گوگل از کروم‌بوک‌های جدید رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
گوگل از کروم‌بوک‌های جدید با پردازنده‌های هسول برای افزایش عمر باطری و کارایی بیشتر رونمایی کرد.
تبلیغات

دیروز گوگل به همراه اینتل از سه کروم بوک و یک کروم باکس جدید رونمایی کرد. مراسم معرفی روز چهارشنبه و در حاشیه‌ی گردهمایی توسعه‌دهندگان اینتل در سانفرانسیسکو برگزار شد. در این مراسم که داگ فیشر-معاون اجرایی اینتل-و ساندر پیچای-رئیس بخش اندروید و کروم گوگل-در آن حضور داشتند از سخت‌افزار جدیدی نیز رونمایی شد.

فیشر و پیچای در این مراسم از دو لپ‌ تاپ جدید شریک‌های سخت‌افزاری کروم یعنی HP و Acer، یک لپ‌تاپ کروم بوک ساخت توشیبا و همچنین از یک کروم باکس ساخت ایسوس رونمایی کردند و بدین ترتیب توشیبا و ایسوس نیز اولین گام را به منظور استفاده از سخت‌افزارهای مبتنی بر سیستم عامل کروم برداشتند.

فیشر با اشاره به وجود پردازنده‌های هسول در این محصولات اطمینان داد که افزایشی 15 درصدی در عمر باطری و بهبود عملکرد 50 درصدی نسبت به نمونه‌های پیشین (که مبتنی بر معماری اتم بودند) حاصل شده است. اینتل و گوگل هنوز راجع به قیمت، مشخصات سخت‌افزاری و زمان عرضه‌ی این محصولات اظهار نظری نکرده‌اند.

استفاده از پردازنده‌های هسول، قدمی رو به جلو برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل کروم محسوب می‌شود. به غیر از پرچمدار گوگل (پیکسل)، کروم بوک‌ها، لپ‌تاپ‌هایی کاملا ارزان قیمت محسوب می‌شوند. یکی از دلایل پایین بودن قیمت لپ تاپ گوگل با پردازنده‌هایی ارزان نظیر تراشه‌های اتم اینتل و یا پردازنده‌های ارم (که حضوری فراگیر در گوشی و تبلت‌ دارند) است. علاوه بر این اکثر کروم بوک‌ها تا به امروز از نمایشگرهایی با رزولوشن پایین و بدنه‌های پلاستیکی ارزان قیمت بهره برده‌اند.

یک سال پیش هنگام معرفی کروم‌بوک پیکسل، ادعای گوگل مبنی بر وجود نمایشگری لمسی و کیفیتی بالاتر از رتینای اپل، در حد و اندازه‌ی معرفی یک اتومبیل کانسپت سرو صدا کرد. این محصول نشان داد که در صورت تعهد سازندگان سخت‌افزار به استفاده از تکنولوژی روز در قطعات جدید، کروم‌بوک محصول شایسته‌ای خواهد بود. بجز تجهیز شدن سری جدید محصولات کروم به CPU اینتل هسول، اطلاعات چندانی از مشخصات سخت‌افزاری آنها در دست نیست;  با این حال استفاده از جدیدترین پردازنده‌های اینتل، تاثیرپذیری از همان رویه‌ای است که در نهایت منجر به ارائه‌ی pixel گردید.

گوگل پیوسته در تلاش بوده است تا با گسترش هرچه بیشتر نرم‌افزارها و توسعه‌ی «کروم»، سیستم عاملی ایده‌ال و قابل رقابت با بزرگان این عرصه را ارائه دهد. در زمانی نه چندان دور که «کروم» فقط یک مرورگر وب بود، توجه به زیرساخت‌های سخت‌افزاری اهمیتی نداشت، اما اکنون «سیستم عامل کروم» برای رقابت با مایکروسافت و اپل نیازمند پیشرفت در هر دو زمینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

اگر چه گوگل در این مورد با مساله‌ی اولویت روبرو است اما توانسته گام‌هایی عملی برای حل این موضوع بردارد کما اینکه اضافه شدن کروم بوک‌ها و باکس‌هایی مجهز به پردازنده‌ها‌ی هسول، نمونه‌ای از جدیدترین تلاش‌های گوگل هستند. اپلیکیشن‌های کروم روز به روز بهتر شده و تراشه‌های هسول نیز انتظارات را بسیار بالا برده‌اند. سخت‌افزارهای قدرتمندتر در راه هستند، باید منتظر ماند و دید که آیا آنها می‌توانند مطابق با ادعاهای اینتل و معیارهای گوگل ظاهر شوند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات