مصاحبه با مدیران ارشد بازاریابی سونی خاورمیانه در باره Xperia Z1 و Z Ultra

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
همانطور که در گزارش زومیت از مراسم رونمایی Xperia Z1 خواندید، ما فرصت کوتاهی را برای یک گپ دوستانه با مدیران ارشد بازاریابی سونی در خاورمیانه یافتیم و پرسش‌های را در رابطه با تلفن‌های پرچمدار این شرکت مطرح کردیم که در این مقاله، متن این مصاحبه کوتاه را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

همه می‌دانیم که اغلب تلفن‌های هوشمند دنیا از سنسور دوربین Exmor ساخت سونی بهره می‌برند، فرقی نمی‌کنه آیفون باشه یا سری گلکسی، از طرفی یکی از قابلیت‌های کلیدی Xperia Z1، سنسور 20.7 مگاپیکسلی اونه که در واقع این تلفن را از رقبا جدا می‌کنه، حالا به نظرتون سونی این سنسور رو در اختیار رقبای تولید کننده موبایل هم قرار خواهد داد یا آن را فقط برای محصولات خود حفظ خواهد کرد؟

ما فعلا از این سنسور در محصولات خودمون استفاده می‌کنیم، اما احتمالا در آینده به دیگران خواهیم فروخت. من مشکلی نمی بینیم اگر این سنسور در محصولات رقبا هم بکار گرفته بشه، مهم اینه که اولین تلفن مجهز به این سنسور ساخت خود سونی است.

اجازه بدید یک سوال کلی بپرسم که مربوط به بخش نرم افزار می‌شه، به نظر من Z Ultra یک محصول فوق العاده است، از نظر سخت افزاری هیچ نقصی نمی شه به این محصول وارد کرد، اما صفحه نمایش بزرگ، نیاز به نرم افزار اختصاصی و کارآمد داره، من فکر می کنم سونی باید توجه بیشتری به این بخش می کرد و نرم افزارهای کاربری بیشتری رو براش آماده می‌کرد. نظر شما در این باره چیه؟

ما در Z Ultra نرم افزارهای متنوعی داریم، حتی بازی‌های خاصی هم برای استفاده در صفحه نمایش بزرگ تبلت در نظر گرفتیم، در گوگل پلی هم نرم افزارهای بسیاری برای استفاده در این تلفن وجود دارد.

اما محصول رقیب شما امکانات متنوع سفارشی را در اختیار کاربرانش قرار می‌ده که مثلا یادداشت برداری را به مراتب ساده‌تر می‌کنه، ولی چنین امکاناتی در Z Ultra وجود نداره!

ما هم نرم افزار بسیار خوب Sketch را در Z Ultra داریم که باهاش می‌شه یادداشت برداشت یا نقاشی کرد.

منظور من امکانات فراتر از یک اپلیکیشن یادداشت برداری است، قابلیت‌های متنوعی مثل جستجو در دست نوشته ها یا مثلا یاددشت برداری آسان در همه بخش های سیستم عامل و مواردی از این دست که خودتون قطعا باهاشون آشنا هستید.

به نظر ما نرم افزارهای متنوعی‌ای در گوگل پلی وجود دارد که کاربرها می توانند از آنها استفاده کنند، اما شاید چون در ایران گوگل پلی فیلتر است، کاربران نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

البته قابلیت‌های که من گفتم اغلب در گوگل پلی وجود ندارند از طرفی کاربران ایرانی هم می‌توانند نرم افزارهای مورد نظرشون را از جاهای مختلف دریافت کنند.

بله من هم می‌دانم که بازار وجود داره و حتی برخی از کاربران از طریق VPN به گوگل پلی دسترسی پیدا می‌کنند، ما فکر می‌کنیم که نرم افزارها سلیقه‌ای هستند، شاید برخی از یک قابلیت خوششون بیاد و برخی دیگه نه، به همین دلیل دست کاربرها را باز گذاشتیم تا از 700 هزار اپلیکیشن موجود در گوگل پلی براساس نیاز خودشون، انتخاب کنند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که سونی به تازگی تمرکز خاصی برروی بخش موبایل داشته و قطعا از نظر نرم افزاری هم سرویس‌های بیشتری را ارائه خواهد کرد.

من دقیقا به دنبال همین جمله بودم؛ اینکه سونی در آینده توجه بیشتری به نرم افزار داشته باشه.

بله در این موضوع شکی نیست که ما باید بیشتر روی نرم افزار تمرکز کنیم، اما این موضوع نیاز به زمان بیشتری داره، ما همین الان هم داریم روی نرم افزار کار می کنیم و حتما سرویس‌های بیشتر نرم افزاری را آماده خواهیم کرد. ما حتی قصد داریم برنامه‌های بومی تهیه کنیم، مثلا برای کاربران ایرانی نرم افزار خاصی که باب میل آنها است رو تولید کنیم.

این موضوع رو قبول دارید که صفحه نمایش Z1 به خوبی Z Ultra نیست؟ دلیل این موضوع چیه؟ چرا از همون پنل Z Ultra استفاده نکردید؟

صفحه نمایش Z1 رنگ‌ها رو طبیعی و بسیار خوب نشون می‌ده، اما شاید زاویه دیدش به خوبی Z Ultra نباشه، دلیلش هم اینه که ما در Z Ultra از IPS استفاده کردیم، اما در Z1 ترجیح دادیم از TFT استفاده کنیم.

واقعا! من هیچ جا ندیده بودم که گفته باشه Z Ultra از پنل IPS استفاده کرده، حالا چرا همون پنل را در Z1 استفاده نکردید؟

عوامل فنی مختلفی می توانه تاثیر گذار باشه که من دقیقا از آنها آگاه نیستم، مثلا شاید امکان استفاده از پنل IPS در تلفنی که مجهز به سنسور 20.7 مگاپیکسلی است و بدنه به این باریکی داره، وجود نداشته باشه، عامل قیمت هم می‌توانه تاثیر گذار باشه، پنل‌های IPS قیمت بالاتری دارند و شاید استفاده از آنها باعث افزایش بیش از حد قیمت می‌شده. اما حقیقت اینه که صفحه نمایش Z1 تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌کنه و سونی از فناوری‌های خاص بهبود تصویر در آن استفاده کرده تا کاربر بهترین تجربه را باهاش داشته باشند؛ از طرفی زاویه دیدش هم اصلا بد نیست، اما به خوبی Z Ultra هم نیست. در عوض Z1 از دوربین بسیار خوبی برخورداره که شما نمی‌توانید در هیچ تلفن دیگه‌ای تجربه اش کنید. یا مثلا هیچ تلفنی مقاومت و استحکام Z1 را نداره، شما هیچ وقت نگران افتادن Z1 در آب یا پرت شدن آن از ارتفاع، نخواهید بود.

فکر می‌کنید استقبال از Z1 چقدر خواهد بود؟ برآورد شما از میزان فروش جهانی این محصول چیه؟

ما فکر می‌کنیم فروش Z1 حدود 15 درصد بیشتر از Z خواهد بود.

شاید رسیدن به این میزان فروش در بازار کاملا رقابتی تلفن‌های هوشمند مشکل باشه، اینطور نیست؟

راستش را بخواهید من فکر می کنیم ما حتی بیشتر از این رشد را تجربه خواهیم کرد. چون Z1 از هر نظر یک تلفن جذاب و بسیار خوبه و بازخورد‌های که در این زمان کم از عرضه آن داشتیم همه نوید یک فروش بسیار خوب را می‌دهند. رقیب‌های ما هیچ کدوم، از نظر کیفیت ساخت، قدرت دوربین و جلوه ظاهری قادر به رقابت با Z1 نیستند.

اکسپریا Z1 از اواخر مهرماه رسما وارد بازار کشور خواهد شد، اگر تمایل دارید تا در مورد این محصول بیشتر بدانید به مقاله بررسی عمیق آن در زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات