نیست که آیا این دستگاه‌ها در فروش به موفقیت دست می‌یابند یا خیر. پدفون‌های ایسوس حتی در سرزمین خانگی خود نیز پشت سر سنگین وزن‌هایی نظیر سامسونگ، اپل، اچ‌تی‌سی و شیائومی قدم برمی‌دارند. مباحث ذکر شده در کنفرانس CES اینتل نیز که طی آن از کامپیوتر ادیسون بدون هیچ سخت‌افزار نوآورانه یا پشتیبانی حیاتی ارائه شد چندان تاثیرگذار نبود.

همچنین این موضوع نیز زیر سوال است که آیا اینتل می‌تواند به یک چیپ اتم برای سرعت بخشیدن به بهبود چشم‌انداز کلی خود تکیه کند؟ چرا که درامدهای ناشی از پردازنده‌ی متمرکز بر بخش موبایل این کمپانی در بخشی پایین‌تر از گروه کلاینت‌های PC آن قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات