ساعت هوشمند سونی در مقابل Galaxy Gear سامسونگ: اولین نبرد تمام عیار در جنگ فناوری‌های پوشیدنی

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹
مطالعه 11 دقیقه
جدیدترین ساعت هوشمند سونی به نام SmartWatch 2 از نظر طراحی بسیار زیبا و جذاب و مجهز به اپلیکیشن‌های مختلف و قالب‌های زیبای طرح ساعت می‌باشد و همچنین ضد آب است. Galaxy Gear که اولین ساعت هوشمند سامسونگ تلقی می‌شود، تحت یک نسخه خاص از سیستم عامل اندروید کار می‌کند و مجهز به پردازنده 800 مگاهرتز و صفحه نمایش بزرگ از نوع OLED می‌باشد. علاوه بر این‌ها Galaxy Gear مجهز به میکروفون، اسپیکر و دوربین نیز می‌باشد. اما به واقع این ساعت‌ها چقدر مفید خواهند بود و چگونه در مقابل هم عرض اندام خواهند کرد؟
تبلیغات

طراحی:

SmartWatch 2 سونی:

اگر نسل قدیمی‌تر این ساعت را از نزدیک دیده باشید، شما هم با ما هم عقیده‌ خواهید بود که سونی مهارت زیادی در طراحی محصولات زیبا و شکیل دارد. این موضوع در مورد نسخه جدید ساعت هوشمند این شرکت نیز کاملا رعایت شده است. SmartWatch 2 یکی از زیباترین و در عین حال خوش دست‌ترین ساعت‌های حال حاضر جهان است.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در ساخت بند این ساعت از سیلیکون منعطف استفاده گردیده که باعث شده تا هنگامی که کاربر آن را به دست می‌کند، احساس خوبی داشته باشد. سونی تاکنون رنگ‌بندی‌های گوناگون را برای این محصول معرفی نکرده است، اما تجربه نشان داده که این اتفاق پس از گذشت اندک زمانی به وقوع خواهد پیوست.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

ساعت سونی 4.19 سانتی‌متر طول، 4.08 سانتی‌متر عرض و 8 میلی‌متر ضخامت داشته و بسیار سبک است. وزن این ساعت حدودا 22.6 گرم می‌باشد.

Galaxy Gear سامسونگ:

از نقطه نظر ظاهری ساعت هوشمند سامسونگ با ابهت‌تر از ساعت هوشمند سونی می‌باشد (حداقل بر روی کاغذ که این‌چنین است). این ساعت جدید 5.5 سانتی‌متر طول، 3.6 سانتی‌متر عرض و 1.11 سانتی‌متر ضخامت دارد. از نظر وزنی، Galaxy Gear با 73.7 گرم، سنگین‌تر از SmartWatch 2 می‌باشد.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

هنگامی که کارشناس وب‌سایت CNet این ساعت هوشمند را به دست کرد، عنوان کرد که وزن آن به مراتب سبک‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کرده است. بند لاستیک مانند این ساعت از لحاظ انعطاف و نرمی، به پای رقیب ژاپنی خود نمی‌رسد، اما کیفیت و جنس آن قابل قبول است.

سامسونگ در ساخت بدنه Galaxy Gear از نوعی فلز نقره‌ای رنگ مجلل استفاده کرده که باعث شده تا در اولین نگاه، توجه مخاطب به این محصول جلب شود.

سامسونگ وعده داده که این ساعت را در شش رنگ مختلف عرضه نماید.

برنده نبرد طراحی: SmartWatch 2 سونی

صفحه نمایش:

SmartWatch 2 سونی:

سونی از یک صفحه نمایش 1.6 اینچی در ساعت هوشمند خود استفاده کرده که در مقابل صفحه نمایش 1.63 اینچی ساعت سامسونگ کوچک‌تر به نظر می‌رسد. همچنین صفحه نمایش SmartWatch 2 از رزولوشن 220 در 176 پیکسل بهره می‌برد، این مقدار در ساعت سامسونگ برابر با 320 در 320 پیکسل است.

در محیط باز و زیر تابش مستقیم نور آفتاب، صفحه نمایش ساعت هوشمند سونی عملکرد ضعیفی از خود به جای گذاشت و نوشته‌ها و تصاویر نقش بسته بر روی ساعت در این شرایط، قابل تشخیص نبودند.

Galaxy Gear سامسونگ:

از نقطه نظر اندازه صفحه نمایش و تراکم پیکسل، ساعت هوشمند سامسونگ یک سر و گردن بالاتر از رقیب ژاپنی خود قرار می‌گیرد.

سامسونگ از صفحه نمایش OLED در ساخت Galaxy Gear استفاده کرده است، که همین موضوع باعث شده تا نوشته‌ها و تصاویر با وضوح و شفافیت بالایی بر روی آن نقش بندند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

کارشناس CNet این فرصت را نداشت تا عملکرد این محصول را در زیر تابش مستقیم آفتاب مورد آزمایش قرار دهد، اما به گفته وی، صفحه نمایش این ساعت آن‌قدر پر نور و شفاف است که به نظر نمی‌رسد در محیط‌های خارجی مشکل ساز شود.

برنده نبرد صفحه نمایش: Galaxy Gear سامسونگ

ویژگی‌ها و رابط کاربری:

SmartWatch 2 سونی:

از نظر طراحی رابط کاربری و ویژگی‌های نرم‌افزاری، ساعت جدید سونی تفاوتی با نسل قبل نکرده و شبیه به نسل قبلی می‌باشد. اما نکته جالب در مورد این ساعت این است که SmartWatch 2 توانایی سازگاری با بسیاری از گوشی‌های اندرویدی را دارد.

این امکان وجود دارد تا قالب‌های گرافیکی گوناگونی را برای ساعت هوشمند سونی انتخاب کنید. متاسفانه برای انجام این‌کار باید حتما یک گوشی هوشمند داشته باشید و از طریق آن این کار را به انجام برسانید.

5

ساعت هوشمند سونی این قابلیت را دارد تا کاربر را از دریافت تماس‌ و پیامک‌های جدید آگاه سازد و مجهز به یک شماره‌گیر مخصوص برقراری تماس‌های تلفنی است. لازم به ذکر است که با توجه به این‌که SmartWatch 2 هیچ گونه میکروفون و اسپپیکری در خود ندارد، برای برقراری تماس لازم است تا از هندزفری یا گوشی هوشمند خود برای انجام این کار استفاده نمایید.

همچنین این امکان وجود دارد تا نام و شماره فرد تماس گیرنده بر روی صفحه نمایش این ساعت نمایش داده شده و در صورت نیاز، به وی پیامک ارسال شود.

Galaxy Gear سامسونگ:

از آن‌جایی که ساعت سامسونگ از نظر شکل ظاهری با ابهت‌تر به نظر می‌رسد، این انتظار می‌رود که در انجام کارهای گوناگون نیز قوی ظاهر شود؛ و در واقعیت نیز این‌چنین است. این ساعت هوشمند تقریبا توانایی انجام تمامی کارهای ساعت هوشمند سونی را دارد. اما ذکر یک نکته در این‌جا ضروری است، Galaxy Gear در زمان معرفی، فقط با فبلت گلکسی نوت 3 سامسونگ سازگار بود و هنوز قابلیت سازگاری آن با سایر گوشی‌های هوشمند، آزمایش نشده است.

تجربه کار کردن با ساعت هوشمند سامسونگ شگفت انگیز می‌نماید. مجهز بودن این محصول به میکروفون و اسپیکر داخلی، این امکان را به کاربر می‌دهد تا کلیه تماس‌های صوتی خود را از طریق همین ساعت انجام دهد. البته این ویژگی جدید نیست زیرا قبلا هم در محصولاتی مانند Martian Passport و Hot Watch که ساعت‌های هوشمند هستند، شاهد چنین ویژگی‌هایی بوده‌ایم. با استفاده از این محصول، دیگر نیازی نیست تا دائما با گوشی خود کار کنید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

مضاف بر همه این موارد، سامسونگ یک دوربین 1.9 مگاپیکسل را بر روی بند این ساعت تعبیه نموده است که توانایی ضبط تصاویر و همچنین ضبط ویدیو با کیفیت 720p را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که این قابلیت Galaxy Gear باعث خواهد شد تا بتوان به طور مخفیانه اقدام به ضبط ویدیو و تصویر نمود، اما با تمام این اوصاف، مجهز بودن این محصول به دوربین، آن‌را به محصولی جالب و جذاب بدل خواهد نمود.

سامسونگ، دوربین این محصول را به گونه‌ای طراحی کرده که برای استفاده از آن باید صفحه نمایش ساعت را به طرف خود، طوری که در حال مشاهده زمان هستید، گرفته و سپس اقدام به عکس و فیلم‌‌برداری نمایید. این قابلیت ما را به یاد فیلم‌های «جیمز باند» می‌اندازد.

7

طراحی رابط کاربری این ساعت به گونه‌ای انجام شده تا تمامی اطلاعات مورد نظر به صورت واضح و شفاف قابل مشاهده باشند و تمامی موارد در کاشی‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند (چیزی شبیه به رابط کاربری مترو در ویندوزفون 8). Galaxy Gear طوری طراحی شده است که انسان را به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد.

برنده نبرد ویژگی‌ها و رابط کاربری: Galaxy Gear سامسونگ

باتری:

SmartWatch 2 سونی:

سونی در نسل پیشین این ساعت ادعا کرد که می‌توان به مدت 3 یا 4 روز کاری و یا 14 ساعت در صورت استفاده مداوم، از آن استفاده کرد. اما تجربه عملی، خلاف این موضوع را اثبات کرد. زیرا باتری آن محصول به سختی می‌توانست یک روز کاری کامل را دوام بیاورد. برای استفاده از آن محصول، حتما نیاز بود تا هر روز آن‌را شارژ کرد. سونی همان رویه را در مورد SmartWatch 2 در نظر گرفته است که به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی رخ داده باشد.

Galaxy Gear سامسونگ:

ساعت هوشمند سامسونگ از نظر باتری تقریبا شبیه به رقیب ژاپنی است. سامسونگ گفته که Galaxy Gear می‌تواند مدت 24 ساعت بدون نیاز به شارژ باتری کار کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این مقدار در شرایطی که کاربر مجبور به زیاد کردن نور صفحه نمایش هست، ثابت می‌ماند یا طول عمر باتری کاهش خواهد یافت. اما نکته قابل توجه در مورد ساعت هوشمند سامسونگ، استفاده از جدیدترین نسخه بلوتوث یعنی بلوتوث نسخه 4 است که عملکرد بسیار بهتری در مورد مصرف انرژی دارد. همانند ساعت هوشمند سونی، توصیه می‌شود که Galaxy Gear را هر روز یک‌بار شارژ نمایید.

برنده نبرد باتری: نداریم هر دو بازنده هستند!

سایر موارد کاربردی:

SmartWatch 2 سونی:

ساعت هوشمند سونی مجهز به فناوری NFC است که با کمک بلوتوث می‌تواند به راحتی با گوشی‎های هوشمند اندرویدی جفت شود.

همانند نسل پیشین، سونی یک اپلیکیشن اختصاصی بر روی این محصول قرار داده تا کاربر در صورت گم کردن گوشی بتواند آن را به راحتی پیدا کند. همچنین اگر فاصله گوشی و ساعت از حد مجاز بیشتر شود، ساعت شروع به پخش آهنگ هشدار می‌کند و کاربر را از موضوع آگاه می‌سازد. همچنین از طریق SmartWatch 2 می‌توانید پخش موسیقی بر روی گوشی را نیز کنترل کرده و ترانه‌های گوناگون را برای پخش بر روی گوشی انتخاب نمایید.

Galaxy Gear سامسونگ:

علی‌رغم این‌که سامسونگ عمدتا در گوشی‎های هوشمند سری گلکسی خود از فناوری NFC استفاده نموده، اما ساعت هوشمند Galaxy Gear از مجهز شدن به این فناوری بازمانده است. البته جای نگرانی نیست، زیرا قابلیت‌هایی نظیر امکان برقراری تماس‌های صوتی و تصویری و همچنین عکس و فیلم‌برداری در این ساعت، به راحتی خلاء نبودن NFC را پر می‌کنند.

8

همانند بیشتر ساعت‌های هوشمند، با استفاده از این ساعت هنگامی که گوشی خود را گم کرده‌اید می‌توانید از راه دور کاری کنید تا گوشی زنگ بخورد و از این طریق آن‌را پیدا کنید. همچنین این امکان وجود دارد که همین کار را به طور عکس انجام دهید. یعنی با استفاده از گوشی، کاری کنید تا صدای ساعت هوشمند بلند شده و آن‌را بیابید. به خاطر داشته باشید، هر دوی این ساعت‌های هوشمند برای انجام چنین کاری باید در فاصله مجاز تعیین شده برای بلوتوث، یعنی کمتر از 9.1 متر از گوشی فاصله داشته باشند.

Galaxy Gear مجهز به 4 گیگابایت حافظه داخلی بوده و امکان اجرای برخی از اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی آن وجود دارد. سامسونگ بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب خود مانند S Voice، Voice Memo و Chat On را به طور پیش‎‌فرض بر روی این محصول قرار داده است.

برخی از اپلیکیشن‌هایی که امکان نصب آن‌ها بر روی این ساعت هوشمند وجود دارند، عبارت‌اند از: Tripit Travel، RunKeeper و MyFitnessPal به همراه اپلیکیشن یادداشت برداری Evernote. مضاف بر تمام این‌ها اپلیکیشن مخصوص اسکن بارکد نیز بر روی این گوشی وجود دارد. بنابراین هنگام خرید می‌توانید با استفاده از دوربین تعبیه شده در Glaxy Gear اطلاعات مربوط به محصولات را بلافاصله دریافت نمایید.

برنده نبرد سایر موارد کاربردی: Galaxy Gear سامسونگ

دوام:

SmartWatch 2 سونی:

سونی برای دهه‌ها است که محصولاتی زیبا، خوش‌ساخت و البته بادوام تولید می‌کند و ساعت هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ساعت هوشمند دارای گواهینامه IP57 می‌باشد که نشان دهنده این موضوع است که این محصول در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار عایق است. همچنین می‌توان تا عمق 1 متری آب و به مدت 30 دقیقه از این ساعت بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.

Galaxy Gear سامسونگ:

سامسونگ ادعا می‌کند که ساعت هوشمندش موفق به کسب گواهینامه IP55 شده است که بدان معنی است که میزان مقاومت این محصول در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار کمتر از SmartWatch 2 است. درست است که نمی‌توان با این ساعت در استخر شنا کرد، اما باید این نکته را در نظر داشت که قرار گرفتن آن در زیر باران و یا ریخته شدن آب، چای، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌ها بر روی آن، مشکل‌ساز نخواهد بود.

برنده نبرد دوام: SmartWatch 2 سونی

جمع بندی:

درست است که ساعت هوشمند سونی بسیار زیبا بوده و در عوض توانایی‌های Galaxy Gear به مراتب بیشتر از ساعت سونی است، اما هنوز هم نمی‌توان به طور قطعی در مورد این دو محصول اظهار نظر کرد. قمیت ساعت هوشمند سامسونگ 299 دلار است که برای یک چنین محصولی کمی زیاد به نظر می‌رسد. اما نباید فراموش کرد که این محصول مجهز به یک صفحه نمایش با کیفیت از نوع OLED است که جذابیت‌های زیادی را به این محصول می‌بخشد.

از طرف دیگر، SmartWatch 2، محصولی شکیل، خوش‌ساخت و بادوام است که از نظر زیبایی، جایگاهی بالاتر از ساعت سامسونگ را به خود اختصاص می‌دهد. اما نباید فراموش کرد که رابط کاربری و نرم‌افزارهای این محصول نسبت به نسل پیش‌تر آن تغییر محسوسی نداشته و همین موضوع تبدیل به یکی از نقطه ضعف‌های اصلی آن شده است. در مقابل، Galaxy Gear تحت یک نسخه خاص از سیستم عامل محبوب اندروید کار می‌کند که بسیاری از قابلیت‌های کاربردی این سیستم عامل را برای کاربر به ارمغان بیاورد. این موضوع باعث می‌شود که ساعت هوشمند سامسونگ یک سر و گردن بالاتر از ساعت هوشمند سونی باشد.

به نظر می‌رسد که قیمت ساعت هوشمند سونی چیزی در حدود 199 دلار باشد که خوب و منتطقی به نظر می‌رسد و همین ویژگی در کنار زیبایی ظاهری آن باعث می‌شود تا نظر تعداد زیادی از خریداران را نسبت به خود جلب کند.

هر دوی این محصولات از مهرماه امسال روانه بازار خواهند شد.

نظر شما در مورد این دو محصول چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات