تماشا کنید: پرتاب ماهواره‌ی ژاپنی اپسیلون، مجهز به هوش مصنوعی

یک‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
مطالعه 1 دقیقه
دیروز آژانس فضایی ژاپن نسل نوینی از موشک‌های فضایی را پرتاب کرد، شاید بتوان این موشک را یکی از کم‌هزینه‌ترین موشک‌های ساخته شده، عنوان کرد. طراحان این راکت معتقدند با استفاده از روش ابداعی آن‌ها، می‌توان هزینه‌ی ماموریت‌های فضایی را بسیار کاهش داد.
تبلیغات

شاید بتوان هزینه‌ی ارسال این راکت ژاپنی را در مقابل هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های ارسال موشک ناسا، هیچ خواند. چراکه آژانس فضایی ژاپن هزینه‌ی انجام این پروژه را 35 میلیون دلار عنوان کرده است که در مقابل هزینه‌ی 450 میلیون دلاری ناسا برای ارسال هر موشک، هزینه‌ی بسیار ناچیزی است.

این موشک که با نام اپسیلون در ساعت 14:00 به‌ وقت محلی پرتاب شد و وظیفه‌ی آن رصد سیارات منظومه‌ی شمسی است. لازم به ذکر است که ماهواره ارسالی توسط این موشک، در مداری به دور کره‌ی زمین خواهد چرخید. بخشی از کاهش هزینه‌های این ماهواره، مدیون هوش مصنوعی تعبیه شده در ماهواره آن است، چراکه تعداد پرسنل لازم برای کنترل این ماهواره را از 150 نفر به 8 نفر کاهش داده است، زیرا قادر است در بسیاری از شرایط بصورت مستقل، تصمیمات مناسب را اتخاذ نماید.

کارشناسان امیدوارند تا این روش برای سایر پروژه‌های فضایی نیز مورد استفاده قرار گیرد، چراکه با کاهش هزینه‌ها، تعداد پروژه‌های انجام شده افزایش یافته و مطمئنا محققان اطلاعات بیشتری نسبت به فضای پیرامون خواهند یافت. در ادامه می‌توانید به تماشای ویدئوی پرتاب این موشک بنشینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات