بررسی مادربرد گیمینگ G1.Sniper 5 Z87 گیگابایت

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۷
مطالعه 21 دقیقه
مادربرد G1 Snipper 5 که مبتنی بر تراشه Z87 اینتل بوده و از پردازنده‌های نسل چهارم (Haswell) پشتیبانی می‌کند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر، تولیدکنندگان مطرح و فعال در حوزه سخت افزار، نسبت به طراحی محصولات خاص و مخصوص علاقمندان به بازی اقدام کرده‌اند، در این راستا محصولات برجسته و بسیار خوبی نیز وارد بازار شده است. گیگابایت نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مادربرد، کارت گرافیک و سخت افزارهای دیگر، در این زمینه بسیار فعال بوده و مادربردهای سری G1 این شرکت، برای همین بخش از بازار طراحی و تولید شده‌اند.

مادربردهای مخصوص بازی، دارای امکانات خاصی هستند که قیمت آنها را نسبت به مادربردهای عادی بالاتر می‌برد. این مادربردها، پشتیبانی بسیار خوبی از چند کارت گرافیک که به یکی از روش‌های Cross Fire یا SLI به یکدیگر متصل می‌شوند، ارائه می‌کنند و علاوه بر آن از سیستم صوتی و قابلیت‌های خاص شبکه برخوردارند.

با معرفی CPU اینتل Haswell، تراشه Z87 نیز برای مادربردهای سازگار با آنها معرفی گردید.

G1. Snipper 5 یکی از بهترین مادربردهای مبتنی بر این تراشه است که گیگابایت با آن گیمرهای سخت‌گیر و حرفه‌ای را مخاطب قرار داده است. اما علاقمندان به بازی، که حاضر هستند مبلغ 1.8 میلیون تومان را تنها برای مادربرد سیستم خود هزینه کنند، چه چیز را بدست خواهند آورند؟ G1 Sniper چه امکاناتی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

معرفی و شمای کلی

مادربرد G1.Snipper 5 از طراحی Ultra Durable 5 گیگابایت بهره می‌برد که در آن سعی شده به لطف بکارگیری قطعات باکیفیت و سیستم مناسب انتقال دما، دوام مادربرد به بالاترین سطح ممکن افزایش یابد. به عنوان مثال در این مادربرد از چوک‌های فریت، کانال‌های مسی ضخیم، بستر مناسب برای نصب سیستم خنک کننده آبی و هیت‌سینک ویژه برای خنک نگاه داشتن تراشه‌ها و ماسفت‌ها، استفاده شده است. اگر اهل اورکلاک کردن PC خود باشید گیکابایت امکان اتصال سیستم-خنک کننده ترکیبی آبی را نیز میسر کرده است.

مادربرد دارای طراحی مشکی و سبز است که وقتی آن را روشن می‌کنید، نوارهای سبز رنگ روشن می‌شوند. اگر یک کیس شیشه‌ای را برای جای دادن این مادربرد، انتخاب کنید، حتما از جلوه آن لذت خواهید برد. حتی جمجمه کنار لوگوی G1 Killer نیز در زمان روشن شدن دستگاه، به کمک نور پس زمینه می‌درخشد.

همراه با مادربردهای مخصوص بازی، بیش از مادربردهای معمولی، لوازم جانبی ارائه می‌شود، گیگابایت نیز در G1. Sniper هیچ چیز را کم نگذاشته و در جعبه محصول علاوه بر خود مادربرد، قطعات و کابل‌های بسیاری وجود دارد.

G1 Sniper 5 - Z87

جعبه مادربرد هم برای حفظ امنیت بیشتر و همچنین جای گیری لوازم جانبی متنوع آن، حجیم‌تر و بزرگ‌تر از جعبه مادربردهای معمولی است در داخل جعبه، ماژول آنتن وای-فای و بلوتوث وجود دارد که بخشی از آن به مادربرد متصل شده و آنتن نیز با یک سیم حدود یک متری به روی میز منتقل می‌شود. از دیگر موارد موجود در جعبه G1. Sniper می‌توان به تراشه قابل نصب OP-AMP و ابزار مربوط به نصب آن  اشاره کرد.

این تراشه برروی مادربرد نصب شده و قدرت صوتی مادربرد گیگابایت را افزایش می‌دهد. گیگابایت یک ابزار نیز برای نصب و جدا کردن آن به مادربرد در جعبه قرار داده است. علاوه بر این‌ها، پل‌های مربوط به SLI و CrossFire برای اتصال چند کارت گرافیک، درگاه خارجی USB 3.0 برای افزایش تعداد پورت‌ها، برچسب‌ها و پوشش درگاه‌های ورودی و خروجی پنل پشت دستگاه در جعبه وجود دارد.

OP AMP

اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این مادربرد جذاب بیندازیم. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در طراحی مادربرد از دو رنگ مشکی و سبز، بیشتر استفاده شده و برخی از قسمت‌ها نیز به رنگ نقره‌ای هستند. این طراحی باعث جذابیت بیشتر در ظاهر مادربرد شده، مخصوصا زمانی که دستگاه روشن‌ است و نوارهای سبز نزدیک به لبه بالایی مادربرد روشن می‌شوند، جلوه زیبایی را به آن می‌بخشند. در اطراف سوکت 1150، هیت‌سینک وجود دارد تا المان‌های روی مادربرد از جمله فازها و ماسفت‌ها را خنک نگاه دارد. اطراف پردازنده به اندازه کافی فضا در نظر گرفته شده  تا بتوانید از سیستم‌های خنک کننده قوی بهره ببرید.

مشخصات فنی مادربرد G1.Sniper 5

  • پشتیبانی از پردازنده‌های Core i3, i5 و i7 از خانواده Haswell و سوکت LGA 1150
  • تراشه اصلی مادربرد: Intel Z87 Express
  • حافظه: 4 اسلات 1.5 ولت DDR3 پشتیبانی تا 32 گیگابایت، پشتیبانی از معماری Dual Channel
  • گرافیک: دو خروجی HDMI و رزولوشن خروجی تا 4096 در 2160 پیکسل، یک خروجی DisplayPort تا رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل، حداکثر حافظه قابل اشتراک یک گیگابایت
  • سیستم صوتی Core 3D شرکت Creative با پشتیبانی از فناوری Recon3Di، خروجی 2 یا 5 کاناله، خروجی S/PDIF
  • دو شبکه با سیم که یکی توسط تراشه Qualcomm Atheros Killer E2201 و دیگری توسط تراشه Intel GbE Lan کنترل می‌شوند.
  • دو اسلات PCI Express 16X با سرعت 16x، دو PC Express با سرعت 8X و 3 اسلات PCI Express 2.0
  • پشتیبانی از 2 یا 3 یا 4 مسیر کارت گرافیک در حالت SLI یا CrossFire
  • چیپ‌ست اصلی: 6 درگاه SATA 6Gb/s و پشتیبانی از RAID 0 و RAID 1 و RAID 5 و RAID 10 (به رنگ مشکی برروی مادربرد)، تا دو درگاه USB 3.0/2.0، تا 6 درگاه USB 2.0
  • چیپ‌ست Mavell 88SE9230: چهار درگاه SATA 6Gb/s، با پشتیبانی از RAID 0، 1 و 10 (به رنگ طوسی برروی مادربرد)، تا 8 درگاه USB 3.0/2.0  (شش پورت USB 3.0 پنل پشت و 2 پورت داخلی)
  • درگاه‌های ورودی و خروجی پنل پشتی: 2 پورت USB 2.0، یک درگاه ترکیبی ماوس و کی‌برد PS2، خروجی اپتیکال صدا، 6 درگاه USB 3.0 (به رنگ آبی)، دو خروجی HDMI، خروجی DisplayPort و دو خروجی شبکه اترنت
  • ابعاد: 30.5 در 26.5 سانتی متر، فرم E-ATX

برای مشاهده مشخصات کامل سخت افزاری به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

برروی تراشه اصلی مادربرد، یعنی Z87 اینتل، یک هیت‌سینک قرار داده شده که روی آن لوگوی G1 Killer به همراه جمجمه قهوه‌ای رنگ جای گرفته‌ است تا حس و حال گیمینگ، به مادربرد بخشیده شود. در این قسمت از فن استفاده نشده، اما هیت‌سینک به اندازه کافی بزرگ در نظر گرفته شده تا گرمای تراشه به خوبی منتقل گردد.

G1 Sniper

در گوشه بالا چپ مادربرد و بر روی هیت‌سینک یک فن کوچک وجود دارد که به انتقال بهتر دما کمک می‌کند در کنار آن نیز پورت 8 سوزنه پاور ATX جای گرفته است.

یک هیت سینک دیگر نیز در قسمت پایین اسلات CPU قابل مشاهده است که دیگر تراشه‌های مهم مادربرد شامل چیپ PLX را خنک نگاه می‌دارد. این تراشه وظیفه کنترل SLI در زمان اتصال چند کارت گرافیک برروی اسلات‌های PCI-E را بر عهده دارد.

مادربرد دارای 4 درگاه حافظه رم DIMM است که از کانال دوگانه (Dual Channel) و حافظه رم تا سقف 32 گیگابایت از نوع DDR3 تا فرکانس 2400 مگاهرتز، پشتیبانی می‌کند. در سمت راست درگاه حافظه‌ها، درگاه 24 سوزنه پاور ATX، کانکتورهای اضافی USB 3.0 و چندین قابلیت برای خوره‌های اورکلاکینگ شامل دکمه پاور و ریست وجود دارد. از طریق این دکمه‌ها بدون نیاز به اتصال مادربرد به کیس نیز می‌توان به سادگی دستگاه را روشن و خاموش یا ریست کرد. در همین قسمت یک LED شمارنده نیز وجود دارد که برای مشکل یابی مورد استفاده حرفه‌ای ها قرار می‌گیرد. یک دکمه هم برای تغییر بین نسخه‌های مختلف بایوس در نظر گرفته شده است.

G1 Sniper 5 - Z87 Overclocking

برای علاقمندان بازی و کاربران حرفه‌ای وجود درگاه‌های متنوع و مخصوصا اسلات‌‎‌های زیاد PCI Express یکی از مهمترین نیازها به شمار می‌رود؛ گیگابایت نیز به این موضوع توجه ویژه داشته و سه درگاه PCI Express x1 و 4 درگاه PCI Express x16 را برای آن در نظر گرفته است. اسلات‌های PCI E نیز همگی توسط تراشه PLX کنترل می‌شوند. این تراشه امکان استفاده از 4 کارت گرافیک در حالت SLI با سرعت 8x/8x/16x/16x را در G1.Sniper میسر می‌کند.

G1.Sniper از نظر درگاه‌های SATA نیز بسیار غنی است. این مادربرد دارای 10 درگاه SATA 6Gbps است که 6 تای آنها به رنگ مشکی و 4 تای دیگر به رنگ خاکستری هستند. 6 پورت مشکی رنگ توسط تراشه Z87 مدیریت می‌شوند و کنترل 4 تای دیگر به تراشه Marvel سپرده شده است. این تراشه دقیقا در جلوی درگاه‌های SATA جای داده شده است. شاید شما هم متوجه شده باشید که در سمت راست این 10 درگاه SATA یک ورودی برق ساتا وجود دارد که برای تامین برق اضافی مورد نیاز درگاه‌های PCI Express مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها زمانی به آن نیاز خواهید داشت که بخواهید از SLI یا CrossFire استفاده نموده و چند کارت گرافیک را به دستگاه متصل کنید.

g1.sniper 5 zoomit

گیگابایت در این مادربرد توجه ویژه‌ای را به قابلیت‌های صوتی داشته و از فناوری Sound Core3D در G1.Sniper بهره برده است. بخش مربوط به این تراشه توسط یک روکش محافظ EMI از جنس طلا، پوشیده شده تا نویز اطراف و میدان‌های مغناطیسی برروی آن تاثیر منفی نگذارند. به همراه این مادربرد نرم افزار SoundBlaster برای بهره بری حداکثر از توانایی‌های صوتی، نیز ارائه شده است. به کمک Core3D قادر خواهید بود تا پردازش سنگین صوتی را در G1 تجربه کنید.

Core3D Sound G1 Sniper

درست در کنار این تراشه سوکت OP-AMP وجود دارد. سری G1 Killer گیگابایت، اولین مادربردها در دنیا هستند که از این سوکت اختصاصی بهره می‌برند. کاربران حرفه‌ای قادرند تا تراشه اختصاصی OP-AMP خود را برروی این مادربرد نصب کنند و یا از نمونه‌های متنوعی که در بازار وجود دارد استفاده نموده و آنها را جایگزین تراشه فعلی نمایند. این تراشه‌ها روی خروجی صدا تاثیر مستقیم داشته و مثلا می‌توان برای استفاده‌ در شرایط مختلف از انواع متنوع آنها استفاده کرد. مثلا اگر قرار است نوع خاصی از موزیک را پخش کنید می‌توانید تراشه AMP مربوط به آن را تهیه کرده و برروی مادربرد نصب نمایید. هنوز نمی‌دانیم این تراشه‌ها در بازار کشور موجود هستند یا خیر، اما قیمت انواع آنها در بازار جهانی زیر 20 دلار است. در جعبه مادربرد یک ابزار برای جداسازی تراشه از روی برد نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان OP-AMP را جایگزین کرد.

خوب اجازه دهید، به گزینه‌هایی که برای پنل جلوی کیس در این مادربرد در نظر گرفته شده است، نگاهی بیندازیم. سه درگاه پاور برای فن‌های سیستمی، دو کانکتور USB 2.0، دو درگاه USB 3.0 و چراغ‌های رایج LED شامل چراغ HDD، پاور و غیره. همه این موارد از طریق کابل به کیس متصل می‌شوند.

نهایتا نیز به درگاه‌های ورودی و خروجی پنل پشتی مادربرد می‌رسیم جایی که دو پورت USB 2.0، یک درگاه ترکیبی ماوس و کی‌برد PS2، خروجی اپتیکال صدا، 6 درگاه USB 3.0 (به رنگ آبی)، دو خروجی HDMI، خروجی DisplayPort و دو خروجی شبکه اترنت وجود دارند. یکی از شبکه های اترنت توسط تراشه Intel GbE و دیگری توسط Qualcomm Atheros Killer E2201 کنترل می‌شوند. خروجی صوتی اپتیکال SPDIF و جک‌های 5 کاناله توسط تراشه Sound Core 3D ساخت Creative مدیریت می‌شوند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، در جعبه مادربرد، کارت و آنتن مربوط به شبکه بی سیم وای-فای نیز وجود دارد.

uefi 01

بایوس اکثر مادربردهای جدید به UEFI تغییر کرده است و G1 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نرم افزار بایوس، رابط کاربری از طریق ماوس و صفحه کلید به خوبی قابل کنترل بوده و دسترسی به تنظیمات مختلف به راحتی میسر است. رابط کاربری جدید UEFI BIOS گیگابایت حتی از رزولوشن 1080p نیز پشتیبانی می‌کند تا در صفحه نمایش‌های بزرگ نیز  زیبا به نظر برسد. البته امکان سویچ کردن به بایوس کلاسیک برای افرادی که رابط کاربری مدرن و گرافیکی را دوست ندارند، وجود دارد.

 مشخصات سیستم تست

مشخصات سیستم تست زومیت برای G1 Sniper 5 به شرح زیر است:

  • مادربرد: Gigabyte G1.sniper 5
  • پردازنده Intel i5-4670 با 4 هسته 3.79 گیگاهرتز، 6 مگابایت حافظه کش سطح دوم
  • حافظه رم: 4x4GB کینگستون DDR3 باس 1600 مگاهرتز
  • کارت گرافیک GeForce GTX 770 انویدیا، 256 بیت و 2 گیگابایت حافظه رم GDDR5
  • حافظه ذخیره سازی SSD پلکستور PX-256M5s با ظرفیت 256 گیگابایت + HDD با ظرفیت 500 گیگابایت ساخت وسترن دیجیتال
  • مانیتور LG E2260 با رزولوشن 1080p
  • پاور گرین 1100 وات
  • سیستم عامل ویندوز 8

از شرکت‌های آواژنگ نمایندگی گیگابایت، ستاره سبز تولید کننده پاور و کیس‌های گرین و سازگار ارقام توزیع کننده SSD پلکستور که قطعات مورد نیاز این بررسی را در اختیارمان قرار دادند، تشکر می‌کنیم.

نرم افزارهای بنچمارک:

برای آزمایش سیستم نیز از نرم افزارهای زیر استفاده نمودیم و علاوه بر آنها بسیاری از بازی‌های مدرن را نیز نصب و آزمایش کردیم.

  • 3D Mark 2013
  • 3D Mark 2011
  • CPU-Z
  • GPU-Z
  • FureMark GPU Stress Test
  • PC Mark 2007
  • Cinbench R11.5

کارت گرافیک GTX 770 گیگابایت

ما در این آزمایش از یک کارت گرافیک قدرتمند GTX 770 با برد اصلی گیگابایت استفاده نمودیم. این کارت گرافیک براساس پردازنده GK104 انویدیا ساخته شده و قدرت بازده فوق العاده بالایی را ارائه می‌کند. GPU این کارت گرافیک دارای 3.54 میلیارد ترانزیستور بوده و 12 تا 14 استریم مولتی پروسسور آن فعال است. GTX 770 با فرکانس 1.37 مگاهرتز کار می‌کند و دارای 2 گیگابایت حافظه رم GDDR5 از نوع 256-بیت است.

گیگابایت یک سیستم خنک کننده بسیار کارآمد شامل سه فن بزرگ را برای این کارت گرافیک در نظر گرفته تا حتی در زمان فشار سنگین، آسیبی به GPU وارد نشود. از طریق این کارت گرافیک می‌توان تصویر خروجی را همزمان برروی 4 صفحه نمایش مختلف به نمایش درآورد.

GTX 770 براساس لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده و بر روی درگاه PCI Express 3.0 جای می‌گیرد. این کارت گرافیک از OpenlGL 4.3 پشتیبانی می‌کند و حداکثر رزولوشن خروجی آن نیز 4096 در 2160 پیکسل آن هم از طریق HDMI است. حداقل پاور مورد نیاز برای روشن نگاه داشتن این کارت گرافیک 600 وات است! GTX 770 گیگابایت، دارای خروجی‌های DVI I / DVI-D / HDMI / DisplayPort می‌باشد.

gpuz 1

3D Mark 2011

این نرم افزار یکی از مهمترین معیارهای بنچمارک سیستم های گیمینگ و بررسی قدرت گرافیکی PC است. 3D Mark 2011 تمام قابلیت‌های DirectX 11 را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مهمترین عوامل در کسب امتیاز بیشتر در این نرم افزار، GPU و CPU هستند.

3D Mark 2013

نسخه 2013 این نرم افزار نیز با پشتیبانی از استانداردهای جدید بکار رفته در کارت‌های گرافیک و بازی‌ها، به عنوان معیار دوم آزمایش قدرت گیمینگ این سیستم مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که نرم افزار 3D Mark 2013 برای اندروید و iOS نیز عرضه شده است و به این ترتیب می‌توان معیار مقایسه واحدی را بین پلتفرم‌های مختلف در اختیار داشت.

PC Mark 2007

PC Mark یکی از معتبرترین نرم افزارهای بنچمارک کلی سیستم است. این نرم افزار کلیه بخش‌های یک سیستم را با دقت مورد ارزیابی قرار داده و سپس یک امتیاز کلی را به هر سیستم نسبت می‌دهد. در این نرم افزار قدرت CPU، حافظه رم، حافظه ذخیره سازی، کارت گرافیک، بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بیشتر ایفا می‌کنند.

سیستم مورد آزمایش ما توانست امتیاز 6,027 را از PC Mark 2007 بدست آورد.

بد نیست نگاهی به اطلاعات ارائه شده از CPU-Z بیندازیم:

gpuz 2
CPU 1

Geeks3D FurMark

این نرم افزار نیز بر قدرت کارت گرافیک تکیه دارد.

 Cinebench R11.5

 این نرم افزار از موتور سه بعدی Cinema 4D شرکت Maxon برای رندر تصاویر واقعی سه بعدی با توپ‌های درخشان بهره می‌برد. صحنه‌های رندر شده دارای پیچیدگی‌های بسیاری هستند که پردازنده‌های سیستم را به شدت درگیر خود می‌کنند.  نرم افزار Cinema 4D در فیلم‌های معروفی همچون اسپایدر-من و استار وارز مورد استفاده قرار گرفته است:

جمع بندی

از آنجایی که ما علاقه زیادی به بازی‌های کامپیوتری داریم، از آزمایش و ارزیابی این سیستم هیجان زده شدیم. هر بازی که فکر می‌کردیم می‌تواند سیستم آزمایش ما را به زانو درآورد  برروی آن نصب و آزمایش نمودیم از Crysis 3 گرفته تا جدیدترین نسخه Call of Duty و Witcher و Far Cry و Battle Field 3 همگی به شکل نرم و روانی اجرا شدند. مثلا در بازی Battle Filed 3 این کارت گرافیک در شرایطی که Anti-analising روی High تنظیم شده بود، با 70 فریم در ثانیه در رزولوشن 1920 در 1080 اجرا می‌شد.

شاید با یک کارت گرافیک قدرتمند و مادربرد متوسط نیز بتوان تجربه لذت بخشی از بازی‌های کامپیوتری را فراهم کرد، اما G1 Sniper علاوه بر امکانات حرفه ای متنوع که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، شما را وارد دنیای متفاوتی می‌کند. خروجی صوتی با کیفیت، طیف وسیعی از درگاه‌های ورودی و خروجی، امکانات وسیع برای اورکلاکینگ، همه و همه باعث می‌شوند تا هرگز کمبودی را با G1.Sniper مشاهده نکنید. گیگابایت از باکیفیت‌ترین قطعات در دسترس در ساخت این مادربرد بهره برده تا طول عمر بالا و دوام طولانی مدت را به کاربر ارائه کند. اگر اهل استفاده از چند کارت گرافیک به روش SLI یا CrossFire باشید، G1 Sniper امکانات کم نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

گیگابایت با این مادربرد گیمرهای حرفه‌ای و علاقمندان به اورکلاینگ را هدف قرار داده است، افرادی که تمایل دارند دنیای بازی را با پردازنده‌های هسول اینتل و کارت گرافیک‌های گران قیمت و قدرتمند امروزی تجربه کنند. البته برای خرید یک سیستم گیمینگ پیشرفته باید حسابی خرج کنید، در حال حاضر قیمت مادربرد گیگابایت G1 Sniper حدود 1.8 میلیون تومان است.

نقاط قوت

  • طیف وسیع ورودی و خروجی‌ها
  • امکانات کاربردی و متنوع برای اورکلاکرها
  • پشتیبانی بسیار خوب از SLI و CrossFier
  • امکانات متنوع شبکه شامل دو شبکه اترنت و شبکه بی-سیم و بلوتوث
  • خروجی صوتی کارآمد به همراه قابلیت ارتقاء AMP

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • استفاده از فن در سیستم خنک کننده مادربرد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات