گزینه‌های انتحاری: ساخت نمونه‌های آزمایشی گوشی سرفیس توسط مایکروسافت و تصمیم نوکیا به ساخت دستگاه‌های اندرویدی

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت و نوکیا بیش از آن‌چه همگان تصورش را می‌کنند محتاج یکدیگر‌اند. درست زمانی که نوکیا مشغول انجام آزمایشات گوناگون بر روی سیستم عامل اندروید به شیوه‌های مختلف بود، مایکروسافت به صورت مخفیانه تلاش می‌کرد تا یک نسخه بهینه از گوشی سرفیس را آماده ساخت کند.
تبلیغات

واقعیت، آن‌ چیزی نیست که در ظاهر می‌بینیم. مصداق بارز این جمله دو کمپانی بزرگ مایکروسافت و نوکیا هستند که به تازگی به یکدیگر ملحق شده‌اند. اما نکته‌هایی در این بین وجود دارند که شاید کمتر کسی از آن‌ها اطلاع داشته باشد.

«تری میرسون»، رئیس بخش‌های ویندوز، ویندوزفون و ایکس‌باکس مایکروسافت به صورت محرمانه ماموریت یافته بود تا شخصا، پروژه ساخت گوشی سرفیس را مدیریت نماید.

هیچ شکی وجود ندارد که نوکیا در راس هرم بازار ویندوزفون قرار دارد. سهم فنلاندی‌ها از بازار ویندوزفون چیزی در حدود 80 درصد است و همین نکته باعث شده تا تن مدیران ارشد مایکروسافت به لرزه بی‌افتد. البته نوکیا در این بین تنها نیست. دو کمپانی اچ‌تی‌سی و سامسونگ نیز اقدام به ساخت گوشی‌های ویندوزفونی نموده‌اند، اما از نظر کمیت، هرگز به گرد پای نوکیا هم نمی‌رسند. این موضوع باعث نگرانی شدید مایکروسافت از آینده مبهم سیستم عامل ویندوزفون شده بود. البته اگر مقامات نوکیا راضی نمی‌شدند تا بخش اعظم این شرکت به مایکروسافت فروخته شود، به ضرس قاطع می‌توان گفت که مایکروسافت توانایی انجام هیچ کاری در این زمینه را نداشت و با مشکل مواجه می‌شد.

هنگامی که مایکروسافت بر روی چندین نمونه آزمایشی و البته سخت‌افزاری از گوشی هوشمند سرفیس کار می‌کرد، نوکیا نیز مشغول ساخت دستگاه‌هایی بود که تحت سیستم عامل اندروید کار می‌کردند.

روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی که امروز منتشر کرده، پرده از رازهای نهان فنلاندی‌ها برداشته است. منابع نزدیک به نوکیا اذعان کرده‌اند که سال گذشته روابط میان دو شرکت مایکروسافت و نوکیا بر سر تولید دستگاه‌های ارزان قیمت (همان‌هایی که بخش زیادی از سود نوکیا را تامین می‌کنند) مبتنی بر ویندوزفون رو به تیرگی گرایید.

نوکیا حتی یک پروژه سری به نام Tango را نیز شروع کرده بود که هدف آن تولید گوشی‌هایی با مشخصات سخت افزاری و البته قیمت پایین بود. اما این برای فنلاندی‌ها کافی نبود و نیاز به کسب سود بیشتر در اولویت نخست قرار داشت.

یک پروژه اختصاصی و باز هم محرمانه دیگر به نام AOL که مخفف عبارت Asha On Linux است نیز در حال آزمایش شدن بود که هدف آن تولید محصولات ارزان‌قیمت مبتنی بر سیستم عاملی غیر از ویندوزفون بود. از همین جا می‌توان این موضوع را برداشت کرد که مایکروسافت هرگز راضی نشده تا مجوز ساخت گوشی‌های ارزان قیمت ویندوزفونی را به نوکیا اعطا کند.

اگر بخواهیم فعالیت چند ماهه اخیر نوکیا را تقسیم بندی کنیم، باید اذعان کنیم که بخش نسبتا زیادی از زمان، صرف پروژه‌های محرمانه و البته انتحاری شده است. در یکی از همین پروژه‌ها به نام MView که مخفف نام منطقه‌ Mountain View، مقر اصلی کمپانی گوگل در ایالت کالیفرنیای آمریکا، نوکیا مشغول طراحی نمونه‌های مختلفی از گوشی‌های ارزان قیمتی بود که تحت سیستم عامل اندروید کار می‌کردند و قرار بود تا در اوایل سال 2014 میلادی روانه بازار شوند. بله! درست شنیدید، اندروید.

اما تصاحب این کمپانی توسط مایکروسافت باعث شد تا تمامی آن تلاش‌ها هدر رود و تولید گوشی اندرویدی توسط نوکیا رسما به خاطره‌ها بپیوندد. البته این احتمال وجود دارد که نتایج حاصل از آن پروژه به کمپانی آمازون، فروخته شود.

جالب‌تر از همه این است که استفاده از سیستم عامل اندروید تنها به گوشی‌های ارزان قیمت ختم نمی‌شود، بلکه سران نوکیا مصرانه تلاش می‌کردند تا پای این سیستم عامل را به سری گوشی‌های لومیا نیز باز کنند.

البته با توجه به آن‌که مدیرعامل اسبق نوکیا، «استفان الوپ»، فردی کاملا مایکروسافتی بوده است، چندان دور از ذهن نیست که جزئیات کامل تمامی این پروژه‌های محرمانه بر روی میز مدیران ارشد مایکروسافت نیز قرار گرفته شده باشد.

به هر حال با تصاحب بخش دستگاه‌های نوکیا توسط مایکروسافت، احتمالا اطلاعات مربوط ساخت گوشی سرفیس و عرضه گوشی‌های اندرویدی توسط نوکیا به بایگانی ردموندی‌ها منتقل خواهند شد.

آن‌چه مهم است، این موضوع می‌باشد که شاید نوکیا نیز این موضوع را به خوبی درک کرده بود که کاش به جای انتخاب ویندوزفون، به سراغ پلتفرمی محبوب‌تر مانند اندروید می‌رفت.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات