اینتل کرنل‌های ۶۴ بیتی اندروید را برای پشتیبانی از تراشه‌های اتم خود آماده کرد

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
چندی پیش شایعاتی منتشر شده بود که احتمالاً به زودی اندروید هم از پردازنده‌های 64 بیتی پشتیبانی خواهد کرد و حتی به نظر می‌رسید که احتمالاً اندروید 4.4 یا کیت‌کت از پلتفرم‌های 64 بیتی اینتل و آرم پشتیبانی خواهد کرد. ولیکن این شایعات رنگ واقعیت نگرفتند و فعلاً با اندرویدی که مخصوص پلتفرم 32 بیتی است، سر و کار داریم. اما اینتل پیش‌دستی کرده و هسته‌ی اندروید را برای پشتیبانی از پلتفرم 64 بیتی تغییر داده که در ادامه به جزئیات این خبر مهم می‌پردازیم.
تبلیغات

سازندگان ابزارهای اندرویدی همگی منتظر تولید تراشه‌های 64 بیتی هستند که بر تراشه‌ی معروف آیفون 5S غلبه کند. کوالکام، انویدیا و سامسونگ هم همگی در حال کار روی پلتفرم 64 بیتی هستند. اساس طراحی این سه کمپانی کمی متفاوت است هر چند که انویدیا و کوالکام تراشه های ۶۴ بیتی خود را معرفی کرده‌اند.

اینتل به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه، برای افزایش حضورش در بازار وسایل همراه، سیستم-روی-یک-چیپ‌های خوبی روانه‌ی بازار کرده و مخصوصاً با معرفی دو خانواده‌ی Merrifield  و Bay Trail  رقابت جالبی را به نمایش گذاشته است. مری‌فیلد پردازنده‌های کم‌مصرف‌تر ویژه‌ی گوشی‌های هوشمند است و Bay Trail برای تبلت‌ها در نظر گرفته شده است. برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد این محصولات اینتل که از هسته‌های سیلورمونت بهره می‌برند به مقاله‌ی "بررسی عمیق پردازنده‌های Baytrail و هسته‌های Silvermont اینتل برای تبلت‌ها" مراجعه کنید.

به هر حال Bay Trail اینتل موفق‌تر از آنچه پیش‌بینی می شد ظاهر شده و تمام تولیدکنندگان تراشه‌های همراه را نگران کرده است. علاوه بر این Bay Trail و در واقع هسته‌های پردازشی سیلورمونت، معماری 64 بیتی دارند و همین حالا هم آمادگی به رخ کشیدن قدرت اینتل را دارند. لذا پیام خلاصه‌ی اینتل به تمام رقبا این است که: منتظر پس لرزه‌های بعدی سیلورمونت باشید!

همان‌طور که در مقاله‌ی بررسی عمیق پردازنده‌های Bay Trail گفتیم، در زمان عرضه‌ی این تراشه‌های قدرتمند، هیچ سیستم عاملی برای استفاده‌ی بهینه از آن معرفی نشده بود. لذا اینتل با درک این خلاء مهم خودش دست به کار شده و هسته‌ی لینوکسی اندروید را دستکاری کرده است.

توضیح بیشتر اینکه کرنل یا هسته‌ی اصلی اندروید در پایین‌ترین سطح سیستم عامل قرار دارد و ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار را برقرار می‌کند. اندروید سیستم عامل پیچیده‌ای است که کتابخانه‌ها، ران‌تایم‌ها، فریم‌ورک‌های مختلف نرم‌افزاری و در بالاترین سطح، نرم‌افزارهای زیادی را در خود جای داده است. بنابراین برای پشتیبانی از پلتفرم 64 بیتی، کارهای زیادی لازم است.

شاید به خاطر مسائل فوق است که گوگل تا این اندازه پشتیبانی از تراشه‌های 64 بیتی را در اندروید به تعویق انداخته است.

اما اینتل در اولین گام خود پس از معرفی تراشه‌های بی‌تریل و مری‌فیلد، هسته‌ی لینوکسی اندروید را مورد بررسی قرار داده تا کاری کند که حداقل هسته‌ی لینوکس از هسته‌های 64 بیتی سیلورمونت پشتیبانی کند. در حقیقت کرنل روی هسته‌های سیلورمونت به صورت 64 بیتی بوت می‌شود و کار می‌کند. اما سایر لایه‌های نرم‌افزاری هم باید کم‌کم از پلتفرم 64 بیتی پشتیبانی کنند و این مدتی زمان می‌برد.

intel-64-bit-android-for-atom-1

هنوز به طور دقیق نمی‌توان گفت که اینتل چه تغییراتی را در هسته‌ی لینوکسی اندروید ایجاد کرده، مخصوصاً که لینوکس یک سیستم عامل کارآمد است که از سال‌ها پیش از پلتفرم 64 بیتی پشتیبانی کرده است. در کنگره‌ی جهانی موبایل یا MWC امسال که ماه آینده در بارسلونا برگذار می‌شود، احتمالاً اطلاعات کامل‌تری از فعالیت‌های اینتل به دست خواهیم آورد و موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات