نوکیا: فروش به مایکروسافت دردناک بود اما اجتناب ناپذیر

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
استفان الوپ مدیرعامل سابق نوکیا که شرکت‌اش به قیمت 7.2 میلیارد دلار به تصاحب مایکروسافت درآمد، به خانه‌ی قدیمی خود یعنی مایکروسافت باز می‌گردد. او در این باره گفت که نوکیا فاقد منابع مالی کافی برای تبدیل شدن به یکی ازبرند‌های معتبر بازار جهانی بود.
تبلیغات

مدیر عامل موقت نوکیا Risto Siilasmaa و همچنین Stephan Elop مدیر‌عامل گذشته‌ی این شرکت با اذعان به وجود مشکلات در نوکیا تنها راه خروج از این بحران را فروش شرکت به مایکروسافت عنوان کردند.

Elop با حضور در کنفرانس خبری در Espo فنلاند در مقر اصلی شرکت نوکیا با بیان اینکه نوکیا نیازمند انرژی جدیدی برای ارائه خدمات نوین به مشتریان خود است، هدف از تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت را جبران فاصله‌ی ایجاد شده بین فنلاندی‌ها و سایر غول‌های صنعت تلفن همراه یعنی اپل با iOS و گوگل با Android اعلام کرد و اذعان داشت، مایکروسافت در پی تبدیل نوکیا به سومین اکوسیستم موجود در دنیای گوشی‌های تلفن هوشمند است.

در حدود 3 سال پیش الوپ برای تکیه بر مسند مدیر عاملی راهی نوکیا شد، اما با فروش نوکیا به مایکروسافت، این شرکت اعلام کرد، او با ترک سمت مدیر عاملی از این پس به‌عنوان قائم‌ مقام اجرایی دستگاه‌ها و سرویس‌های تجاری درمایکروسافت مشغول به کار خواهد شد و با توجه به توافقات انجام شده او در سه ماه اول سال 2014 میلادی راهی مایکروسافت می‌گردد، جایی که شاید بتواند به عنوان جانشین استیو بالمر، به صندلی ریاست یکی از غول‌های فناوری جهان تکیه بزند.

در صورت اجرای مفاد قرارداد منعقد شده، مایکروسافت نیز همانند اپل به یکی از تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند تبدیل شد که قادر به توسعه نرم افزار در کنار توسعه‌ی سخت‌افزار می‌باشد. مایکروسافت با خرید نوکیا قدم در راهی نهاد که  گوگل با خرید موتورولا طی کرد.

بدون شک این اولین باری نبود که الوپ از لزوم همکاری با مایکروسافت برای نجات نوکیا صحبت می‌کرد؛ او دو سال و نیم پیش نیز هنگام انتقال به نوکیا از لزوم همکاری تنگاتنگ سخن به میان آورده بود. حتی وی با تشبیه موقعیت نوکیا به گیر کردن در یک چاله نفت سوزان، همکاری با مایکروسافت را به‌سان خروج از این چاله و لغزش برروی یخ تشریح کرده بود. اما پس از گذشت دو سال این همکاری نتیجه‌ خاصی و در خور توجه‌ای را در برنداشت تا اینکه منجر به خرید نوکیا توسط مایکروسافت شد.

نوکیا با خروج از بازار گوشی‌های تلفن همراه بسیار متفاوت از قبل عمل خواهد کرد، نوکیا تمرکز خود را برروی سرویس نقشه‌ی آنلاین Here و فروش فناوری شبکه‌های همراه متمرکز خواهد کرد که هم اکنون در حال همکاری با 600 اپراتور مخابراتی در 120 کشور جهان می‌باشد.

balmer-nokia

استیو بالمر که طی 12 ماه آینده از ریاست مایکروسافت را به شخص دیگری واگذار خواهد کرد این قرارداد را نهایی کرد. وی با بیان اینکه تعداد گوشی‌های هوشمند نوکیاکه از ویندوز مایکروسافت استفاده می‌کنند در عرض دو سال از زمان ارائه به حدود 7.4 میلیون عدد رسیده است اذعان کرد که خرید نوکیا و ادغام آن در مایکروسافت بهترین فرصت برای جهش در فروش تلفن‌های هوشمند ویندوزی‌است. همچنین وی اعلام کرد مایکروسافت در پی آن است تا با استفاده از این فرصت طیف وسیعی از محصولات را برای مشتریان مختلف خود ارائه دهد.

مدیر عامل موقت نوکیا، سالیسما با بیان اینکه فروش نوکیا به مایکروسافت تصمیمی منطقی بوده است، به عدم توانایی نوکیا برای رقابت با غول‌های صنعت گوشی‌های هوشمند اشاره کرد. سالیسما با بیان اینکه مایکروسافت نیز در بازار گوشی‌های هوشمند وضعیت مناسبی ندارد، همکاری فی‌مابین را برای هر دو شرکت موثر دانست. همچنین او اضافه کرد نوکیا برای رقابت با سایر رقبا نیاز به سرمایه گذاری کلانی داشت، تا بتواند با سرمایه‌گزاری در دو حوزه‌ی سخت افزار و نرم افزار و ایجاد اکوسیستم اختصاصی خود حضوری پررنگ در بازار داشته باشد، اما شرکتی حاضر به سرمایه‌گذاری با چنین شرایطی نبود.

salisma-nokia

سالیسما همچنین با اشاره به منافع اقتصادی این ادغام، یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم را در نظر گرفتن منافع سهامداران شرکت اعلام کرد. وی معتقد است که در در نیمسال اول سال 2013 میلادی سهام نوکیا با رشد 4 درصدی، 12 درصد کمتر از انتظار، رشد کرده‌ است.

مایکروسافت همچنین متعهد شده‌ است تا در طی یک بازه‌ی 7 ساله مبلغ 1.5 میلیارد یورو ( 2 میلیارد دلار ) را حتی در صورت شکست تجارت گوشی‌های تلفن همراه به نوکیا تزریق نماید.

نوکیا یک کمپانی 150 ساله است و از نمادهای کشور فنلاند به شمار می‌رود. مطمئنا نوکیا پس از ادغام وجهه‌ای جدید یافته و به مرکز فعالیت‌های مایکروسافت در اروپا بدل خواهد شد. بالمر، الوپ و سالیسما با بیان اینکه این قرارداد دارای منافع دو جانبه است، امضای آن را به نفع کارکنان نوکیا دانسته و نوید تبدیل شدن نوکیا به یکی از نقاط قوت اقتصاد فنلاند را داده‌اند.

سالیسما با بیان اینکه 15 ماه پیش هنگام بر عهده گرفتن ریاست هیات این راه‌حل برای خروج از بحران مطرح نبود، این تصمیم یک تصمیم بسیار سخت برای کل مجموعه‌ی نوکیا بوده، اتفاق رخ داده شده را آغاز دوره‌ی 150 ساله‌ی دیگری در تاریخ نوکیا نامید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات