کنترلرهای سه‌بعدی iMotion شاید جایگزین ماوس شما شوند

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
مطالعه 4 دقیقه
اگر تصور می‌کنید که کینکت مایکروسافت پیشرفتی شگرف در عرصه‌ی تکنولوژی تشخیص حرکت بدن انسان محسوب می‌شود یا اگر مجذوب دقت کنترلرهای Leap Motion  شده‌اید، احتمالا بار دیگر مجذوب قابلیت‌های کنترلرهای سه‌بعدی iMotion خواهید شد.
تبلیغات

این دستگاه مستطیل شکل کوچک از شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و 3 سنسور LED بهره می‌برد. iMotion با استفاده از یک بند همانند دستکش در دستانتان جای گرفته و با استفاده از یک وبکم استاندارد، نمایه‌ای از بدنتان در فضای سه بعدی ارائه می‌دهد. تنها چیزی که از اینجا به بعد نیاز خواهید داشت نصب یک نرم‌افزار است. iMotion به همراه کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK)  اختصاصی‌اش ارائه می‌شود و بدین ترتیب توسعه‌دهندگان امکان بهینه سازی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و یا اضافه کردن ویژگی‌های نظیر بازخوردهای لمسی و افزایش دقت دستگاه را خواهند داشت.

ایده‌ی اولیه‌ی طراحی این دستگاه چندین سال پیش و توسط کمپانی سنگاپوری «Intellect Motion» شکل گرفت و ابتدا برای اهدافی پزشکی (مشخصا انجام فعالیت‌های توانبخشی) پیگیری شد. البته نزدیک به یک سال پیش نیز تلاش‌هایی برای ارائه‌ی نسخه‌ی اولیه آن در عرصه‌ی بازی‌های کامپیوتری صورت گرفت. اکنون این کمپانی قصد دارد با جذب سرمایه از طریق Kickstarter قدم به مرحله‌ی جدیدی بگذارد و نهایتا iMotion را به عنوان یک محصول نهایی روانه بازار کند.

im3

خبرنگار انگجت که شانس کار کردن با این ابزار جذاب را داشته می‌نویسد:

iMotion حقیقتا از درونتان دستور می‌گیرد! ابتدا کنترلر را به دست کرده سپس با حرکات سریع و ناگهانی دست (و متقابلا اشاره‌گر)، دقت و زمان پاسخگویی آن را سنجیدیم. برای کلیک چپ کافیست سنسورLED فوقانی را با انگشتان خود بپوشانید. البته شما به راحتی می‌توانید با تغییر تنظیمات دستگاه، میزان حساسیت و عملکرد آن را تعریف کنید، بنابراین برای انجام عمل کلیک چپ، پوشاندن بخشی از سنسور LED نیز کفایت می‌کند. همچنین در کناره‌های کنترلر، دکمه‌هایی به منظور شبیه‌سازی کلیک راست و کلیک وسط تعبیه شده است. هر چند باید اذعان کرد که انجام این عملیات قدری مشکل خواهد بود. علاوه بر این بعد از مدتی کار با دستگاه کمی بازوهایمان خسته شدند ونکته‌ی دیگر آن که باید دقت می‌کردیم تا محدوده‌ی حرکت کنترلرها همواره در میدان دید دوربین (وب‌کم) قرار داشته باشد. با این حال بعد از چند مرتبه اجرای بازی Angry Bird، رضایتی نسبی از نحوه‌ی عملکرد کنترلر داشتیم.

«الکس کرومنکف» یکی‌از بنیان‌گذاران «Intellect Motion»، قابلیت‌های iMotion را با یک بازی تیراندازی اول شخص به نام Xonotic به چالش می‌کشد. او نشان می‌دهد که با نزدیک کردن یا دور نمودن دست‌ها از دوربین به راحتی می‌توانید در فضای بازی حرکت کنید. نکته‌ی جالب توجه دیگر آن است که امکان جفت شدن iMotion با نمایشگرهای پوشیدنی Oculus Rift وجود دارد. بر خلاف کنترلرهای Xbox یا Razer Hydra، شما فقط با بستن iMotion به بدنتان می‌توانید در محیط مجازی جابجا شوید. در واقع کنترلرهایی که به کمرتان متصل می‌شوند برای جابجایی درمحیط مجازی و کنترلرهایی که در دستتان قرار می‌گیرند برای برداشتن اشیا و استفاده از آنها به کار می‌روند.

البته کنترلرهای iMotion برای افرادی که دست‌های کوچکی دارند ممکن است کمی بزرگ به نظر برسند. این ابزار با استفاده از چهار پد لرزشی که در قسمت زیرین آن قرار دارند از تکنولوژی لمسی ( اعمال فشار، لرزش و حرکت) نیز پشتیبانی می‌کند. این فناوری مکانیکی می‌تواند با القای حس لمس اشیاء مجازی، به کاربر در کنترل بهتر اجسام مجازی کمک کند. البته همانطور که قبلا گفتیم،  این ویژگی تنها در صورت توسعه‌ی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها با استفاده از SDKهای iMotion در دسترس خواهد بود. آقای «کرومنکوف» اظهار داشته که پیش از این بیش از 100 توسعه‌دهنده برای گسترش قابلیت‌های iMotion به کار گرفته شده‌اند. وی ابراز امیدواری کرده که شاهد بهینه سازی‌ها و اضافه شدن ویژگی‌های بیشتری در این کنترلر خواهیم بود.

im-2

شرکت « Intellect Motion» برای عرضه‌ی این محصول به مشتریان، کمپینی 100,000 دلاری در Kickstarter ترتیب داده است. همچنین اعلام شده که 100 دستگاه اول با تخفیفی ویژه و به قیمت 49 دلار فروخته خواهند شد. این رقم برای 2,000 دستگاه بعدی 59 دلار  بوده و در نهایت قیمت خرده فروشی کنترلر iMotion به 79 دلار می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات