بررسی Optimus G Pro ال جی

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۴
مطالعه 14 دقیقه
به بررسی عمیق اپتیموس جی پرو ال جی (LG Optimus G Pro) می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را بر می‌شماریم.
تبلیغات

هرچند ال جی به زودی تلفن پرچم‌دار جدید خود، LG G2 را رسما وارد بازار کشور خواهد کرد، اما هنوز تلفن پرچم‌دار قبلی این شرکت، Optimus G Pro به دلیل قیمت مناسب و سخت‌افزار کارآمد، گزینه مناسبی برای افرادی که به دنبال فبلت هستند به شمار می‌رود.

تلفن Optimus G Pro ال جی از یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچ IPS LCD با رزولوشن Full HD، پردازنده 4 هسته‌ای Snapdragon 600، دوربین 13 مگاپیکسل و دو گیگابایت حافظه رم برخوردار است که اجرای نرم و روان سیستم‌عامل اندروید به همراه رابط کاربری اختصاصی ال جی را ممکن می‌سازد. این تلفن شاید در حال حاضر از نظر شکل و شمایل ظاهری و حتی سخت‌افزار بهترین نباشد، اما به لطف قیمت کاملا رقابتی 1.6 میلیون تومانی آن، به یکی از گزینه‌های مناسب اندرویدی حال حاضر تبدیل شده است.

طراحی و سخت افزار

G Pro از زبان طراحی متفاوتی نسبت به Optimus G بهره می‌برد. در Optimus G بدنه تماما شیشه ای بود و لبه‌ها انحنای کمتری داشتند؛ اما در نقطه مقابل، تلفن بزرگ 5.5 اینچی G Pro است که از بدنه پلاستیکی و لبه‌های منحنی شکل بهره می‌برد. ال جی در G Pro تمرکز ویژه‌ای بر سخت افزار داشته است؛ این تلفن در زمان عرضه به بهترین سخت‌افزار روز دنیا مجهز شده بود؛ اما نمی‌توان آن را زیباترین تلفن زمان خود دانست.

گوشی هوشمند ال جی Optimus G Pro برخلاف Optimus G دارای بدنه یکپارچه نیست و پوشش پشت آن قابل جدا شدن است؛ به این ترتیب باتری 3140 میلی‌آمپر ساعتی آن به راحتی و توسط خود کاربر قابل تعویض خواهد بود. علاوه بر این درگاه مربوط به microSD برای اتصال کارت حافظه خارجی و افزایش حافظه ذخیره‌سازی نیز وجود دارد. پوشش پلاستیکی پشت دستگاه، دارای طراحی خاص و نسبتا جالبی است که پیش از این در تلفن نکسوس 4 گوگل، شاهدش بودیم. این طرح در زوایای مختلف متفاوت به نظر می‌رسد و جلوه ظاهری تلفن را مدرن و جذاب می‌کند.

ابعاد بزرگ G Pro باعث شده تا آن را جزء خانواده فبلت‌ها قرار دهیم. به دلیل ابعاد بزرگ اپتیموس جی پرو، استفاده از آن با یک دست دشوار است؛ مخصوصا اگر قرار باشد قسمت بالای تلفن را لمس کنید. این گوشی ال جی مجهز به صفحه‌نمایش 5.5 اینچی است و از نظر ابعاد شبیه به گلکسی نوت 2 است. جی پرو، 76.1 میلی‌متر عرض دارد و نسبت به عرض 78 میلی‌متری گوشی سامسونگ گلکسی نوت 2، کمی جمع و جور تر است. اما ضخامت 9.4 میلی‌متری این تلفن نزدیک به 0.5 میلی‌متر ضخیم‌تر از گلکسی نوت 2 است. با این وجود به نظر ما در دست گرفتن اپتیموس جی پرو نسبت به گلکسی نوت 2 راحت‌تر است.

مشخصات سخت افزاری Optimus G Pro ال‌جی

مشخصات فنی اپتیموس G پرو E985 ال جی
نمای جلو گوشی ال جی اپتیموس جی پرو E985 رنگ مشکیاپتیموس G پرو E985 ال جی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 400 یورو
تاریخ معرفیفوریه 2013
وضعیت عرضهعرضه شده
تاریخ عرضهآوریل 2013
نوع سیستم‌عاملاندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 4.1.2 (آبنبات پاستیلی)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 4.4.2
ابعاد150.2 در 76.1 در 9.4 میلی‌متر
وزن172 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 2
رنگمشکی سفید
ابعاد نمایشگر5.5 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCD
رزولوشن1080 در 1920 پیکسل
تراکم پیکسلی~401 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:9
نسبت نمایشگر به بدنه~73.0 درصد
مدل تراشهQualcomm APQ8064 Snapdragon S4 Pro
تعداد هسته پردازنده4 هسته
مشخصات هسته‌ها1.7 گیگاهرتز Krait 300
پردازنده گرافیکیAdreno 320
ترکیب حافظه داخلی و رم16 گیگابایت / 2 گیگابایت رم 32 گیگابایت / 2 گیگابایت رم
رم2 گیگابایت رم
حافظه داخلی16 گیگابایت 32 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
نوع درگاه کارت حافظهجایگاه اختصاصی
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده64 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردفوکوس خودکار
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR
دوربین سلفی اصلی2.1 مگاپیکسل
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@30fps
ظرفیت باتری3140 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریقابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالmicroUSB 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
سایر مشخصات درگاه‌‌از نوع SlimPort
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
حسگرهاشتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌کارت (میکرو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/S-GPS/GLONASS

از آنجایی که بدنه پشتی دستگاه از جنس پلاستیک است، اثر انگشت در نسخه مشکی رنگ آن برروی بدنه باقی می‌ماند. از طرفی عدم استفاده از بدنه شیشه ای باعث شده تا آن حس دوست داشتنی که با در دست گرفتن اپتیموس جی به انسان دست می‌دهد، به کاربر القاء نشود. اما خوشبختانه صفحه‌نمایش بزرگ، درخشان و باکیفیت G Pro آنقدر جذاب است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ماژول دوربین از بدنه تلفن ضحیم‌تر است و همین عامل باعث شده تا همچون تلفن گلکسی اس 4، لنز دوربین، برجستگی خاصی را در بدنه آن ایجاد نماید. در کنار دوربین و در پشت دستگاه، دریچه مربوط به اسپیکر مونو و فلاش LED نیز وجود دارد.

در قست جلوی تلفن و در بالای صفحه‌نمایش بزرگ 5.5 اینچی IPS LCD، سنسورهای رایج در تلفن‌های هوشمند به همراه دوربین جلوی 2.1 مگاپیکسلی وجود دارد. اما نکته خلاقانه در طراحی G Pro مربوط به یکپارچه شدن چراغ نشانگر LED با دکمه فیزیکی Home است. این دکمه در پایین صفحه‌نمایش جای داده شده و هر زمان که اعلانیه خاصی شامل پیامک خوانده نشده، تماس از دست رفته، ایمیل دریافت شده و غیره را داشته باشید، به رنگ‌های مختلف روشن می‌شود.

در لبه بالای دستگاه، درگاه مربوط به جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا، در کنار فرستنده اینفرارد قرار دارد. G Pro برخلاف G دارای فرستنده IR برای کنترل لوازم صوتی و تصویری مانند تلویزیون، گیرنده دیجیتال، سینمای خانگی و غیره است. ال‌جی یک نرم‌افزار اختصاصی را نیز برای آن در نظر گرفته که از طریق آن امکان تبدیل تلفن به یک کنترل از راه دور همه کاره میسر می‌شود.

در لبه پایین G Pro یک درگاه میکرو USB جای داده شده که نقش MHL را نیز ایفا می‌کند و برای انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپتیموس جی پرو مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای 1.7 گیگاهرتز Snapdragon 600 کوالکام است؛ همان پردازنده‌ای که در گلکسی اس 4 (I9505G) و وان اچ‌تی‌سی نیز بکار گرفته شده بود. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری G Pro می‌توان به 2 گیگابایت حافظه رم، دوربین 2.1 مگاپیکسل در جلو، دوربین 13 مگاپیکسل در پشت و حافظه ذخیره سازی 32 گیگابایت اشاره کرد که از طریق درگاه میکرو SD تا 64 گیگابایت قابل افزایش است.

ال جی یک دکمه فیزیکی اضافی را در لبه چپ و در قسمت بالای دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا قرار داده است که از آن با نام QButton یاد می‌کند. در بخش تنظیمات سیستم عامل نیز بخشی برای کنترل این دکمه در نظر گرفته شده است. در واقع کاربر می‌تواند اجرای نرم‌افزارهای خاص یا حتی مثلا دکمه شاتر دوربین را به آن اختصاص دهد تا هر زمان که دکمه فشار داده شد، نرم‌افزار مورد نظر او اجرا گردد. این دکمه می‌تواند برای دسترسی سریع به قابلیتی که کاربر از آن زیاد استفاده می‌کند، مفید واقع شود. اما ای کاش ال جی امکانات کنترلی بیشتری را به این دکمه اضافه می‌کرد؛ مثلا اگر دو بار آن را فشار می‌دادیم یا دکمه را برای چند ثانیه پایین نگاه می‌داشتیم، یک عملیات دیگر اجرا می‌شد. متأسفانه حتی اگر نرم‌افزار دوربین را به این دکمه اختصاص دهید، تا زمانی که دکمه پاور را فشار نداده و گوشی را از استندبای خارج نکرده‌اید، دکمه QButton کار نمی‌کند.

این تلفن برخلاف گلکسی نوت فاقد قلم دیجیتال برای یادداشت‌برداری است؛ اما می‌توان از قلم‌های خازنی برروی صفحه نمایش آن بهره برد.

صفحه‌نمایش

اپتیموس G Pro ال‌جی مجهز به صفحه نمایش 5.5 اینچ با رزولوشن 1080 در 1920 و تراکم 401 پیکسل در اینچ است. از آنجایی که صفحه‌نمایش این تلفن از نوع True HD IPS LCD+ است، تصاویر را به همان خوبی Optimus G و رنگ‌ها را طبیعی نمایش می‌دهد. شدت روشنایی تلفن در محیط‌های پرنور نیز قابل قبول است.

زاویه دید G Pro چطور است؟ از آنجایی که صفحه‌نمایش این تلفن از نوع IPS LCD است، زاویه دید خوبی را ارائه می‌کند و از هر زاویه که به تلفن نگاه کنید تصاویر بصورت واضح و شفاف قابل مشاهده هستند. زاویه دید وسیع، موجب می‌شود تا به راحتی بتوانید یک ویدئو یا تصویر خاص را به همراه دوستان خود مشاهده کنید و همگی شاهد یک تصویر با کیفیت یکسان باشید. البته در اغلب اوقات کاربران تنها از روبرو با صفحه‌نمایش تلفن خود کار می‌کنند؛ اما به هر حال زاویه دید وسیع برای بسیاری از کاربران اهمیت ویژه‌ای دارد. از نظر زاویه دید در حال حاضر AMOLEDها بازده فوق‌العاده‌ای دارند و پس از آنها IPS LCD ها در رتبه دوم قرار می‌گیرند.

Optimus G Pro vs Xperia Z1 vs Galaxy S4

شاید تراکم 401 پیکسل در اینچ G Pro پایین‌تر از 441PPI در تلفن‌های 5 اینچی رایج بازار باشد، اما این تراکم پیکسل برای نمایش واضح و خوانای متون، مناسب است تا وب گردی، ایجاد اسناد مختلف و همچنین مطالعه کتاب به خوبی در Optimus G Pro میسر شود.

نمایشگرهای IPS LCD معمولا رنگ‌ها را دقیق و طبیعی نمایش می‌دهند. در G Pro نیز به خوبی می‌توان متوجه این موضوع شد. از نظر عمق رنگ مشکی، به نظر می‌رسد صفحه نمایش Optimus G کمی بهتر از G Pro عمل می‌کند؛ اما در مجموع کنتراست G Pro نیز قابل قبول است.

صفحه نمایش G Pro نسبت به G نزدیک به 0.8 اینچ بزرگ‌تر است و همین عامل باعث می‌شود تا وبگردی، تماشای ویدئو، اجرای بازی‌ها و انجام امور چند رسانه‌ای دیگر در آن جذاب‌تر به نظر برسد.

اپتیموس جی پرو در واقع رقیبی برای گلکسی نوت 2 سامسونگ به شمار می‌رود؛ اما این تلفن فاقد قابلیت کلیدی سری نوت سامسونگ یعنی قلم دیجیتال است. صفحه‌نمایش گلکسی نوت با یک صفحه دیجیتایزر ساخت Wacom که با قلم‌های دیجیتال سازگار است و میزان فشار آنها را با دقت بسیار بالایی محاسبه می‌کند، یکپارچه شده تا یادداشت‌برداری با آن، آسان شود. اما متأسفانه اپتیموس جی پرو فاقد این قابلیت است. البته می‌توان از قلم‌های خازنی متفرقه برای یادداشت‌برداری در صفحه‌نمایش 5.5 اینچی G Pro استفاده نمود؛ اما شاید بهتر بود که ال جی همچون سامسونگ، قلم خاصی را برای این تلفن در نظر می‌گرفت.

نرم‌افزار و عملکرد

جی پرو مجهز به اندروید 4.1.2 است که رابط کاربری Optimus UI بر روی آن نصب شده است. متأسفانه با وجود عرضه اندروید 4.3، ال جی هنوز نسخه جدید اندروید را برای هیچکدام از دو تلفن Optimus G و Optimus G Pro آماده نکرده است. این در حالی است که دیگر تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی در مدت زمان به مراتب کمتری نسخه جدید اندروید را برای پرچمداران خود آماده می‌کنند.

اپتیموس G Pro تقریبا از تمام امکانات نرم‌افزاری Optimus G که پیش‌تر بطور مفصل به معرفی آنها پرداختیم، پشتیبانی می‌کنند و کاربر به امکاناتی همچون Q Slide، Quick Memo و غیره دسترسی دارد.

البته  ال‌جی تغییراتی را نیز در نرم‌افزارهای این تلفن نسبت به Optimus G اعمال نموده؛ مثلا نرم‌افزار دوربین به خوبی ارتقاء یافته و رابط کاربری آن به مراتب بهتر از همتای خود در Optimus G شده است. یکی از امکاناتی که در دوربین این تلفن نظر ما را به خود جلب کرد، قابلیت تصویربرداری همزمان با هر دو دوربین است؛ قابلیتی که کمی بعد سامسونگ نیز در تلفن گلکسی اس 4 از آن استفاده کرد. به نظر می‌رسد دو کمپانی کره‌ای ال‌جی و سامسونگ مشکلی با استفاده از فناوری‌های یکدیگر در محصولات خود ندارند.

ال‌جی در صفحه‌کلید لمسی این تلفن یک ردیف برای کلیدهای اعداد اضافه نموده تا به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به صفحه بعدی کلیدها، بتوانید اعداد مورد نظر خود را وارد کنید.

از دیگر امکانات نرم‌افزاری که پیش‌تر در اپتیموس جی نیز شاهد آن بودیم، اما در G Pro نیاز به آن بیشتر احساس می‌شود، قابلیت One Hand Keyboard است که با فعال کردن آن، چیدمان برخی از بخش‌های تلفن از جمله شماره‌گیری یا صفحه‌کلید به شکلی تغییر می کند که براحتی بتوان با استفاده از یک دست از دستگاه استفاده نمود.

در قسمت نوار اعلانیه‌ها نیز آیتم‌های بسیاری برای دسترسی سریع به امکانات مختلف سیستم‌عامل وجود دارد که در تصویر پایین اکثر آنها را یکجا مشاهده خواهید کرد. از طریق دکمه Edit نیز به راحتی می‌توان تعداد آن‌ها را کم و زیاد نمود:

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

اپتیموس جی مجهز به NFC است و می‌توان از آن برای ارتباط نزدیک و امن بین ابزارهای مختلف و البته تگ‌های NFC بهره برد.

ال جی یک نرم افزار یادداشت برداری نسبتا کامل به نام Notebook را در G Pro اضافه کرده تا کاربر بتواند از آن برای ذخیره دست نوشته یا نقاشی‌های خود بهره ببرد. این نرم افزار امکان ورق زدن و دسترسی سریع به صفحه سفید جدید، امکان تغییر رنگ و سایز، نوع قلم و امکانات دیگر مورد نیاز برای طراحی و یادداشت‌برداری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ال‌جی دو قابلیت نرم‌افزاری کاربردی دیگر را نیز در این تلفن ارائه کرده است که به ترجمه لغات به زبان‌های مختلف کمک می‌کند. اولی نرم‌افزار Dictionary است که امکان اضافه شدن زبان فارسی را نیز دارد و از زبان‌های مختلف دنیا پشتیبانی می‌کند و دومی نرم‌افزار جالب Quick Translator است که به کمک دوربین، کلمات موجود بر روی تابلوهای شهر یا یک کتاب را اسکن نموده و سپس آن را تشخیص داده و ترجمه آن را نمایش می‌دهد. در واقع در این اپلیکیشن، نیازی نیست تا کلمه ای که مشاهده نمودید را در دیکشنری وارد کنید و تنها کافی است توسط دوربین آن را اسکن کنید. البته بعضی اوقات وارد کردن کلمه، زمان کمتری نسبت به اسکن کردن آن توسط این نرم‌افزار کاربردی و سرگرم‌کننده خواهد داشت.

قابلیت دیگر که Quick Memo نام دارد و به راحتی و از طریق نوار اعلانیه در دسترس قرار می‌گیرد، به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی هر صفحه‌ای که هستید، امکان یادداشت برداری با لمس صفحه را داشته باشید. مثلا اگر قصد دارید بر روی صفحه اصلی یا صفحه مربوط به پیغام‌ها، دست‌نوشته خود را اضافه کنید، می‌توانید از Quick Memo استفاده نمایید. یادداشت شما نیز به سادگی در یک فایل تصویری ذخیره خواهد شد. این نرم‌افزار شباهت زیادی به S Memo تاچ ویز سامسونگ دارد.

یکی دیگر از برتری‌های جی پرو نسبت به جی در فرستنده اینفرارد است که امکان کنترل لوازم صوتی و تصویر و دیگر ابزارهای مجهز به کنترل از راه دور را از طریق تلفن میسر می‌سازد. ال جی یک نرم‌افزار اختصاصی را نیز برای استفاده از این قابلیت با نام QRemote در G Pro نصب نموده است. این نرم‌افزار امکان اضافه کردن محصولات مختلف را دارد؛ مثلا می‌توان تلویزیون، کولر گازی، پخش کننده بلو ری، دوربین عکاسی و دیگر وسایل خود را به لیست آن اضافه نموده و هر زمان که تمایل داشتید از طریق تلفن خود آنها را کنترل کنید.

از آنجایی که تلفن مجهز به پردازنده قدرتمند 4 هسته‌ای Snapdragon 600 و 2 گیگابایت حافظه رم است، در زمان بررسی آن، متوجه کندی یا تأخیر در اجرای برنامه‌ها، یا سستی در حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل نشدیم و همه چیز به شکل کاملا نرم و روان اجرا می‌شد. حتی زمانی که از اپلیکیشن‌های کوچک روی صفحه و قابلیت چند وظیفگی Q Slide استفاده می‌کنید، برنامه‌ها در کنار هم به سرعت و به شکل کاملا نرم اجرا می‌شوند.

دوربین

دوربین G Pro دارای یک سنسور 13 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.06 اینچ و از نوع BSI بوده و از یک لنز با f/2.4 بهره می‌برد. دوربین جلوی تلفن نیز 2.1 مگاپیکسل است. هرچند تلفن G Pro همچون Optimus G از سنسور 13 مگاپیکسلی بهره می‌برد، اما کیفیت عکس‌برداری بالاتری داشته و تصاویر گرفته شده با آن از نویز به مراتب پایین‌تری برخوردارند.

همانطور که در بخش نرم‌افزار اشاره کردیم، ال‌جی رابط کاربری نرم‌افزار دوربین اپتیموس جی پرو را تغییر داده و دسترسی به بعضی از بخش‌ها را ساده‌تر نموده؛ همچنین حالت‌های مثل یافتن بهترین عکس از بین چند عکس گرفته شده را اضافه نموده است. امکان عکس‌برداری HDR، پاناروما، بالانس نور سفید، تنظیم ISO و حالت‌های مختلف فوکوس نیز از طریق نرم‌افزار دوربین میسر شده است. در دوربین G Pro همچون تلفن Optimus G امکان عکس‌برداری با به زبان آوردن کلمات از پیش تعریف شده، وجود دارد. مثلا برای عکس‌برداری به جای فشار دادن دکمه شاتر می‌توانید کلمه Cheese را به زبان بیاورید.

همچنین می‌توان تعریف کرد که دکمه‌های فیزیکی مانند دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا کار دکمه شاتر را انجام دهند و با فشار دادن آنها بتوان عکس‌برداری کرد. از همه مهم‌تر همانطور که در بخش طراحی اشاره کردیم، G Pro دارای یک دکمه فیزیکی به نام QBotton است که در لبه چپ دستگاه قرار گرفته و می‌توان دکمه شاتر را نیز به آن نسبت داد.

ال جی در G Pro تلاش بسیاری بر بهبود عکس‌برداری داشته است و بازده دوربین در شرایط مختلف حتی محیط‌های کم نور را ارتقاء داده است. برای اینکه دید بهتری نسبت به کیفیت عکس برداری G Pro داشته باشید، نگاهی به تصاویر گرفته شده با دوربین آن بیندازید:

برای مشاهده تصاویر در رزولوشن واقعی نیز می‌توانید به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید. همچنین از آنجایی که ما در زمان بررسی Xperia Z1، تلفن Optimus G Pro را نیز در اختیار داشتیم، تصاویر یکسانی را با هر سه دوربین تهیه کردیم که برای مقایسه آنها می‌توانید تصاویر این صفحه را با مقاله «مقایسه دوربین اکسپریا Z1 با گلکسی اس 4» مقایسه کنید.

دوربین G Pro امکان فیلم‌برداری در رزولوشن 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه را دارد. فوکوس خودکار دوربین برروی اشیاء متحرک به خوبی انجام می‌شود؛ اما به دلیل عدم وجود لرزش‌گیر اپتیکال، تکان‌های دست به شدت برروی کیفیت تصویر نهایی تاثیر می‌گذارند.

طول عمر باتری

پردازنده بهینه و کم مصرف Snapdragon 600 وقتی در کنار یک باتری بزرگ 3140 میلی آمپرساعتی قرار گیرد، انتظار می‌رود طول عمر باتری دستگاه نیز به 10 ساعت برسد؛ اما ظاهرا صفحه‌نمایش 5.5 اینچی Optimus G Pro مصرف بالایی دارد. چراکه در آزمایش رایج زومیت در پخش ویدئو با رزولوشن 720p و فرمت MKV، تلفن G Pro توانست 8:10 ساعت دوام بیاورد. در آزمایش وب‌گردی با شبکه وای-فای و 3G به لطف مودم بهینه 3G پردازنده Snapdragon 600 باتری دستگاه تا حدود 7 ساعت دوام می‌آورد.

اسپیکر و هدفون

g pro audio

 G Pro مجهز به یک اسپیکر مونو تک کاناله است که هرچند صدای خروجی آن از کیفیت مناسبی برخوردار است، اما حجم صدای آن کم است. خوشبختانه ال جی یک هدفون مرغوب و با کیفیت را به همراه این فبلت ارائه نموده تا بتوان از آن برای گوش دادن به موسیقی و موارد دیگر بهره برد.

قدرت و بازده

G Pro مجهز به یک پردازنده 4 هسته‌ای پرقدرت  Snapdragon 600 است که با 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Adreno 320 و 2 گیگابایت حافظه رم همراهی می‌شود. این پردازنده که یکی از بهترین SoC‌های نیمه اول 2013 به شمار می‌رفت، قدت و بازده مناسب در کنار مصرف انرژی بهینه را ارائه می‌کند. این پردازنده در محصولات موفقی همچون HTC One، گلکسی اس 4 (I9505G) نیز بکار گرفته شده است.

رابط کاربری ال جی بر خلاف برخی از دیگر تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی، همواره نرم و روان بوده است و به لطف پردازنده پرقدرت S600، حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و اجرای برنامه‌های مختلف بدون مشکل انجام می‌شود. S600 شاید به خوبی S800 یا Tegra 4 نباشد؛ اما به اندازه کافی سریع و پرقدرت است که نیاز اغلب کاربران را پوشش دهد.

همچون روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را برروی Optimus G Pro نیز انجام دادیم تا بتوانید دید بهتری نسبت به قدرت و بازده آن داشته باشید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

CF Bench

Optimus G Pro

19,750

380.0 /710.0

12,210

21

2,450

21,010

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

 

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

 

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

 

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

 

1,395

 

Galaxy Note 2

13,432

 

5,892

 

2490

 

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

 

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

 

 

 

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

 

2,452

 

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

 

 

 

HTC One X

14,022

48.54 /150.54

4,929

 

1,617

 

Galaxy S III

15,760

56.22 /132.80

5,642

 

1,767

 

با G Pro به راحتی قادر به اجرای بازی‌های مختلف اندرویدی خواهید بود. در آزمایشاتی که ما انجام دادیم، متوجه افت فریم یا کندی در اجرای بخش‌های مختلف بازی‌ها نشدیم. صفحه‌نمایش بزرگ و شفاف این تلفن نیز بر جذابیت هر چه بیشتر بازی‌ها کمک می‌کند.

جمع بندی

صفحه‌نمایش 5.5 اینچ  Optimus G Pro، تصاویر را به شکل زنده، و درخشان نمایش می‌دهد و همچنین ال‌جی از یک باتری بزرگ و پرظرفیت 3140 میلی آمپر ساعتی در آن استفاده نموده، تا قادر به پشتیبانی از صفحه‌نمایش بزرگ دستگاه و پردازنده 4 هسته‌ای قدرتمند 1.7 گیگاهرتزی آن باشد.

به لطف استفاده از پردازنده قوی، اجرای کلیه اپلیکیشن‌های مختلف اندرویدی نیز در این تلفن میسر شده است. G Pro برای افرادی که قصد لذت بردن از بازی‌های گرافیکی، وب‌گردی، چک کردن ایمیل، تماشای ویدئو، ایجاد و ویرایش اسناد اداری و موارد دیگر مرتبط با محتوا را دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید؛ اما عدم پشتیبانی از قلم دیجیتال ممکن است برای برخی از کاربران حائز اهمیت باشد؛ چراکه یادداشت‌برداری آسان، بدون قلم دیجیتال میسر نیست.

G Pro در حال حاضر با قیمت حدود 1.6 میلیون تومان به فروش می‌رسد که احتمالا در مهرماه و همزمان با عرضه LG G2 به داخل کشور، قیمت آن به حدود 1.5 میلیون تومان خواهد رسید که به این ترتیب آن را به گزینه مناسبی تبدیل خواهد کرد.

جی پرو اولین تجربه ال جی در ساخت فبلت به شمار می رود‎ که با توجه به قیمت‌گذاری مناسب و امکانات متعدد آن، حداقل در بازار کشور ما موفق ظاهر شده است‎. اما این فبلت در کنار خود رقبای قدرتمندی همانند Xperia Z Ultra و نوت سوم را می بیند که از جنبه‌های مختلف، برتری‌هایی نسبت به G Pro دارند. بی شک با عنایت به اولین تجربه ال جی می‌توان منتظر فبلت های بهتری از این شرکت باشیم‎.

نکات مثبت

  • قیمت مناسب در مقابل سخت افزار قدرتمند
  • پردازنده سریع و کارآمد
  • صفحه‌نمایش بزرگ و با کیفیت
  • رابط کاربری روان و قابلیت‌های مختلف نرم‌افزاری

نکات منفی

  • عدم پشتیبانی از قلم دیجیتال
  • بدنه پلاستیکی
  • عدم ارائه بسته بروز رسانی به نسخه های جدید اندروید
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات