مصاحبه اختصاصی با مدیرمحصول تبلت ایسوس در مورد نکسوس 7 بعدی

جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴
مطالعه 11 دقیقه
چندی پیش گوگل رسما از نکسوس 7 جدید پرده برداری نمود، این تبلت نیز همچون نسل اول توسط ایسوس ساخته خواهد شد. در همین راستا مصاحبه‌ اختصاصی را با آقای پویا شاه حیدری مدیر محصول تبلت و لوازم جانبی ایسوس در ایران ترتیب دادیم تا پاسخ برخی از سوالات پیرامون نکسوس بعدی را از منبعی مطمئن جویا شویم. در ادامه متن کامل مصاحبه را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

آقای شاه حیدری کاربران زومیت تقریبا با نکسوس 7 و نسل دوم این تبلت که به تازگی معرفی شد، آشنا هستند؛ اما شاید مواردی وجود داشته باشه که ما ازش مطلع نباشیم. خوشحال می‌شیم یک معرفی از قابلیت‌های خاص نکسوس 7 دوم برای ما بفرمایید و از برتری‌های نسخه جدید نسبت به نسخه قبلی بگید:

اولا نکسوس یک کالای مشترک بین کمپانی ایسوس و کمپانی بزرگ گوگل هست. این همکاری یک محصول موفق به اسم نکسوس 7 رو به همراه داشت و به همین دلیل دو کمپانی تصمیم گرفتن تا همکاری خودشون رو برای ساخت و عرضه نکسوس7 بعدی هم ادامه بدن. تلاش ایسوس در نسل دوم نکسوس 7 در ادامه راه نکسوس اول و ارائه یک کالای با کیفیت بوده. کالایی که از نظر سخت‌افزاری کاملا قدرتمند باشه و همچنین از جدیدترین نسخه اندروید بهره ببره.

اگر بخوام بصورت خلاصه به برتری‌های نکسوس 7 نسبت به نسخه قبلی و حتی تبلت‌های دیگه اشاره کنم، عمده‌ترین تفاوت صفحه‌نمایش Full HD هست که بیش از 2.3 میلیون پیکسل رو در خودش جای داده و دارای تراکم بیش از 320 پیکسل در اینچ هست. این صفحه‌نمایش فوق‌العاده با بهره‌گیری ازتکنولوژی Tru-Vivid از جمله بهترین‌های بازار به شمار می‌ره. این تبلت با وزن 290 گرم‌، یکی از سبک‌ترین تبلت‌های بازار به محسوب می‌شه. ضخامتش هم 8.65 میلی‌متر که جزء باریک‌ترین‌های بازار به شمار می‌یاد.

در کنار این قابلیت‌ها، ما پردازنده 4 هسته‌ای S4 Pro به همراه دو گیگابایت حافظه رم رو هم در نکسوس 7 جدید داریم. دوربین 5 مگاپیکسلی هم در پشت دستگاه اضافه شده. اما یکی از قابلیت‌های خاصی که در نکسوس جدید عرضه شده فناوری صوتی هست.

ایسوس معمولا با کمپانی‌های تجهیزات صدا قراردادهای بسیار خوبی داره؛ از بروز‌ترین فناوری کمپانی Bang & Olufsen که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیره تا تکنولوژی اختصاصی Sonic Master که در تبلت‌ها استفاده می‌شه. حالا در نکسوس 7 جدید هم ایسوس آمده و با کمپانی معروف Fraunhofer همکاری کرده و تکنولوژی Cingo رو بصورت اختصاصی در نکسوس 7 جدید بکار گرفته تا به کمک اسپیکرهای استریو، صدای مجازی 5 به 1 رو شبیه سازی کنه. جزئیات این فناوری در سایت فرن‌هوفر موجوده؛ اما اگر بخوام بصورت مختصر بهش اشاره کنم، این فناوری از اختلاف بازه فرکانسی برای شبیه‌سازی صدای اسپیکرهای پشت سر استفاده می‌کنه. همونطور که می دونید برای ارائه صدای 5 به 1 نیاز به چندین اسپیکر در اطراف خودمون داریم؛ اما نکسوس 7 به کمک فناوری سینگو فرن‌هوفر این صدا رو توسط دو اسپیکر استریو تبلت شبیه‌سازی می کنه. این فناوری صداهایی که قراره از پشت سر شنیده بشن رو با فرکانس غیرقابل شنیدن می فرسته تا بعد از یک فاصله زمانی و یا برخورد با دیوارهای اطراف تازه قابل شنیدن بشن! بنابراین شما به صورت مجازی صدای 5 به 1 رو تجربه خواهید کرد.

اگر بخوایم در مورد تکنولوژی‌های ایسوس جزئی‌تر نگاه کنیم، ایسوس دارای یک تکنولوژی به نام True Vivid هست که کیفیت تصویر رو تا حد زیادی بهبود بخشیده. ایسوس برای رسیدن به این کیفیت از فناوری به نام OGS یا One Glass Solution بهره برده که در اون لایه هوای بین ماژول LCD و سنسور لمسی رو حذف کرده تا صفحه‌نمایش نکسوس از بقیه هم‌رده‌های خودش باریکتر بشه و شفافیت اون هم تا 94 درصد ارتقاء پیدا کنه.

نکته بعدی که حائز اهمیت هست، اینه که بصورت متوسط در تبلت‌های 7 اینچی، قطربیرونی تبلت حدود 137 میلی متره؛ ولی در نکسوس 7 جدید این قطر به 114 میلی متر کاهش پیدا کرده و دلیل این موضوع هم حاشیه باریکتر دور صفحه‌نمایش هست. نکسوس 7 جدید حداقل 23 میلی متر از نکسوس 7 قبلی باریکتر هست.

قابلیت دیگری که در نکسوس 7 جالب به نظر می‌رسه، پشتیبانی از شارژ بی سیمه که البته نوکیا هم قبلا در برخی از تلفن‌هاش بکار گرفته بود و در نکسوس 4 هم وجود داره. اما توی تبلت‌ها، تقریبا نکسوس در این زمینه پیشتاز خواهد بود. نکسوس یک ارب شارژر (شارژر نیم کره‌ای که میتونید گوشیتون رو بذارید روش و با کمک وایرلس گوشیتون رو شارژ کنید) هم بصورت جداگانه و به عنوان لوازم جانبی برای نکسوس 7 جدید ارائه خواهد کرد.

خوب سوال بعدی ما اینه که طراحی نکسوس 7 توسط خود ایسوس انجام می‌شه یا گوگل به تنهایی نسبت به طراحی محصول اقدام می‌کنه و ایسوس فقط براساس طراحی گوگل، محصول رو تولید می کنه؟ یا شاید ایسوس و گوگل تیم مشترک طراحی دارن و محصول رو با هم طراحی می‌کنن؟

ببینید هم گوگل و هم ایسوس تیم های جداگانه طراحی دارن. در بحث طراحی نرم‌افزار محصولات نکسوس، گوگل بصورت مستقل عمل می کنه. اما ایسوس نرم‌افزار تبلت‌های خودش رو بومی می‌کنه و البته در اونجا هم از گوگل مشورت می‌گیره.

منظور ما طراحی خود ابزار هست نه طراحی نرم افزاری

بله طراحی خود ابزار توسط ایسوس انجام می‌شه. من جزئیات رو نمی تونم ارائه کنم، اما بصورت مختصر روال به این شکل هست که ایسوس یک سری طرح اولیه بر اساس نیاز‌های گوگل به اونها ارائه می‌کنه و گوگل از بین اونها انتخاب می‌کنه و بعد ایسوس نسبت به ساخت نمونه اولیه اقدام می‌کنه.

پس خود ایسوس طراحی رو انجام می‌ده و گوگل از بین طرح‌ها انتخاب می‌کنه و در واقع طراحی سخت‌افزار توسط ایسوس و با تأیید گوگل انجام می‌شه.

بله؛ در واقع یکی از نقاطی که مشخصا نکسوس 7 رو از نکسوس 4 و نکسوس 10 متمایز کرد و برتری داد، در واقع طراحی خاص در نکسوس 7 و پیشتازی ایسوس در طراحی سخت‌افزاری و بکارگیری جدیدترین آیتم‌های سخت‌افزاری در تبلت بود.

نمی‌دونم شما در جریان هستید یا نه؛ اما یکی از مشکلات آزاردهنده که در نسخه 3G نکسوس 7 اول وجود داشت، عدم کار کردن همزان شبکه 3G با وای فای بود؛ یعنی وقتی که کاربر به اینترنت سیم‌کارت متصل می‌شد، دیگه قادر به اتصال به شبکه وای‌فای نبود، آیا این مشکل در نکسوس 7 بعدی هم وجود داره؟

بله اجازه بدید من جزئیات مربوط به این مشکل رو شرح بدم؛ چون در بازار و بعضی از رسانه‌ها، اطلاعات غیرصحیحی در این رابطه ارائه شده بود. اولا این مشکل تنها در نکسوس 7 وجود نداشت؛ می دونید که وای‌فای مثل 3G و سایر شبکه‌های بی‌سیم دارای باندهای فرکانسی خاصی هست و این باندهای فرکانسی در هر کشوری متفاوته. بنابراین ابزارهایی که برای مناطق خاصی ساخته می شن، وای‌فای اونها هم سازگار با همون منطقه در نظر گرفته می‌شه. تا قبل از سیستم‌عامل اندروید 4.2 و در نسخه های قبل، وای‌فای براساس منطقه‌ای که ابزار فروخته می‌شد تنظیم می‌شد. اما با توجه به توسعه استفاده تبلت در دنیا و فراگیر شدن استفاده از تبلت برای آدم های مختلف از جمله افراد اهل کسب و کار که بیشتر در دنیا سفر می کنند و البته با توجه به اینکه تبلت قراره در کشور یا منطقه جدیدی مورد استفاده قرار بگیره، گوگل از اندروید 4.2 به بعد، تصمیم گرفت تا اطلاعات مربوط به منطقه فرد رو از طریق سیم‌کارت و اپراتور اون بدست بیاره. بنابراین تنظیم فرکانس وای‌فای رو منوط کرد به دریافت اطلاعات از سیم‌کارت، پس فرقی نمی‌کنه که ابزار نکسوس باشه یا یک تبلت اندرویدی دیگه؛ هر ابزاری که به نسخه 4.2 و بالاتر اندروید تجهیز بشه با این موضوع مواجه می‌شه. از اونجایی که اپراتورهای ما بین المللی نیستند و مشخصات سیم‌کارت های ما قابل شناسایی برای اندروید نبوده، بنابراین وقتی سیم‌کارت رو به تبلت متصل می‌کنیم، منطقه وای‌فای روی Unknown یا ناشناخته تنظیم می شد و به این ترتیب وای‌فای از کار می‌افتاد.

خوب شما راه حلی برای این موضوع دارید؟

در ابزارهای غیر نکسوس از آنجایی که ما اجازه تغییر در نرم افزار رو داریم، اطلاعات سیم کارت های ایران رو اضافه کردیم که در اولین بسته بروز ‌رسانی، روی ابزارها اعمال شد. اما در نکسوس‌ها از اونجایی که بروز رسانی توسط خود گوگل انجام می‌شه، راه حل مشکل بصورت عمومی هنوز ارائه نشده. البته هنوز بسته بروز رسانی جدید برای نکسوس 7 قدیمی ارائه نشده و شاید این مشکل در اون حل شده باشه.

اما بسته بروز رسانی اندروید 4.3 برای نکسوس 7 اول چند روزی که ارائه شده!

من سعی می کنم چک کنم ببنیم این مشکل در نکسوس 7 حل شده یا خیر

خوشبختانه برای اندروید 4.2 یک پچ توسط تیم ایسوس ارائه شده که وقتی روی نکسوس 7 نصب می شه، مشکل رو حل میکنه و می شه از 3G و وای‌فای در کشور استفاده کرد.

حالا این پچ کجا هست؟ از کجا می شه دریافت و نصبش کرد؟

این پچ در اختیار مراکز سرویس ما هست و همه کاربران می تونن با مراجعه به مراکز سرویس ایسوس در ایران، اون رو دریافت و نصب کنن.

قرار نیست این بروز رسانی در سایت خاصی قرار بگیره تا کاربران بدون مراجعه به مراکز دریافتش کنند؟

نه این پچ رسمی نیست و نمی توانیم جایی آپلودش کنیم.

من شنیدم که برای نصب این پچ باید دستگاه Root بشه؛ درسته؟

نه این پچ نیازی به روت شدن نداره. ما فقط سیستم عامل رو آنلاک می‌کنیم. البته یک راه حل هم در اینترنت وجود داره که برای استفاده از اون باید دستگاه روت بشه. اما راه حل ما نیازی به روت شدن دستگاه نداره. از اونجایی در پچ ما دستگاه روت نمی شه، تبلت به راحتی قادر به دریافت بسته بروز رسانی جدید اندروید هم خواهد بود.

حالا در نکسوس 7 جدید چه اتفاقی می‌افته؟ این مشکل باز هم وجود داره، برای اون هم پچ ارائه خواهید کرد؟

خوشبختانه این تعامل با دفتر ایسوس انجام شده و اطلاعات از طریق ایسوس در اختیار گوگل قرار گرفته و ما تقریبا مطمئن هستیم که نکسوس 7 بعدی اساسا این مشکل را نخواهد داشت.

بسیار عالی، خوب حالا نکسوس 7 بعدی کی وارد بازار کشور می‌شه؟

خدمت شما عرض کنم که صرفا در رابطه با کالای نکسوس، بحث عرضه محصول به بازارهای مختلف به سیاست‌های گوگل مربوط می شه، اما در حال حاضر این کالا فقط در امریکای شمالی عرضه شده. ما دقیقا نمی دانیم که این کمپانی کی محصول رو در بازارهای دیگه عرضه خواهد کرد.

حتی حدودا هم نمی دانید کالا کی وارد بازار می شه؟

راستش این اطلاعات محرمانه هستند و حتی افراد خیلی کمی در ایسوس و گوگل این اطلاعات رو در اختیار دارند؛ اما براساس تجربیات قبلی و البته غیررسمی، احتمال می دم که دو ماه بعد از آغاز فروش از طریق خرده فروشی های جهانی، بصورت رسمی وارد بازار کشور نیز خواهد شد. همانطور که می دانید در حال حاضر نکسوس 7 جدید، تنها بصورت آنلاین بفروش می رسد؛ کمی بعد فروش از طریق خرده فروشی‌ها شروع می شه و حدود 2 ماه پس از اون احتمالا شاهد حضور محصول در بازار کشور خواهیم بود. البته باز هم ممکنه سیاست برای نکسوس 7 جدید تغییر بکنه.

حالا می رسیم به بحث قیمت، گفته می شد که قیمت نکسوس در فروشگاه گوگل با چیزی که برای بازارهای دیگه در نظر گرفته می شه، متفاوت هست و همین عامل باعث اختلاف قیمت محصول در بازار کشور نسبت به بازار جهانی می شه، حالا این شرایط برای نکسوس 7 بعدی هم وجود داره یا نکسوس 7 بعدی قیمتش در بازار کشور معادل قیمت اون در گوگل‌پلی ضربدر نرخ ارز خواهد بود؟

در هر صورت تمام ابزارهایی که برای بازار امریکا ساخته شده و عرضه می‌شن، برای اینکه وارد بازار کشورهای دیگه بشن، شامل هزینه‌هایی مثل مالیات و هزینه ارسال کالا هم می‌شن.

ولی من بخاطر دارم که شما در کنفرانس نکسوس 7، اعلام کردید که حتی با در نظر گفتن هزینه ارسال کالا به کشور و مالیات و هزینه‌های گمرک، باز هم قیمت نکسوس 7 به دلیل قیمت‌گذاری بالاتر گوگل، افزایش پیدا کرده؟

بله گوگل سیاست‌های قیمت‌گذاری متفاوتی رو برای مناطق مختلف دنیا داره و همیشه پایین‌ترین قیمت برای بازار امریکا در نظر گرفته می‌شه. اما عمده اختلاف قیمت مربوط به هزینه‌های ارسال، گمرک و مالیات می‌شه.

آیا در حال حاضر مشخص شده که چه کمپانی‌های داخلی قراره نکسوس 7 بعدی رو وارد بازار کنن؟ یا گارانتی کنن؟

در حال حاضر نه؛ این موضوع منوط می شه به زمان لانچ محصول در کشور.

آیا شما برنامه‌ای برای کنترل قیمت محصولات فروخته شده توسط نمایندگان فروش داخل کشور دارین؟ اونها را کنترل می‌کنین که محصول رو با قیمت قابل قبول عرضه کنن؟

ما بصورت کلی قیمت رو در لایه فروش همکار کنترل می کنیم.

اما به نظر می رسه قیمت محصولات عرضه شده در کشور بالاتر از قیمت جهانی هست؟ اصلا نماینده‌های فروش محصولات ایسوس در کشور ارز مبادلاتی دریافت می کنن؟

ببینید نمی شه در این رابطه اظهار نظر کرد؛ چون دفتر ما صرفا دفتر بازرگانی هست و ما در هیچ تراکنش مالی شرکت نمی کنیم. در واقع ما یک رابط بین دفتر ایسوس و توزیع کنندگان محصول در کشور هستیم. ما نمی‌تونیم در این رابطه اظهار نظر کنیم. اما برای کنترل قیمت در بازار کشور، ارز آزاد رو معیار قرار می‌دیم. مثلا قیمت بازار جهانی و دلاری محصول رو در نرخ ارز ضرب می‌کنیم و کنترل می‌کنیم که کالا با قیمت بالاتر فروخته نشه.

از اونجایی که برخی از شرکت‌ها در حال حاضر برای ورود کالاهای الکترونیکی به داخل کشور ارز مبادلاتی می گیرن، فکر نمی کنید که معیار نرخ ارز برای کنترل قیمت رو باید تغییر بدید. بعضی‌ها معتقدن که اختلاف قیمت بین محصولات ایسوس در کشور با بازار جهانی زیاده.

راستش من با این صحبت شما موافق نیستم؛ چون بعضی از مدل‌های لپ‌تاپ و حتی پدفون جدید، به مراتب ارزون‌تر از قیمت بازار جهانی در بازار کشور به فروش می رسن؛ حتی اگر ارز مبادلاتی رو هم در نظر بگیریم، باز هم بعضی از محصولات ایسوس ارزون‌تر از قیمت بازار جهانی در کشور عرضه می‌شن. دلیل این موضوع هم قیمت‌گذاری پایین ایسوس و اعمال تخفیفات ویژه برای بازار کشور هست.

امکان داره آماری از رتبه تون در بازار تبلت ارائه کنید و مثلا بفرمایید محصولات پرفروش تون کدام‌ها هستند؟

اطلاعات آماری رو شاید بهتر باشه از نهادهای مربوطه بگیرید؛ اما من مثلا می تونم محصولات پرفروشمون رو براتون نام ببرم: Nexus 7 و MeMo Pad و FonePad

اینها به ترتیب پرفروش ترین هستند؟

اگر قرار باشه براساس میزان فروش بگم، ابتدا FonePad و بعد Nexus 7 و MeMo Pad هست.

جدا؟ فون‌پد بیشتر از نکسوس 7 فروش داشته؟

بله؛ فون‌پد فروش بیشتری داشته. البته این موضوع رو هم در نظر داشته باشید که ما فون‌پد رو بیشتر از نکسوس 7 عرضه کردیم؛ چون توزیع نکسوس در بازار ایران همواره با مشکلات مربوط به تحریم‌های گوگل روبرو بوده.

به عنوان آخرین سوال؛ شایعه شده که نکسوس 7 بعدی رو شاید ال‌جی تولید کنه، شما در این رابطه اطلاعاتی دارید؟

بعید می دونم این اتفاق بیفته؛ چون هر دو کمپانی ایسوس و گوگل از همکاری مشترکشون راضی هستن و هیچ کمپانی نمی تونه نوآوری و خلاقیت ایسوس رو در طراحی نکسوس داشته باشه و گوگل هم به خوبی به این موضوع واقفه.

خیلی ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید. موفق باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات