بررسی اکسپریا Z Ultra سونی

دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۱
مطالعه 19 دقیقه
نوبت به بررسی بزرگترین تلفن هوشمند جهان رسید، اکسپریا Z Ultra از نظر سایز صفحه نمایش از همه بزرگ‌تر است، اما این تلفن غول پیکر تماما شیشه‌ای، تنها 6.5 میلی متر ضخامت دارد. سونی از تمام جنبه‌ها تلاش نموده تا اکسپریا Z Ultra را به جدیدترین سخت افزار روز دنیا تجهیز کند. در این مقاله به بررسی یکی از جذاب‌ترین محصولات دنیای فناوری می‌پردازیم، پس با زومیت همراه باشید تا با نقاط ضعف و قوت Z Ultra آشنا شوید.
تبلیغات

سونی امسال از یک طراحی خاص در تمام محصولات موبایل رده بالای خود استفاده نمود، بدنه شیشه‌ای با لبه‌های نسبتا مسطح که اولین بار با تلفن اکسپریا Z بکار گرفته شد. پس از آن تبلت Xperia Tablet Z و فبلت Xperia Z Ultra و احتمالا پرچمدار جدید سونی با نام رمز هونامی و مدل Xperia Z1 نیز از همین زبان طراحی بهره خواهند برد.

اکسپریا Z Ultra یک فبلت بزرگ، اما فوق العاده باریک است که با طراحی خاص و جذابش، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. سونی با قرار دادن یک صفحه نمایش 6.44 اینچی در اقدامی جسورانه، مرز بین تلفن و تبلت را تا جای ممکن محو کرده است. تلفن‌های 5 اینچی در کنار اکسپریا Z Ultra کوچک به نظر می‌رسند و در واقع می‌توان این محصول را نزدیک به تبلت‌های 7 اینچی دانست.

طراحی وسخت افزار

اکسپریا Z Ultra از همان زبان و سبک طراحی اکسپریا Z بهره می‌برد، با این تفاوت که سونی از تجربیات کسب نموده در Z به خوبی در Z Ultra بهره برده و بهبودهای مناسبی را در آن اعمال کرده است. فبلت 6.44 اینچی سونی تنها 6.5 میلی‌متر ضخامت دارد که در نوع خود کم نظیر است. دو نسخه سفید و مشکی این فبلت در بازار موجود شده‌اند، که بدنه هر دو آنها از جنس شیشه مستحکم ساخته شده است. فریم دور این فبلت و تمامی دریچه‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به نظر می‌رسد از جنس فیبر کربن ساخته شده‌اند.

طراحی سونی برای Z Ultra به شکلی است که تلفن به طور کاملا یکپارچه، مسطح و یک دست به نظر می‌رسد. اگر بخاطر داشته باشید در بررسی اکسپریا Z به این نکته اشاره کردیم که لبه‌های تیز تلفن باعث شده‌اند تا کمی از ارگونومی آن کاسته شده و در دست گرفتن آن را کمی مشکل کند، اما سونی در اکسپریا Z Ultra این موضوع را در نظر گرفته و لبه‌ها را به شکلی بسیار ظریف، خمیده طراحی نموده تا تلفن به خوبی در دست جای بگیرد. این خمیدگی آنقدر با دقت انجام شده که طراحی مسطح تلفن را بهم نمی‌زند. اکسپریا Z Ultra حقیقتا بزرگ است و آن را می‌توان بین گلکسی نوت ۲ و نکسوس ۷ به شمار آورد. این تلفن هوشمند یا به عبارت درست‌تر فبلت حتی از گلکسی مگا با صفحه نمایش 6.3 اینچی، نیز بزرگتر است. البته Z Ultra در مقابل Galaxy Mega حدود 11 میلی‌متر طول و 4.2 میلیمتر عرض بیشتر دارد و در عوض ضخامت آن 1.5 میلیمتر کمتر است. باید این موضوع را در نظر داشت که کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در Z Ultra بسیار بالاتر از نمونه رقیب خود، گلکسی مگا است. در هر صورت ابعاد بزرگ این تلفن باعث می‌شود که مکالمه تلفنی با آن کمی مشکل باشد، اما خوشبختانه سونی یک هدست بلوتوث بسیار کارآمد و خوش‌ساخت با نام SBH52 را نیز به عنوان لوازم جانبی اکسپریا Z Ultra عرضه می‌کند که این مشکل را تا حدودی حل خواهد کرد.  این هدست هنوز وارد بازار کشور نشده یا حداقل ما آن را پیدا نکردیم؛ برای آشنایی با هدست SBH52 سونی به این مقاله مراجعه کنید.

بسیار زیبا و باریک اما فوق العاده مستحکم

به جز لبه‎های تلفن که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده‌اند، تمام قسمت‌های دستگاه از جمله پوشش پشت و جلوی آن، کاملا از جنس شیشه است. بدنه شیشه‌ای این محصول، در کنار ضخامت 6.5 میلی‌متری و طراحی صاف و مسطح، باعث شده که وقتی اکسپریا Z Ultra را در دست می‌گیرید، حس بسیار خوبی به شما منتقل شود، حس یک کالای با کیفیت و خوش ساخت و البته بادوام که امروزه در انتخاب و جذب کاربران تاثیر بسیاری دارد. ما نمونه سفید رنگ این تلفن را مورد بررسی قرار دادیم، می‌توان به راحتی ادعا کرد که این فبلت یکی از زیباترین گجت‌های هوشمند بازار است.

اکسپریا Z Ultra همچون برادر کوچک‌ترش اکسپریا Z، ضد آب و ضد گرد و غبار است، البته با این تفاوت که Z Ultra از استاندارد بالاتر IP58 پشتیبانی می‌کند که این تلفن غول پیکر را قادر می‌سازد تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام بیاورد. در اکسپریا Z این مدت زمان در عمق کمتر از یک متر امکان پذیر بود. از این تلفن می‌توانید در زیر آب و یا در مناطقی که رطوبت هوا بسیار زیاد است، بدون ترس از آسیب دیدن دستگاه، استفاده کنید. اما مشکلی که در هنگام آزمایش این تلفن متوجه شدیم آن است که چون تلفن فاقد دکمه فیزیکی برای عکس یا فیلم‌برداری بوده و در زیر آب ‌هم صفحات لمسی به خوبی کار نمی‌کند، عکس برداری با آن در آب، تقریبا غیر ممکن است، مگر آنکه دکمه شاتر برای فیلمبرداری را، قبل از وارد کردن تلفن به داخل آب فشار دهید. البته راه حل‌های دیگری نیز برای حل این مشکل وجود دارد، مثلا برخی از اپلیکیشن‌ها، دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا را به شاتر دوربین تبدیل می‌کنند، برخی نیز مانند Aqua Z، سنسور جلوی صفحه نمایش را برای عکس بردرای زیر آب فعال می‌کنند. شاید سونی نیز این قابلیت در قالب بسته بروز رسانی برای Xperia Z Ultra اضافه کند.

مشخصات فنی و قیمت اکسپریا Z Ultra:

  • پردازنده Snapdragon 800 با 4 هسته‌ Krain 400 و فرکانس 2.2 گیگاهرتز
  • صفحه نمایش: 6.44 اینچ از نوع TFT LCD با رزولوشن 1080p، تراکم 344 پیکسل در اینچ و پشتیبانی از فناوری‌های Triluminousو OptiContrast
  • طراحی فوق‌العاده باریک و مقاوم در برابر نفوذ مایعات تا عمق یک و نیم متری
  • حافظه رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی داخلی: ۱۶ گیگابایت به همراه درگاه microSD جهت افزایش حافظه ذخیره سازی
  • دوربین پشت ۸ مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری 1080p و نرخ 30 فریم در ثانیه، پشتیبانی از فیلم برداری HDR
  • دوربین جلو 2 مگاپیکسل با قابلیت فیلم برداری 1080p
  • پشتیبانی از وای-فای a/b/g/n، بلوتوث 4، میکرو USB با MHL ،GPS ،A-GPS و NFC
  • ابعاد: ۱۷۹.۴ در ۹۲.۲ در ۶.۵ میلی‌متر
  • وزن: 212 گرم
  • قیمت در بازار کشور: 2.1 میلیون تومان

سونی دکمه پاور و دکمه یک تکه کم و زیاد کردن حجم صدا را به خوبی در میانه لبه‌ها جای داده تا کاربر به راحتی بتواند آنها را در این تلفن بزرگ، حتی زمانی که آن را با یک دست گرفته، فشار دهد. این تلفن همچنین دارای پورت خاصی در لبه چپ دستگاه است که برای اتصال به داک جدید سونی در نظر گرفته شده است. وقتی تلفن بر روی این داک قرار می‌گیرد، می‌توان برای تماشای ویدیو، شارژ کردن دستگاه و یا تبادل اطلاعات با کامپیوتر از آن بهره برد.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم هر دو نسخه سفید و مشکی اکسپریا Z Ultra با شیشه پوشیده شده‌اند. با توجه به تجربه‌ای که در کنفرانس معرفی Xperia Z Ultra داشتیم، در نسخه مشکی اثر انگشت بر روی بدنه تلفن برجای می‌ماند، اما نسخه سفید دقیقا برعکس آن است و به دلیل رنگ روشن آن، اثر انگشت بر روی آن قابل مشاهده نیست.

نکته جالب توجه در Z Ultra عدم وجود پوشش محافظ بر روی جک 3.5 میلی‌متر هدفون است، از آنجایی که تلفن ضد آب است، تمام دریچه‌‌های آن با درپوشش‌های خاصی پوشیده شده‌اند تا مایعات به داخل دستگاه نفوذ نکند، اما خروجی صدا فاقد درپوش محافظ است و سونی آن را طوری طراحی کرده که از طریق آن، آب به داخل دستگاه نفوذ نکند؛ به این ترتیب شاید بتوان از آن برای گوش دادن موسیقی در استخر، یا زیر باران استفاده نمود! از آنجایی که هدفون بیش از ورودی و خروجی‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این اقدام می‌تواند برای بسیاری از کاربران علاقمند به موسیقی خوشحال کننده باشد.

در لبه راست دستگاه به ترتیب از بالا به پایین دریچه 3.5 میلی متری خروجی صدا، درگاه میکرو سیم کارت، میکرو SD و دکمه پاور وجود دارد. در لبه بالا و پایین تلفن هیچ درگاهی در نظر گرفته نشده است. متاسفانه این تلفن فاقد فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی و تصویری است. در لبه چپ نیز درگاه ترکیبی میکرو USB / MHL، دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا و درگاه جدید داک DK30 سونی وجود دارد.

xperia Z Ultra

در قسمت جلوی تلفن و بالای صفحه نمایش، چراغ چشمک‌زن LED در کنار دوربین 2 مگاپیکسلی وجود دارد. این چراغ برای آگاه سازی کاربر از مواردی همچون رو به اتمام بودن شارژ باتری، پیامک خوانده نشده یا تماس از دست رفته، کاربرد دارد.

در قسمت پشت دستگاه و در کنج بدنه شیشه‌ای یک‌دست، دریچه دوربین 8 مگاپیکسلی دیده می‌شود. لوگوی‌های NFC و سونی نیز در پشت تلفن حک شده‌اند. احتمالا باتری 3,050 میلی آمپر ساعتی تلفن، در پشت همین بدنه شیشه‌ای قرار گرفته است.

در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش دو دریچه هدفون قرار دارد که صدای استریو را ارائه می‌کنند. در زمان استفاده از تلفن در حالت عمودی هیچ مشکلی وجود ندارد، اما وقتی تلفن را بصورت افقی در دست می‌گیرید تا به اجرای بازی یا تماشای فیلم بپردازید دستتان بر روی دریچه‌های خروجی صدا قرار می‌گیرد. به همین دلیل شاید سونی می‌توانست مکان بهتری را برای آنها در نظر بگیرد.

مورد دیگری که باید در بخش طراحی و سخت افزار به آن اشاره کنیم، استحکام بسیار بالای اکسپریا Z Ultra در مقابل خط و خش، ضربه، نفوذ آب و موارد مختلف است. در کنفرانس معرفی اکسپریا Z Ultra شاهد آزمایشات مختلف بر روی تلفن بودیم که شامل فرو کردن تلفن در شن و ماسه، زیر آب بردن و حتی پرت کردن آن از ارتفاع به سطح زمین (البته زمین فرش پوش شده) بودیم. همه این ها باعث می‌شوند تا تلفن گران قیمت شما در اثر اتفاقات کوچک مانند نفوذ چند قطره باران از بین نرود.

نکته منفی که در بخش طراحی باید به آن اشاره کنیم، حاشیه دور صفحه نمایش است که کمی بزرگ‌تر از تلفن‌های پرچمدار فعلی به نظر می‌رسد؛ ضخامت حاشیه بالا و پایین صفحه نمایش بیشتر هم شده است، این در حالی است که پرچمداران کره‌ای رقیب سونی حاشیه دور صفحه نمایش را روز به روز کاهش داده‌اند تا به این ترتیب عرض تلفن کوچک‌تر شده و در دست گرفتن آن ساده‌تر شود.

صفحه نمایش

کیفیت مشابه AMOLEDها به همراه زاویه دید وسیع

یکی از ایراداتی که به تلفن اکسپریا Z وارد می‌شد، صفحه نمایش آن و خصوصا مشکل مربوط به زاویه دید محدود آن بود. خوشبختانه سونی در انتخاب صفحه نمایش اکسپریا Z Ultra دقت بیشتری را به خرج داده و از یک صفحه نمایش بزرگ 6.44 اینچی با رزولوشن 1080p و با کیفیت بسیار خوبی بهره برده است. هرچند این صفحه نمایش از نوع LCD TFT است، اما سونی به شکل عجیبی توانسته مشکل زاویه دید را بطور کامل در آن حل کند، بطوری که از هر زاویه‌ای که به تلفن نگاه می‌کنید، از کیفیت تصویر کاسته نمی‌شود.

xperia Z Ultra Display
xperia Z Ultra Display
xperia Z Ultra Display
xperia Z Ultra Display

سونی همچنین در صفحه نمایش این تلفن از دو فناوری ارتقاء تصویر با نام‌های X Reality و Trilluminos استفاده نموده که موجب نمایش رنگ‌های زنده و طبیعی در صفحه نمایش می‌شوند.

 جالب است بدانید که فناوری Triluminos که امروزه در اکثر تلفن‌های هوشمند سونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا در تلویزیون‌های رده بالای این کمپانی ژاپنی، بکار گرفته می‌شد، اما در سال 2009 سونی تصمیم گرفت به دلیل هزینه بالای این فناوری آن را کنار بگذارد. این فناوری در واقع همان RGB LED است که از صفحه نمایش‌های QD یا Quantum dots بهره می‌برد تا نور را با دقت بیشتر به پنل بتاباند. این روش باعث می‌شود تا رنگ‌ها به شکل دقیق‌تر و طبیعی‌تری نمایش داده شوند.

وقتی قابلیت X REality از بخش مربوط به تنظیمات صفحه نمایش فعال می‌شود، رنگ‌ها کمی اشباع شده‌تر پخش می‌شوند، چیزی شبیه به آنچه در نمایشگرهای AMOLED شاهد آن بوده‌ایم. این صفحه نمایش علاوه بر زاویه دید، شدت روشنایی بسیار خوبی نیز دارد و به راحتی می‌توان از آن در نور محیطی زیاد استفاده نمود.

در کل صفحه نمایش Xperia Z Ultra را می‌توان بهترین در تلفن‌های سونی و یکی از بهترین‌های بازار برشمرد. تصاویر در این نمایشگر بسیار جذاب نمایش داده می‌شوند، البته وقتی X Reality فعال می‌شود، رنگ‌ها کمی از حالت طبیعی خارج می‌گردند، اما جزئیات تصویر در برخی شرایط به مراتب افزایش می‌یابد. با فعال کردن این حالت در زمان تماشای فیلم یا اجرای بازی، همه چیز را جذاب‌تر در مقابل چشمان شما به نمایش در می‌آورد.

صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت Z Ultra تجربه وب‌گردی، تماشای عکس و فیلم، انجام امور سرگرمی و حتی رسیدگی به امور اداری همچون ایجاد و ویرایش اسناد مختلف آفیس را لذت بخش‌تر می‌کند.

Xperia Z Ultra Display Pen

چه خبر از قلم دیجیتال و یادداشت برداری؟

یکی از قابلیت‌هایی که سامسونگ در گلکسی نوت وارد دنیای موبایل، خصوصا تلفن‌های بزرگ کرد، پشتیبانی از قلم دیجیتال S-Pen بود؛ قلمی که یادداشت برداری و طراحی با تلفن را به مراتب آسان می‌کند و لذت استفاده از صفحه نمایش بزرگ را دو چندان. سامسونگ برای پشتیبانی از قلم‌های دیجیتال یک صفحه حساس دیجیتایزر را برروی صفحه نمایش قرار داده، تا میزان فشار قلم برروی صفحه را حس کند. اما سونی در این زمینه چه اقدامی کرده است؟ یکی از قابلیت‌های جالب اکسپریا Z Ultra پشتیبانی از هر گونه خودکار و مداد برای نوشتن بر روی صفحه است. به ترتیب هر زمان که نیاز به یادداشت برداری داشتید، می‌توانید با کشیدن انگشت یا ناخن خود برروی صفحه نمایش شروع به یادداشت برداری کنید یا اینکه قلم یا خودکار معمولی خود را از کیفت‌تان خارج کرده و شروع به نوشتن کنید. در آزمایشاتی که انجام دادیم نوشتن با خودکارها با نوک فلزی به سختی میسر است، اما نوشتن با خودکارهای معمولی مانند خودکارهای بیک یا مدادها مخصوصا مدادهای معمولی سنتی به نسبت روان‌تر و آسان‌تر است. هر چند در این حالت نیز بعضی اوقات خطوط بصورت بریده بریده ترسیم می‌شوند.

نرم افزار

از نظر نرم افزاری، اکسپریا Z Ultra مجهز به سیستم‌عامل اندروید 4.2.2 است، که سونی رابط کاربری Xperia UI را نیز برروی آن نصب کرده است. رابط‌ کاربری سونی نسبت به قبل تفاوت چندانی نکرده و از این بابت کمی مأیوس‌کننده به نظر می‌رسد. طرفداران سونی مدت‌ها است که منتظر تغییرات اساسی در رابط کاربری سونی هستند و حالا با معرفی Z Ultra و عدم تغییر اساسی در ظاهر رابط کاربری، چشم به هونامی دوخته‌اند. اما خبر خوب اینکه سونی، برای نرم و روان اجرا شدن رابط‌ کاربری، تغییرات مثبتی را در آن اعمال نموده و در نتیجه، تأخیری در حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل مشاهده نمی‌شود.

[widgetkit id=667]

تمام نرم افزارهای اختصاصی سونی که پیش از این بطور مفصل در بررسی تبلت اکسپریا تبلت Z به آنها پرداختیم، در فبلت Z Ultra نیز وجود دارند، که از آن جمله می‌توان به پخش کننده موسیقی Walkman برای پخش فایل‌های چند رسانه‌ای، نرم افزار Socialife برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی و دریافت اخبار، نرم افزار TrackID که همچون Shazam عمل می‌کند و نرم افزار بارکد خوان NeoReader اشاره کرد.

حالا نوبت به قابلیت‌های خاص Z Ultra می‌رسد:

حالتی خاص برای پشتیبانی از کار کردن با یک دست، که در آن رابط کاربری کوچک‌تر و به سمت راست صفحه منتقل می‌شود تا زمانی که تلفن را با یک دست گرفته‌اید قادر به شماره گیری، ارسال پیامک یا تایپ کردن با صفحه کلید باشید.

اضافه شدن نرم افزار مربوط به نوت‌برداری و نقاشی به نام Sketch با قابلیت تغییر رنگ، سایز قلم و ابزارهای ابتدایی مورد نیاز یادداشت‌برداری. این نرم افزار هرچند قابلیت‌های متنوعی را ارائه می‌کند، اما همچنان برای رقابت با نرم افزارهایی که سامسونگ بر روی گلکسی نوت برای پشتیبانی از قلم S-Pen ارائه می‌کند‎، نیاز به توجه بیشتری دارد.

اضافه شدن منوی جدید که با کشیدن دست از سمت چپ به راست صفحه فعال می‌شود و یک لیست قابل سفارشی شدن از اپلیکیشن‌های ضروری را نمایش می‌دهد. این صفحه بسیار کاربردی به نظر می‌رسد و یکی از روش‌های جالب برای دسترسی به موارد مورد نیاز کاربر است.

تلفن Xperia Z Ultra به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند علاوه بر فارسی نمودن منوها، از صفحه کلید فارسی نیز استفاده کند.

دوربین

اکسپریا Z Ultra مجهز به یک دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین 2 مگاپیکسلی در جلو است. این سنسور از خانواده Exmor R خود سونی است و کیفیت متوسطی را ارائه می‌کند. دوربین این تلفن حتی فلش LED نیز ندارد.

اکسپریا Z Ultra

بر هیچ کس پوشیده نیست که تصویر برداری با تبلت یا تلفن‌های غول پیکری همچون Z Ultra آسان نیست و از این رو سونی نیز ترجیح داده تا از یک ماژول دوربین نه چندان قوی در Z Ultra استفاده کند. در واقع تمرکز سونی در این محصول، عکس و فیلم برداری نبوده و بیشتر برروی وب گردی، تماشای فیلم و انجام امور اداری و چند رسانه‌ای متمرکز شده است. اما با این حال کیفیت عکس برداری دوربین 8 مگاپیکسلی  Z Ultra در محیط‌های پرنور بد نیست. ولی در نور کم تقریبا نمی‌توان روی عکس‌های گرفته شده با Z Ultra حساب باز کرد.

در محیط‌های پرنور، سرعت شاتر بسیار خوب است و می‌توان چندین عکس پشت سر هم را از سوژه مورد نظر گرفت.

نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین 8 مگاپیکسلی Z Ultra:

[widgetkit id=668]

از نظر رابط کاربری، نیز نرم افزار دوربین Z Ultra دقیقا مشابه همان نرم افزاری است که در دیگر محصولات خانواده اکسپریا، وجود دارد. حالت تماما خودکار بصورت پیش فرض انتخاب می‌شود، اما کاربر می‌تواند حالت‌های دیگر از جمله پاناروما، HDR و غیره را نیز فعال کند. در حالت خودکار به خوبی نور سفید تشخیص داده می‌شود و از این رو رنگ‌ها در محیط‌های مختلف، از جمله‌ محیط‌های مجهز به نور مصنوعی به شکل طبیعی ذخیره می‌شوند.

اسپیکر

سونی در این فبلت از یک جفت اسپیکر استریو بهره برده که در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش جای داده شده‌اند و کیفیت مناسبی را ارائه می‌کنند. اکثر تلفن‌های هوشمند بازار مجهز به اسپیکر مونو هستند و از این بابت نیز سونی توجه ویژه‌ای به Z Ultra داشته است. از نظر حجم صدا این اسپیکرها کمی ضعیف‌تر از HTC One به نظر می‌رسند، اما کیفیت صدا حتی زمانی که حجم خروجی صدا روی حداکثر تنظیم می‌شود، قابل قبول است. متاسفانه در جعبه این تلفن هدفون وجود ندارد و احتمالا سونی قصد دارد هدست بی‌سیم آن را بصورت جداگانه به فروش برساند.

باتری

اکسپریا Z Ultra مجهز به یک باتری 3,050 میلی‌آمپر ساعتی است، باتریی که باید انرژی مورد نیاز صفحه نمایش 6.44 اینچی و پردازنده قدرتمند چهار هسته‌ای Snapdragon 800 را پوشش دهد. در آزمایش رایج زومیت برای تست باتری ابتدا ویدیو استاندارد خود را در رزولوشن 720p و با فرمت MKV آنقدر در تلفن پخش کردیم تا باتری خالی شود. در این آزمایش اکسپریا Z Ultra توانست 9:10 ساعت دوام بیاورد. لازم به یادآوری است در آزمایش پخش ویدیو، شبکه‌های وای فای و موبایل خاموش شده و شدت روشنایی تصویر نیز روی 50 درصد تنظیم گردید. اما در استفاده روزمره مانند وب گردی با اتصال به شبکه وای-فای یا 3G به لطف سیستم-روی-یک-چیپ فوق العاده بهینه S800 کوالکام، این تلفن نزدیک به 10 ساعت دوام می‌آورد.

قدرت و کارایی

اکسپریا Z Ultra مجهز به سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 800 ساخت کوالکام است، پردازنده فوق‌العاده قدرتمندی که دارای چهار هسته 2.12 گیگاهرتزی است. این تراشه براساس لیتوگرافی 28 نانومتری طراحی شده و در حال حاضر از بسیاری از جوانب بهترین در دنیا است. S800 داری 4 هسته از نوع Krait 400 و گرافیک Adreno 330 است که با فرکانس 450 مگاهرتز کار می‌کند. این تلفن همچنین از 2 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. همانطور که پیش تر بطور مفصل در مقاله اختصاصی زومیت با عنوان «بررسی عمیق یک شگفت‌انگیز: اسنپ‌دراگون 800» به بررسی S800 پرداختیم، توان پردازشی آن آنقدر بالا است که هرگز متوجه تاخیر یا کندی در انجام امور مختلف در Z Ultra نخواهید شد. اما بزرگترین حسن این پردازنده ارائه مصرف بهینه در کنار قدرت خارق العاده است، یعنی قدرت بالا باعث خالی شدن سریع باتری دستگاه و نیاز مداوم به شارژ تلفن نمی‌شود.

اجازه دهید ابتدا نگاهی به نتیجه بنچمارک‌هایی که بر روی Z Ultra اجرا کردیم بیاندازیم و سپس آنها را با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مقایسه نماییم:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

CF Bench

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

 

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

 

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

 

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

 

1,395

 

Galaxy Note 2

13,432

 

5,892

 

2490

 

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

 

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

 

 

 

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

 

2,452

 

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

 

 

 

HTC One X

14,022

48.54 /150.54

4,929

 

1,617

 

Galaxy S III

15,760

56.22 /132.80

5,642

 

1,767

 

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

 

 

 

همانطور که مشاهده می‌کنید Z Ultra از نظر قدرت و بازده در سطح بسیار بالایی قرار دارد و این موضوع در اجرای بازی‌های مختلف از جمله NFS نیز به خوبی قابل مشاهده است. نکته جالب دیگر عدم گرم شدن بیش از اندازه دستگاه حتی در اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی است.

جمع بندی

xperia Z Ultra

سونی پس از چند سال نابسامانی در مدیریت و طراحی در بازار تلفن هوشمند با چهره‌ و برندی واحد به این بازار ورودی دوباره داشته است. تلفن هوشمند اکسپریا Z اولین گام موفق در این مسیر بود که با امکاناتی فراوان و عرضه زودهنگام خود توانست گام محکمی برای موفقیت سونی رقم بزند. حال پس از چند ماه سونی دوباره پرچمدار جدیدی را پیش از رقبا به بازار عرضه نموده که البته در آن بسیاری از اشکالات و نواقص نسخه قبلی را برطرف نموده است. صفحه نمایش بسیار خوب، بدنه مقاوم و ضد آب، کیفیت ساخت مثال زدنی، ضخامت بسیار کم، استفاده از جدیدترین پردازنده موجود در بازار، لوازم جانبی جذاب، نمایشگر بسیار حساس و بسیاری امکانات دیگر این تلفن هوشمند یا فبلت را به یکی از قدرتمندترین گجت‌های اندرویدی بازار مبدل نموده است. بدون شک اگر خریداری به دنبال قدرت بی چون و چرا ، لذت چند رسانه‌ای، کیفیت بی نظیر ساخت و مقاومت در مقابل آب و گرد و خاک باشد،  اکسپریا Z Ultra می‌تواند گزینه مناسبی برای او باشد.

معایب و مزایای این پرچمدار جدید سونی به قرار زیر است.

مزایا

  • نمایشگر بزرگ و بسیار با کیفیت با رزولوشن و تراکم پیکسل بالا
  • بدنه با کیفیت و زیبا
  • مقاومت بالا در مقابل خط و خش، نفوذ آب و گرد و خاک
  • سرعت و عملکرد بسیار بالا به دلیل استفاده از پردازنده S800 شرکت کوالکام
  • ضخامت کم و ارگونومی مناسب
  • نمایشگر حساس به مداد و ناخن

معایب

  • اندازه نامتعارف برای برقراری تماس تلفنی
  • بهینه نبودن صد در صد نرم افزار و باگ‌های کوچک در برخی تنظیمات

در سخن آخر باید گفت که اکسپریا Z Ultra، نماد آگاهی و رشد شرکت سونی در این بازار است، و نشان می‌دهد که بازار اندروید ابر قدرت جدیدی را تجربه خواهد کرد که به این سادگی بازار را به یک یا دو برند اصلی نخواهد باخت. محصولی همچون اکسپریا Z Ultra، بازار شاید کوچکی را نشانه رفته است، اما همین بازار کوچک یا به عبارتی دوست داران فبلت و کسانی که مصرف محتوای چند رسانه‌ای، بازی، وبگردی و کیفیت ساخت در اولویت آنها قرار دارد، حالا گزینه جذابی همچون Z Ultra را در اختیار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات