تیم کوک در یک مصاحبه در مورد آیفون جدید و استراتژی اپل صحبت کرد

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
درست 2 روز بعد از عرضه‌ی آیفون‌های جدید، بلومبرگ با تیم کوک مدیر عامل اپل مصاحبه‌ای را ترتیب داد. وی در این مصاحبه صراحتا در مورد محصولات جدید اپل و سیاست‌های این شرکت و البته شرکت‌های رقیب صحبت کرد.
تبلیغات

در این مصاحبه Carig Federighi - معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار این شرکت - و جانی آیو- معاون ارشد بخش طراحی اپل - نیز تیم کوک را همراهی می‌کردند.

«تیم کوک» مصاحبه را با مباحث کلیدی شروع کرد و ابتدا به صحبت در مورد قیمت آیفون 5c پرداخت. بر خلاف انتظار عموم مبنی بر ارائه‌ی آیفونی ارزان قیمت، اپل به اندکی کاهش قیمت نسبت به مدل قبلی بسنده کرده و آیفون 5c را با مشخصاتی مشابه با آیفون 5 و کمی ارزان‌تر به بازار عرضه کرد. در این مورد تیم کوک با اشاره به محصولات نا‌مرغوب و ارزان‌قیمت موجود در بازار اظهار کرد:

همیشه بخش بزرگ و کم‌ارزشی در بازار وجود دارد و البته ما در این حوزه سهمی نداریم.

سیاست اپل مبنی بر ارائه‌ی محصولات گران‌قیمت همواره برقرار بوده است. قبلا هم این روند در حوزه‌ی مدل‌های مختلف مک دنبال شد و بر خلاف انتظارات، اپل هیچ‌وقت یک مک‌بوک ارزان قیمت را وارد بازار نکرد. در واقع حوزه‌ی نقش آفرینی اپل در بخش ارزان قیمت بازار نیست و این شرکت بار دیگر با ارائه‌ی iPhone 5c خط مشی خود را مشخص کرد.

صحبت در مورد مشخصات فنی و ادعاهای اپل نیز هم مثل همیشه بود; «جانی آیو» با انتقاد از شرکت‌های رقیبی مثل سامسونگ که گفته می‌شود امکاناتی که به محصولات خود اضافه می‌کنند در عمل برای اکثر مردم قابل استفاده نیستند گفت:

استراتژی ما بر خلاف رقبا، اضافه کردن امکاناتی که توجیه مناسبی برای کاربری از آنها وجود ندارد، نخواهد بود.

«Craig Federighi» هم سیاست رقبا مبنی بر ارائه‌ی پی در پی محصولات را مورد انتقاد قرار داد و تمرکز بر روی کیفیت را مهم‌تر از ارائه‌ی یک محصول جدید و احیانا بی‌کیفیت، دانست.

«تیم کوک» در جواب به پرسشی در مورد تسلط اندروید بر بازار گفت:

اگر یک پلتفرم در عمل کاربرد مورد انتظار را برآورده نکند ، سهم قابل توجه آن در بازار هم چیزی به ارزش‌های آن اضافه نمی‌کند. برای ما ارائه‌ی محصولی کاربردی به مردم در اولویت قرار دارد. هدف ما ارج نهادن به زندگی مردم است و مسلما این هدف با ارائه محصولاتی بی استفاده و غیرکاربردی محقق نمی‌شود.

«تیم کوک» در ادامه اشاره کرد که هر روز به تعداد دارندگان دستگاه‌های اپل اضافه می‌شود و محصولات این شرکت در مقایسه با دیگر رقبا رضایت بیشتری برای مشتریان فراهم می‌کنند.

وی در مورد ادعاهایی که راجع به گسستگی اندروید و راه بی بازگشتی که این پلتفرم در پیش گرفته گفت:

این مشکل علاوه بر سردرگمی توسعه‌دهندگان و عدم دسترسی کاربران به برنامه‌های معین، در پیامدهای امنیتی آن نیز کرد پیدا می‌کند. اگر شما برای کاربران قبلی نسخه جدیدتر سیستم عامل را ارائه نکنید مجبورید با بازگشت به گذشته، حفره‌های امنیتی پلتفرم‌های قدیمی را پر کنید و البته موفقیت این روش نیز چندان فراگیر نخواهد بود.

«تیم کوک» همچنین صحبت‌هایی در رابطه با مایکروسافت و مالکیت قسمت موبایل نوکیا توسط این شرکت به میان آورد. او حدس می‌زند که تصمیم مایکروسافت برای مالکیت این بخش از نوکیا در واقع تقلیدی از رویه‌ی سابق اپل محسوب می‌شود و مایکروسافت با این کار قصد دارد تا تولید سخت‌افزار موبایل‌های ویندوزفون را نیز بدست بگیرد:

همه سعی دارند از استراتژی اپل تقلید کنند! ما به دنبال کسب اعتبار برای سیاست‌های خود نیستیم، اما من تصور می‌کنم که دنباله‌روی بسیاری از شرکت‌ها از استراتژی‌های اپل بر کسی پوشیده نیست.

در آخر هم تیم کوک فقدان نوآوری در نوکیا را عامل ناکامی این شرکت می‌داند:

نوکیا برای بسیاری همواره نماد نوآوری و ابتکار بوده است و زمانی که دیگر نوآوری در کار نبود جایی برای نوکیا در عرصه باقی نماند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات