چرا اپل از معیارهای طراحی استیو جابز فاصله گرفت؟

سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل بالاخره iOS 7 را با تغییرات بسیار ظاهری و امکانات جدید منتشر کرد. تغییر در طراحی iOS 7 منجر به ساده و پراکنده تر شدن آن شد. و همانطور که حتما می‌دانید باز طراحی این سیستم عامل توسط جانی ایو رهبری شده، کسی که پیش از این و از زمان استیو جایز فقید، بخش طراحی سخت افزاری را رهبری می‌کرد. اما چرا اپل iOS را از نو طراحی کرد؟
تبلیغات

تا جایی که ما می‌دانیم این اولین پروژه بازطراحی نرم افزاری بزرگ در اپل بوده است. جانی ایو روند فکری خود برای طراحی مجدد سیستم عامل را اینگونه توصیف می‌کند:

وقتی نوامبر گذشته کار روی iOS7 را شروع کردیم، متوجه شدیم که مردم با صفحات لمسی خو گرفته‌اند و دیگر نیازی به دکمه‌های فیزیکی نمی‌بینند. آنها متوجه مزیت‌های صفحات لمسی شده بودند. بنابراین با توجه به اینکه دیگر نیازی به ارجاعات به دنیای واقعی نبود، آزادی زیادی در طراحی به دست آوردیم. پس تمام تلاش خود را کردیم تا طراحی را به بهترین نحو ممکن و فارغ از دنیای واقعی انجام دهیم.

ایو در iOS7 تمامی تصاویر و انیمیشن‌ها را از بین برد و آن‌ها را با اجزایی که بیشتر ریشه در دنیای دیجیتال داشتند جایگزین کرد. برای مثال Game Center اپل را به خاطر بیاورید، که شکل یک میز بازی لاس وگاسی با بافتی سبز داشت. حالا در iOS7 این طرح بر گرفته از واقعیت، جای خود را به پیش زمینه‌ای سفید با تعدادی دایره‌ی رنگی داده است که هیچ چیزی از دنیای واقعی را در خود ندارد. یا برنامه‌ی Notes که حتما شما را به یاد آن صفحه‌ی زرد رنگ دوست داشتنی می‌اندازد، حالا جایگزین این صفحه یک صفحه‌ی سفید خالی شده است.

استیو جابز یک دوست دار واقعی تصاویر برگرفته از واقعیت بود و همواره سعی می‌کرد تا اشکال و برنامه درست مثل معادل بیرونی و واقعی خود ساخته شوند. بنابراین حالا با عرضه‌ی iOS7 باید گفت اپل اولین محصول مستقل از روحیه‌ی جابزی را عرضه کرده است.

با همه‌ی این حرف‌ها باید گفت جابز و ایو همکاران بسیار نزدیکی بودند. به گفته‌ی خانم Laurene Powell همسر استیو جابز:

بیشتر افراد در زندگی استیو قابل جایگزین کردن بودن، اما جانی جایگزینی نداشت.

بنابراین متعجب خواهیم شد اگر بفهمیم که ایو همیشه با روش استیو در طراحی مخالف بوده، شاید هم ایو اکنون را زمان تغییر می‌دیده و خودش دست به کار شده و آن را عملی کرده است. بنابر مصاحبه‌هایی که خود ایو اخیرا انجام داده است می‌توان گفت مورد دوم به احتمال زیاد درست‌تر است.

به گفته‌ی Craig Federighi، یکی از همکاران آیو، علت این تغییر میسر در طراحی iOS، فناوری‌های جدید بودند:

این اولین طراحی رابط کاربری پس از عرضه صفحه‌های نمایش رتینا است که با قابلیت‌های سخت افزار گرافیکی فوق العاده همراهی می‌شد، بنابراین ما دیگر مشکلاتی که هفت سال پیش –زمانی که اولین آیفون عرضه شد- روبرو نبودیم. پیش از این برای مثال افکت‌های سایه‌ای که از آن استفاده می‌کردیم، بهترین راه برای گذر از محدودیت‌ها صفحه نمایش بود، اما با نمایشگر جدید و وضوح فوق العاده اش دیگر جایی برای پنهان کردن وجود ندارد، بنابراین به سمت آیکون‌ها تمیز و یکدست رفتیم.

به نظر شما در رابطه با طراحی جانی آیو چیست؟ رابط کاربری و طراحی ظاهری iOS 7 را ترجیج می‌دهید یا رابط کاربری نسخه‌های پیش از آن که زیر نظر استیو جابز آماده شده بودند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات