کاربران کدام گوشی و تبلت‌ها استفاده‌ی بیشتری از اینترنت دارند؟

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸
مطالعه 6 دقیقه
کدام گوشی‌ها و کدام تبلت‌ها در سال 2013 بیشترین کاربرد اینترنتی را داشته‌اند؟ در آمریکای شمالی و اروپا، محصولات اپل و سامسونگ بیشترین کاربرد را داشته‌اند؛ ولیکن میزان استفاده از این محصولات برای مرور اینترنت بسیار متفاوت است و به چند عامل اصلی بستگی دارد. در ادامه‌ی مطلب به نتایج آماری Actix می‌پردازیم و موضوع را عمیق‌تر بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

Actix با بررسی حجم اطلاعات مخابره شده بین وسایل هوشمند و اپراتورهای تلفن همراه به این نتیجه رسیده که در سال 2013، سه مورد از محصولات اپل و سه مورد از محصولات سامسونگ، رتبه‌های اول تا ششم جدول را به خود اختصاص می‌دهند که در تصویر زیر نشان داده شده است.

mobile-device-internet-usage-1

در ادامه‌ی رده‌بندی، محصولات رده‌پایین سامسونگ مثل Galaxy S3 Mini و Galaxy Ace، حضور پررنگی دارند.

اما به جزئیات بیشتر در مورد این آمار بپردازیم. رده‌بندی بر اساس تعداد افرادی است که در بازه‌های زمانی 1 ساعتی که به شکل تصادفی انتخاب شده‌اند، با اپراتور ارتباط داشته و تبادل داده می‌کنند. البته آمار به آمریکای شمالی و اروپا محدود می‌شود.

آیفون 4S با میانگین 20608 کاربر در هر ساعت، نسبت به آیفون 5 با 20529 نفر کاربر برتری دارد. آیفون 4 با 17880 کاربر، گلکسی اس 3 با 7973 کاربر، گلکسی اس 2 با 4603 کاربر و در نهایت گلکسی اس 4 با 3118 کاربر، رتبه‌های بعدی را به دست آورده‌اند.

اکتیکس برای بررسی‌های آماری خود، نقاط شلوغ و ساعات اوج استفاده را مدنظر قرار داده و نرخ نمونه‌برداری در ساعات مختلف را یکسان در نظر گرفته است.

کدام وسایل همراه، ترافیک مصرفی بالاتری داشته‌اند؟

بررسی دیگر حجم داده‌های رد و بدل شده در سال 2013 است. توجه کنید که گوشی‌های جدیدی مثل آیفون 5S و 5C هنوز آن طور که باید و شاید، کاربر ندارند. به همین علت است که هنوز رتبه‌های خوب رده‌بندی را از آن خود نکرده‌اند.

mobile-device-internet-usage-2

علی‌رغم اینکه بررسی بازار فروش گوشی‌ها، از برتری محسوس اندروید حکایت می‌کند، اپراتورهای شبکه و سازندگان نرم‌افزار با حقیقتی متفاوت روبرو هستند. تعداد گوشی‌ها و حجم داده‌ی مبادله شده، حاکمیت مطلق آیفون‌ها را نشان می‌دهد.

چه گوشی‌هایی در استفاده از شبکه مشتاق‌ترند؟

اگر از نگاه اپراتورهای تلفن همراه موضوع را بررسی کنیم، فشار روی شبکه‌ی مخابراتی هم مهم است. اینکه چه تعداد کاربر با یک گوشی ثبت نام می‌کنند، کدام گوشی‌ها حجم داده‌ی بیشتری استفاده می‌کنند، کدام گوشی‌ها در روز در دفعات بیشتری به شبکه متصل می‌شوند و تبادل داده دارند، همه‌ی این موارد مهم است. در بررسی دقیق‌تر نتایج زیر به دست می‌آید:

گوشی‌های جدید استفاده‌ی بیشتری از شبکه‌های مخابراتی می‌کنند. این موضوع سه دلیل دارد، اول پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی سریع‌تر مثل LTE است. دومین دلیل، نمایشگرهای جدید است که رزولوشن بالاتری دارند و کاربر، محتوایی با رزولوشن بالاتر را ترجیح می‌دهد. نکته‌ی سوم این است که کاربر از گوشی‌های پیشرفته‌تر امروزی انتظار بیشتری دارد و نرم‌افزارهای مختلفی روی آن نصب می‌کند.

در مجموع در هر سال، میزان استفاده از گوشی‌هایی که کمپانی‌های مختلف رونمایی در همان سال رونمایی کرده‌اند، متفاوت است. به عنوان مثال کاربران گوشی‌های اپل نسبت به کاربران گوشی‌های سامسونگ و دیگر سازندگان، تمایل بیشتری به استفاده از شبکه‌ی مخابراتی و داده دارند.

علی‌رغم اینکه بلک‌بری مشتریان زیادی دارد، کاربران آن خیلی کم از شبکه‌ی مخابراتی برای تبادل داده استفاده می‌کنند. آیفون و اندروید از این نظر پرکاربردتر هستند.

صفحه‌نمایش بزرگ‌تر یعنی مصرف داده‌ی بیشتر؛ احتمالاً کاربران در صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، از ویدئوها و عکس‌های رزولوشن بالا، بیشتر استفاده می‌کنند. گوشی‌های کوچک‌تر و رده اول، در این زمینه کاربرد کمتری دارند.

سازندگانی که گوشی‌های متنوع‌تر تولید می‌کنند معمولاً به رده‌های ابتدایی جدول نخواهند رسید؛ چرا که کاربر از مدل‌های مختلف، مدل مناسب خود را انتخاب می‌کند. بنابراین همه یک مدل خاص نمی‌خرند و آمار استفاده از همان مدل خاص بالا نمی‌رود. این یکی از دلایل صدرنشین بودن گوشی‌های اپل در این بررسی آماری است. به یک مثال دیگر توجه کنید: آیپد 2 یکی از 25 ابزار پر استفاده است؛ ولیکن آیپد 3 سریعاً و پس از چند ماه، با آیپد 4 جایگزین شد و فرصت خودنمایی پیدا نکرد.

mobile-device-internet-usage-3

ترافیک داده‌ی وسایل همراه به شدت افزایش داشته است

اکتیکس روند افزایشی استفاده‌ی وسایل همراه از اینترنت را مورد بررسی قرار داده و روند صعودی آن را دنبال کرده است. چند سال پیش وسایل همراه، با روند آرام گسترش می‌یافتند و ترافیک مصرفیشان هم همین افزایش آرام را تجربه می‌کرد. حالا به جایی رسیده‌ایم که هر سال نسبت به سال قبل، استفاده از اینترنت توسط وسایل همراه حدود 40 درصد بیشتر می‌شود.

آمار تنها استفاده از شبکه‌های مخابراتی نسل 2، 3 و 4 را دربر می‌گیرد. استفاده از اینترنت از طریق Wi-Fi در این محاسبات منظور نشده که خود موضوع مهمی است؛ چرا که بسیاری از کاربران از وای‌فای برای مرور اینترنت استفاده می‌کنند.

اکتیکس هنوز آمار دقیقی از گوشی آیفون 5S ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که این گوشی هم مثل گوشی‌های قبلی اپل، کاربرد زیادی در استفاده از شبکه‌های مخابراتی داشته باشد.

محصولات اپل از نظر دفعات استفاده باز هم اول هستند. تعداد دفعات استفاده در مورد آیفون 4S، آیفون 5، آیفون 4 به ترتیب 1.11 میلیون، 1.08 میلیون و 832 هزار مورد است. گوشی‌های گلکسی اس 3، گلکسی اس 2، آیفون 3GS، اچ‌تی‌سی وان ایکس، بلک‌بری 9900 و گلکسی اس 4 هم به ترتیب رکوردهای 360 هزار، 130 هزار، 129 هزار، 104 هزار و 100 هزار مورد را ثبت کرده‌اند.

mobile-device-internet-usage-4

گوشی‌های جدید ترافیک مصرفی بالاتری دارند

متوسط داده‌ی مصرفی محصولات جدیدتر بیشتر است. این موضوع با نگاهی به محصولات اپل و سامسونگ قابل بررسی است.

آیفون 3GS در سال 2009 معرفی شده و تنها 2.1 مگابایت در ساعت مصرف می‌کند. آیفون 4، آیفون 4S و آیفون 5 به ترتیب 4.5 مگابایت، 6.4 مگابایت و 8.8 مگابایت در هر ساعت مصرف می‌کنند.

در پرچم‌داران سامسونگ در سال‌های 2010 تا 2013 هم این روند صعودی دیده می‌شود. گلکسی اس، گلکسی اس2، گلکسی اس3 و گلکسی اس4 به ترتیب 2.79 ، 3.9 ، 5.5 و 6.6 مگابایت در ساعت استفاده می‌کنند که نسبت به رقبای اپلی، کمتر است.

اما محصولات بزرگ‌تر مثل فبلت و تبلت چه وضعیتی دارند؟ احتمالاً این دسته از محصولات با صفحه نمایش بزرگ‌تر خود، برای کاربردهای مالتی‌مدیا و مرور اینترنت، کاربرد بیشتری داشته باشند و رکورد بالاتری را ثبت نمایند. گلکسی نوت 2 سامسونگ یکی از فبلت‌های پرطرفدار است که در هر ساعت به طور متوسط 8.4 مگابایت داده مصرف می‌کند؛ آن هم در حالی که در تعداد دفعات ارتباط با شبکه‌ی مخابراتی، رتبه‌ی 17 را دارد. اچ‌تی‌سی وان ایکس هم در رتبه‌ی 18 جدول است؛ ولیکن به دلیل بزرگی صفحه‌نمایش، کاربران آن حدود 5.4 مگابایت داده در هر ساعت استفاده می‌کنند.

تبلت‌ها از این نظر جالب‌ترند، آیپد 2 با وجود اینکه در رتبه‌ی 20 جدول دفعات ارتباط قرار گرفته، در هر ساعت به طور متوسط 15.4 مگابایت داده مبادله می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات