مقایسه «Control Center» در iOS 7 با «Quick Settings» در اندروید

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
کاربران iOS مدت‌های مدیدی بود که مصرانه از اپل می‌خواستند تا یک بخش جدید برای اعمال تنظیمات گوناگون در این سیستم عامل ایجاد نماید. حال، مرکز کنترل به iOS 7 اضافه شده تا طرفداران این پلتفرم به تنظیمات مهم سیستمی به راحتی دسترسی داشته باشند. در طرف دیگر کاربران اندروید قرار دارند که تنها واکنششان به اضافه شدن این ویژگی به iOS 7، یک جمله بود: چیزی شبیه به Quick Settings در اندروید. در ادامه قصد داریم مرکز کنترل iOS را با تنظیمات سریع اندروید مقایسه نماییم.
تبلیغات

رابط کاربری:

در ابتدا باید گفت که هم مرکز کنترل در iOS و هم تنظیمات سریع در اندروید، برای کار کردن، بسیار ساده طراحی شده‌اند. حتی مبتدی ترین کاربران نیز توانایی کارکردن با این قابلیت‌ها را دارند.

برای دستیابی به مرکز کنترل در iOS، کافی است انگشت خود را از قسمت پایین صفحه به قسمت بالای آن بکشید. در مورد تنظیمات سریع در اندروید نیز کافی است دو انگشت خود را از قسمت بالای صفحه، به سمت پایین آن بکشید (البته در مورد نسخه قدیمی‌تر اندروید، می‌توان این کار را با یک انگشت نیز انجام داد).

دسترسی به این بخش‌ها در دو سیستم عامل iOS و اندروید، با سرعت زیادی انجام می‌گیرد و نیازی به اتلاف بیش از حد زمان نیست.

control center and quick settings full 610x436

در مورد مرکز کنترل iOS باید گفت که شاید مشاهده این بخش در صفحه نمایش 4 اینچی آیفون کمی آزار باشد. اما اپل با هوشیاری کامل، طراحی آیکون‌ها را به نحوی انجام داده است تا کاربران بتوانند به راحتی با آن‌ها، حتی در این صفحه نمایش کوچک، کار کنند.

در مورد اندروید اوضاع کاملا متفاوت است. همانطور که می‌دانید، اکثر گوشی‌های اندرویدی جدید مجهز به صفحات نمایش بزرگ‌ هستند. به همین دلیل هنگامی که قصد دارید در این گوشی‌ها وارد بخش تنظیمات سریع شوید، با صفحه‌ای از انواع و اقسام تنظیمات گوناگون روبرو خواهید شد. نکته قابل توجه در این میان این است که، تمامی این امکانات به صورت کاملا ساده در کنار هم چیده شده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران مشکلی از بابت سردرگمی در این بخش را نداشته باشند.

موارد ضروری در دسترس شما هستند

هم در مرکز کنترل و هم در تنظیمات سریع، شما به موارد ضروری مانند تنظیم شدت روشنایی صفحه، دسترسی به قابلیت‌های ساعت و هشدار، خاموش و روشن کردن حالت پرواز، بلوتوث و وای-فای دسترسی دارید. البته در مرکز کنترل iOS موارد دیگری به جز موارد مذکور نیز وجود دارند که مختص این سیستم عامل هستند.

برای مثال هنگامی که وارد مرکز کنترل می‌شوید، موارد زیر نیز وجود دارند:

  • مزاحم نشوید (این قابلیت باعث خواهد شد تا کلیه قابلیت‌های صوتی دستگاه خاموش شوند).
  • قفل کردن چرخش دستگاه
  • گوش دادن به موسیقی
  • AirDrop
  • روشن کردن فلاش دوربین
  • ماشین حساب
  • دوربین

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، بسیاری از این قابلیت‌ها تنها در مرکز کنترل iOS وجود دارند. به عنوان مثال، قابلیت قفل کردن چرخش دستگاه و تنظیم فلاش دوربین در بخش تنظیمات سریع اندروید وجود ندارد.

نبود چند قابلیت پرکاربرد

درست است که مرکز کنترل iOS متشکل از موارد و قابلیت‌هایی است که نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌سازد، اما به نظر می‌رسد که این بخش از iOS هنوز جای کار دارد. برای مثال هنگامی که وارد بخش تنظیمات سریع اندروید می‌شوید، علاوه بر داشتن دسترسی به تنظیمات، می‌توانید بخش اعلانات را نیز مشاهده کرده و یا وضعیت یک اپلیکیشن جدید را بررسی نمایید. در iOS برای مشاهده بخش اعلانات، می‌بایست به ناچار، مرکز کنترل را ببندید و دوباره انگشت خود را از گوشه سمت راست یا چپ بالا، به سمت پایین بکشید تا به بخش اعلانات دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم که مرکز کنترل از نبود آن رنج می‌برد، دسترسی به تنظیمات کلی دستگاه است. این مورد در بخش کنترل سریع اندروید وجود دارد و کاربر می‌تواند در صورت نیاز وارد آن شود.

تفاوت اصلی اندروید

مهم‌ترین تفاوت بخش تنظیمات سریع اندروید با iOS به قابلیت شخصی سازی بر می‌گردد. می‌توان با استفاده از این قابلیت، موارد موجود در تنظیمات سریع را حذف کرد و یا موارد جدیدی را به آن اضافه کرد. البته لازم به ذکر است که انجام این کار در بعضی نسخ اندروید غیر قابل انجام است، اما می‌توان با روت کردن دستگاه این کار را به راحتی انجام داد.

three UIs 610x436

به هر حال باید اذعان کرد که اضافه شدن مرکز کنترل به iOS 7 را می‌توان مهم‌ترین تغییر و پیشرفت این سیستم عامل دانست. استفاده از این ویژگی به همراه طراحی تخت و یکدست این سیستم عامل حس خوبی را به کاربر القاء می‌کند. اما هنگامی که بحث آزادی عمل و امکان شخصی سازی مطرح می‌شود، باید قبول کرد که اندروید، کیلومتر‌ها جلوتر از iOS قرار دارد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات