دارپا نسخه‌ی دریایی Skynet را معرفی کرد

یک‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا سری فیلم‌های نابودگر را دیده‌اید و با Skynet آشنا هستید. اسکای نت در این فیلم نام شبکه‌ای هوشمند و خودآگاه بود که علیه انسان قیام کرده و به نوعی قصد انهدام نسل انسان را داشت. حالا دارپا (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا) اعلام کرده است که پروژه‌ای به نام هایدرا را آغاز کرده، که در حقیقت نسخه‌ای دریایی از Skynet معروف است.
تبلیغات

در واقع هایدرا شبکه‌ای دریایی از پهبادهای هوشمند است. در حقیقت دارپا با توجه به کاهش نیروهای دریایی و وسعت بسیار زیاد آب‌های آزاد می‌خواهد با ایجاد این شبکه خودکار از زیردریایی‌ها به کمک نیروی دریایی ارتش آمریکا برود.

می‌دانید که اولین زیردریایی‌های بدون سرنشین به زمانی بسیار پیشتر از حالا برمی گردند، یکی از اختراعاتی که نیکلاس تسلا به نام خود ثبت کرده است طرح شناوری کنترلی است که به کمک امواج رادیویی کنترل می‌شد، توجه کنید در آن زمان حتی رادیو نیز وجود نداشت! و این طرح پیشگام در ارائه‌ای که به ارتش آمریکا داشت به دلیل هزینه‌های بالا مردود شناخته شد. اما اکنون، با توسعه‌ی صنعت پهبادها خود کنترل شونده یا کنترل از راه دور که حتی به خانه‌های ما هم راه یافته‌اند، می‌توان انتظار داشت که ارتش‌ها نیز به شدت به دنبال چنین طرح‌های کم هزینه و البته موثری باشند.

مدیر برنامه‌های دارپا Scott Littlefield طرح‌های بزرگی را برای این پروژه در سر می‌پروراند. هدف نهایی که او برای این زیردریایی‌های خودکار در نظر گرفته، نظارت مستمر مناطق دریایی و همچنین در صورت ضرورت اجرای عملیات نظامی علیه دشمنان است. به گفته‌ی خود Littlefield :

زیرساخت فناوری‌های بدون سرنشین زیردریایی، منابع و امکانات نامحدودی را در کاربردهای نظامی در این حوزه وسیع در اختیار ما قرار می‌دهد.

در ادامه ساخت کشتی‌ها و پهپادهای نظامی، هایدرا می‌تواند به عنوان یک سلاح زیردریایی فوق العاده با قابلیت حمل سلاح و یا حتی حمل زیردریایی‌های دیگر به کار رود. اگر این طرح دریایی دارپا با موفقیت اجرا شود می‌توان انتظار داشت که به زودی چنین شبکه‌ای را بر روی زمین نیز شاهد باشیم. شاید وقت آن رسیده است که با ترمیناتورهای واقعی مواجه شویم!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات