چرا مدت زمان بوت شدن کامپیوتر بعد از Hibernate، طولانی‌ می‌شود؟

یک‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد، بعضی اوقات، زمانی که کامپیوتر خود را در حالت Hibernate قرار داده و خاموش می‌کنید، هنگامی که قصد کار کردن مجدد با آن را دارید، متوجه می‌شوید که مدت زمان بوت شدن کامپیوتر بسیار طولانی‌تر از زمانی است که سیستم عامل به صورت معمولی بوت می‌شود. در ادامه قصد داریم دلایل این مشکل را بررسی کنیم.
تبلیغات

سوال:

حالت خواب زمستانی (Hibernation) به معنی منتقل کردن تمام اطلاعات موجود در حافظه رم به حافظه اصلی و در نهایت، انجام این عمل به شیوه معکوس پس از روشن کردن کامپیوتر است. حال، سوالی که در اینجا مطرح شده، این است که چرا انجام این عمل (خواب زمستانی) در کامپیوتر، باعث طولانی شدن زمان بوت شدن سیستم عامل می‌شود؟

جواب:

دلیل اصلی بروز چنین مشکلی، به عملیات خواندن/نوشتن بر روی حافظه اصلی مربوط می‌شود. عملیات خواندن و نوشتن بر روی حافظه اصلی بسیار زمان‌بر تر از زمانی است که همین عمل مشابه بر روی حافظه رم انجام شود. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که استفاده از حافظه‌های SSD به جای حافظه‌های معمولی در کامپیوتر نیز تاثیر چندانی در بهبود این مشکل ندارد. در برخی از سیستم‌ها، کاربر می‌تواند ماوس را حرکت دهد و یا با کیبورد کار کند، اما امکان استفاده کامل از سیستم عامل وجود ندارد. دلیل این موضوع هم ساده است، خواندن اطلاعات از روی حافظه و نوشتن آن‌ها بر روی رم بسیار زمان بر و طولانی است.

برای مثال فرض کنید کامپیوتر شما مجهز به 8 گیگابایت حافظه رم و حافظه SSD با نرخ انتقال داده 400 مگابایت در ثانیه باشد. در این شرایط با استفاده از فرمول زیر، باز هم 20.48 ثانیه طول می‌کشد تا سیستم از حالت خواب زمستانی خارج شده و به حالت عادی بازگردد.

8 * 1024 / 400 = 20.48s

اگر در این مثال، نرخ انتقال حافظه اصلی نیز همانند حافظه رم، یعنی 15,000 مگابایت در هر ثانیه بود، عملیات فوق در عرض 0.55 ثانیه انجام می‌گرفت.

البته این موضوع چندان هم جدید نیست، زیرا اختلاف سرعت بین حافظه رم و حافظه اصلی، همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های متخصصان علوم کامپیوتر بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات