بررسی پدفون اینفینیتی (Padfone Infinity) ایسوس

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۸
مطالعه 19 دقیقه
پدفون محصول هیبریدی خلاقانه‌ای است که ایسوس به واسطه آن تلاش می‌کند تا وارد دنیای موبایل شود. محصول هیبریدی جذابی که از تلفن به تبلت تبدیل می‌شود و با خرید آن هم تبلت و هم تلفن را یکجا دراختیار خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم سومین نسل از پدفون که با نام Padfone Infinity اولین بار در نمایشگاه MWC 2013 معرفی گردید و به‌تازگی وارد بازار شده است را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

پدفون در واقع مجموعه یک تلفن هوشمند و یک داک تبلت است. تلفن هوشمند به نحوی طراحی شده که وقتی در داک تبلت قرار می‌گیرد، نقش قلب تپنده تبلت را ایفا می‌کند. در واقع شما با خرید یک محصول، تبلت و تلفن هوشمند را بصورت یک‌جا دراختیار خواهید داشت.

ایسوس اولین‌بار که ایده پدفون را مطرح کرد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این محصول روزی نهایی شده و به تولید انبوه برسد؛ اما ایده این محصول آنقدر جذاب و دوست داشتنی بود که بسیاری از علاقمندان چشم به راه عرضه آن بودند. پدفون نسل اول بالاخره حدود 2.5 سال پیش معرفی شد و به تولید انبوه رسید. نسل اول کمی بزرگ، حجیم و سنگین بود؛ اما به خوبی کار می‌کرد و زمانی که تلفن را در داک تبلت قرار می‌دادیم، به سرعت تبلت دراختیار کاربر قرار می‌گرفت. اما ایسوس چند ماه بعد، پدفون 2 را با وزن سبک‌تر، ظاهر جذاب‌تر و از همه مهتر مشخصات فنی قوی‌تر عرضه کرد. همان‌طورکه در بررسی پدفون 2 در زومیت مطالعه کردید، این محصول از نظر کیفیت ساخت و مشخصات فنی جزء بهترین‌های زمان خود به شمار می‌رفت. ایسوس چند ماه پس از آن و بدنبال موج عرضه تلفن‌های 5 اینچی نسبت به معرفی پدفون اینفینیتی با صفحه‌نمایش 1080p در تلفن و تبلت اقدام کرد. ما نیز در این مقاله قصد بررسی همین محصول را داریم.

پدفون توسط دفتر ایسوس در ایران دراختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و سخت‌افزار تلفن

پدفون اینفینیتی از نظر شکل و شمایل ظاهری تقریباً شبیه نسل دوم است؛ با این تفاوت که تلفن آن حالا به جای صفحه‌نمایش 4.7 اینچ با رزولوشن HD به صفحه 5 اینچ با رزولوشن FULL HD تجهیز شده است. ازآنجاکه صفحه‌نمایش و متقابلا ابعاد پدفون بزرگ‌تر شده، ایسوس قادر به افزایش ظرفیت باتری از 2140 میلی‌آمپر ساعت در نسل دوم به 2400 میلی‌آمپر ساعت در نسل سوم شده است.

از نظر کیفیت ساخت، ایسوس برای پدفون کم نگذاشته؛ بدنه آن تماما آلومینیومی است و لبه‌های آن نیز با دقت تراش خورده‌اند. در پدفون اینفینیتی برخلاف دو نسل قبل که طراحی پشت دستگاه از الگوی خاصی شامل حلقه‌های مختلف تو در تو برخوردار بود، این بار دارای طراحی یکدست و ساده‌ای است. لبه‌های دستگاه انحنای کمتری نسبت به نسل قبل دارند؛ مخصوصا در قسمت پایین که در نسل دوم بسیار باریک‌تر و متقابلا آسیب‌پذیرتر بود، در نسل سوم هم‌تراز قسمت‌های دیگر بدنه است.

مشخصات فنی و قیمت Padfone Infinity

  • صفحه‌نمایش تلفن 5 اینچ از نوع Super IPS+ LCD با رزولوشن 1080p تراکم 441 پیکسل در اینچ به همراه محافظه شیشه‌ای گوریلا گلس
  • صفحه‌نمایش داک‌استیشن تبلت 10.1 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل
  • پردازنده Snapdragon 600 با 4 هسته 1.7 گیگاهرتز و گرافیک Adreno 320
  • حافظه ذخیره‌سازی 32 گیگابایت از نوع eMMC
  • حافظه رم 2 گیگابایت از نوع LPDDR2
  • دوربین تلفن 2 مگاپیکسل جلو، 13 مگاپیکسل در پشت / دوربین تبلت 1 مگاپیکسل جلو
  • سیستم عامل اندروید 4.1
  • باتری 2400 میلی‌آمپر ساعت در تلفن / 5000 میلی‌آمپر ساعت در تبلت
  • بلوتوث 4، وای فای a/b/g/n/ac و NFC و USB 2.0 و پشتیبانی از LTE
  • وزن داک تبلت: 532 گرم / تلفن 145 گرم / مجموع 677 گرم
  • ابعاد تلفن: 143.5 در 72.8 در 8.9 میلی متر / داک تبلت: 264.6 در 181.6 در 10.6 میلی متر
  • قیمت 3.1 میلیون تومان به همراه گارانتی یک ساله شرکت آوات

در وسط تلفن پدفون که ضخیم‌ترین بخش دستگاه به شمار می‌رود، حدود 8.9 میلی متر و در لبه‌ها حدود 6 میلی متر ضخامت دارد. همین نوع طراحی باعث شده تا تلفن به خوبی در دست جای بگیرد و از طرفی بدنه فلزی خوش ساخت آن نیز، حس بسیار خوبی را به انسان منتقل می‌کند. از نظر ظاهری پدفون اینفینیتی مشخصا از دو نسل قبلی زیباتر و خوش ساخت‌تر است.

ایسوس توانسته حاشیه دور صفحه‌نمایش را نیز در پدفون جدید بازهم کاهش دهد و آن را به حدود 3 یا 4 میلی‌متر برساند که همین موضوع خود باعث افزایش ارگونومی و زیبایی دستگاه شده است.

Padfone Infinity - Zoomit

قسمت جلوی دستگاه به‌طور کامل با محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس پوشیده شده است. لبه‌های شیشه در حد یکی دو میلی‌متر داخل‌تر از لبه‌های فلزی در نظر گرفته شده‌اند تا در صورت برخورد لبه‌های دستگاه به سطوح سخت، شیشه دچار شکستگی نشوند. این لبه‌ها با دقت مثال زدنی تراشیده شده‌اند. قسمت پشت دستگاه واقعا زیبا طراحی شده. دریچه دوربین در گوشه بالا و لوگوی پدفون نیز در میانه پایین قابل مشاهده است.

ایسوس طراحی خاص و جدیدی را برای لبه‌های پدفون در نظر گرفته است. حتی در تلفن‌های فلزی مانند HTC One نیز بخش اتصال‌دهنده قسمت پشت و جلوی دستگاه توسط یک لبه از جنس پلی کربنات پوشیده شده است؛ اما ایسوس لبه راست و چپ را بصورت یکپارچه با بدنه طراحی کرده و تنها قسمت بالا و پایین آن را از جنس پلی کربنات ساخته تا بدنه دستگاه بیش از پیش یک دست و یکپارچه به نظر برسد.

پدفون زومیت

در لبه بالای تلفن درگاه مربوط به جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا و در لبه پایین نیز خروجی میکرو USB / Display Port قرار گرفته است. بله درست خواندید ایسوس تصمیم گرفته، MHL که در اغلب تلفن‌های هوشمند امروزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد را کنار گذاشته و از دیسپلی‌پورت استفاده کند. این درگاه در واقع برای انتقال تصاویر از تلفن به تلویزیون یا دیگر نمایشگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که پهنای باند DisplayPort تقریباً دو برابر MHL است. در دو طرف درگاه USB، دو حفره تعیبه شده است تا در زمان اتصال تلفن به داک استیشن تبلت، ارتباط امن و محکمی ایجاد شود.

در لبه راست پدفون علاوه بر دکمه‌های پاور، دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا و دریچه اسپیکرها نیز جای داده شده‌اند. ایسوس برخلاف اغلب کمپانی‌ها که خروجی اسپیکر را در قسمت پشت دستگاه جای می‌دهند، ترجیح داده تا آن را در لبه جای دهد؛ بدین‌ترتیب زمانی که تلفن روی سطح صاف قرار می‌گیرد بازهم مانعی برای خروج صدا از دریچه مربوطه وجود نخواهد شد. پدفون از سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کند.

پدفون سیم کارت نانو

پدفون همچون بسیاری از تلفن‌های یکپارچه و برخلاف تلفن‌های سری گلکسی، فاقد درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی است؛ اما خوشبختانه این دستگاه در دو نسخه 32 یا 64 گیگابایتی عرضه می‌شود تا براساس نیاز خود آن را انتخاب کنید. ایسوس فضای ابری 50 گیگابایتی در سرویس اختصاصی خود را نیز به همراه این ابزار ارائه می‌کند.

داک استیشن تبلت

همچون دو نسل قبل، تلفن پدفون اینفینیتی در داک استیشن تبلت جای می‌گیرد و تصویر را به صفحه‌نمایش بزرگ تبلت تبدیل می‌کند. داک استیشن تبلت داری حافظه داخلی یا دوربین پشت یا پردازنده و دیگر قطعات نیست. این استیشن علاوه بر صفحه‌نمایش 10.1 اینچ با رزولوشن Full HD، تنها دارای یک دوربین جلو برای مکالمه تصویری، یک درگاه در پشت برای جای گیری تلفن و یک باتری داخلی 5000 میلی‌آمپر ساعتی است. در واقع داک تبلت به تنهایی و بدون اتصال تلفن اصلا کار نمی‌کند.

ایسوس در نسل دوم پدفون، پوشش پشت محل قرار‌گیری تلفن در تبلت را حذف کرد و از طراحی خاص و خلاقانه‌ای برای نگاه داشتن تلفن در تبلت بهره برد. در این طراحی وقتی تلفن در دل تبلت قرار می‌گیرد، خارهای خاصی مانع از خروج آن از داخل تبلت می‌شوند. همچون نسل قبل، زمانی که تلفن در جای خود در تبلت قرار می‌گیرد حتی با تکان‌های شدید نیز از محفظه مربوطه، خارج نمی‌شود و بدین‌ترتیب مطمئن خواهید بود که در زمان استفاده در شرایط مختلف تلفن از جای خود تکان نخواهد خورد. این در حالی است که هر زمان که قصد جدا کردن آن از تبلت را داشته باشید با فشار بسیار کمی تلفن از تبلت جدا می‌شود.

پدفون اینفینینتی

استیشن تبلت در اینفینیتی فاقد درگاه اتصال به صفحه‌کلید خارجی است. در نسل اول پدفون، ایده کلی تبدیل از تلفن به تبلت و سپس به نوت بوک بود؛ اما ظاهراً بخش تبدیل تبلت به نوت بوک دیگر مدنظر ایسوس نیست.

ایسوس توانسته مجموع وزن تبلت و تلفن را به 677 گرم برساند که خود دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. جالب است بدانید که آیپد اپل حدود 660 گرم وزن دارد.

قسمت جلوی تبلت کاملاً شبیه به تبلت‌های رایج بازار است. یک صفحه‌نمایش بزرگ بدون دکمه فیزیکی به همراه یک دوربین برای مکالمه تصویری، حاشیه دور صفحه‌نمایش نیز عریض و مشابه دیگر محصولات بازار است. اما وقتی نگاهی به قسمت پشت داک استیشن بیندازید، متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. ایسوس برای تعبیه مکان مناسب برای قرارگیری تلفن در تبلت، مجبور به افزایش ضخامت درگاه مربوطه شده است. این بدین معنا است که سطح پشت تبلت یکنواخت نیست؛ به همین دلیل وقتی تبلت را روی سطح صاف قرار داده و شروع به کار کردن با آن می‌کنید، ثابت باقی نمی‌ماند و به عبارت ساده‌تر لق می‌خورد. این موضوع در هنگام تایپ کردن واقعا آزاردهنده است و مدام تبلت به سمت چپ و راست بالا و پایین می‌رود. البته وقتی تبلت را در دست گرفته یا روی پای خود قرار می‌دهید، مشکلی نخواهید داشت.

padfone infinity Station

صفحه‌نمایش

از بخش تلفن شروع می‌کنیم؛ این تلفن مجهز به صفحه‌نمایش 5 اینچ با رزولوشن 1080p از نوع LTPS و از خانواده IPS LCDها است که توسط کمپانی ژاپنی شارپ تولید شده است. از هر نظر کیفیت این صفحه‌نمایش قابل قبول بوده و به لطف استفاده از پنل IPS، زاویه دید بسیار خوبی دارد. از نظر شدت روشنایی نیز، امکان مشاهده واضح تصاویر حتی در نور شدید روز وجود دارد.

padfone outdoor display

از نظر دقت نمایش رنگ‌ها، صفحه‌های IPS LCD همیشه خوب عمل می‌کنند و صفحه‌نمایش پدفون و داک استیشن آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هر دو صفحه‌نمایش از رزولوشن بالایی برخوردارند تا برای اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و تماشای ویدئو و اجرای بازی، به ابزاری دوست داشتنی بدل شوند.

رزولوشن صفحه‌نمایش 10.1 اینچ استیشن تبلت، 1900 در 1200 پیکسل است. این صفحه‌نمایش نیز از نوع IPS LCD است و از کیفیت تصویر بالایی برخوردار بوده و همچون صفحه‌نمایش موبایل، تصاویر را بصورت زنده، جذاب و البته طبیعی نمایش می‌دهد. زاویه دید و شدت کنتراست تصویر در آن نیز قابل قبول است.

خاص بودن پدفون

چرا پدفون محصولی متفاوت است؟ مهم‌ترین قابلیت پدفون، انتقال سریع و تقریباً بی‌درنگ (حدود 2 تا 3 ثانیه) تصویر از تلفن به صفحه‌نمایش بزرگ تبلت است. این قابلیت که Dynamic Display Switch نامیده شده، باعث می‌شود تا بلافاصله پس از وارد کردن تلفن در استیشن تبلت، صفحه‌نمایش تبلت روشن شده و امکان کنترل ابزار توسط تبلت میسر شود. جالب اینجا است که در این فاصله زمانی 3 ثانیه‌ای رابط کاربری تلفن به تبلت تبدیل می‌شود. جالب‌تر اینکه وقتی بین دو رابط کاربری سوییچ می‌شود، نرم‌افزارهای در حال اجرا در تلفن، در تبلت نیز زنده می‌مانند! البته این موضوع برای تمام اپلیکیشن‌ها صدق نمی‌کند و تنها اپلیکیشن‌‌های سازگار با DDS ایسوس در تبدیل بین دو حالت تبلت و تلفن در حافظه باقی می‌مانند. از جمله اپلیکیشن‌های سازگار با این وضعیت می‌توان به تقویم، گالری، لیست تماس‌ها، پیامک و دوربین اشاره کرد. اما نرم‌افزارهای مهمی همچون Hangouts، یوتیوب، جیمیل، نقشه و گوگل‌پلاس از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و پس از سوییچ‌کردن بین حالت تلفن و تبلت، باید مجددا اجرا شوند.

ایسوس برای رسیدن به این قابلیت کار مهندسی بزرگ و قابل ستایشی را انجام داده است؛ اما هنوز نرم‌افزار پدفون در حالت تبلت، آنطور که باید و شاید قابل قبول نیست. در بخش نرم‌افزار بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نرم‌افزار

ایسوس جزء معدود کمپانی‌های تولید کننده ابزارهای اندرویدی است که تغییرات بسیار کمی را در رابط کاربری اندروید اعمال می‌کند و حداقل ما از این بابت خوشحالیم. تجربه استفاده از پدفون نیز تقریباً مشابه تجربه اندروید خام در نکسوس‌ها است؛ با این تفاوت که سرویس‌ها و نرم‌افزارهای این کمپانی به اندروید اضافه شده است. ازآنجاکه ایسوس تغییرات اساسی در رابط کاربری اندروید اعمال نمی‌کند، ارائه بسته بروز رسانی برای محصولاتش نیز آسان‌تر انجام می‌شود. همچنین ازآنجاکه رابط کاربری این تلفن تقریباً همان رابط کاربری اندروید خام است، در حالت تلفن، همه چیز به سرعت و نرمی انجام می‌شود و دلیل اصلی آن عدم استفاده از گرافیک سنگین و انیمیشن‌های پیچیده است. پدفون به همراه اندروید 4.1 عرضه شده است و هنوز مشخص نیست که این ابزار چه زمان به نسخه جدید اندروید بروز خواهد شد.

padfone scr home

مهم‌ترین نکته نرم‌افزاری در پدفون قابلیت تغییر رابط کاربری از تلفن به تبلت (Dynamic Display) آن هم بصورت لحظه‌ای است. همان‌طورکه در بخش پیش به آن پرداختیم، بلافاصله پس از وارد کردن تلفن در تبلت رابط کاربری آن تغییر کرده و با صفحه بزرگ تبلت سازگار می‌شود. اما با این وجود رابط کاربری تبلت مشکلات ریز و درشت بسیاری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به‌عنوان مثال برخلاف تلفن که کلیه بخش‌های سیستم‌عامل در آن بصورت نرم و روان اجرا می‌شوند، در تبلت، گهگاه، لگ و تأخیر را می‌توان به خوبی مشاهده کرد. از آن گذشته برخی از بخش‌های رابط کاربری تبلت، شبیه به تلفن است و با رابط کاربری اندروید در تبلت‌ها فاصله دارد. مثلا در تبلت‌ها بخش اعلانیه‌ها ازطریق گوشه پایین تبلت دردسترس است؛ اما در تبلت پدفون، همچون رابط کاربری تلفن، ازطریق نوار بالای صفحه و کشیدن انگشت از لبه بالا به سمت پایین فعال می‌شود. این بخش حتی از نظر ابعاد و شکل ظاهری شبیه به نسخه موبایل است و با صفحه بزرگ تبلت همخوانی مناسبی ندارد.

ایسوس همچون دیگر کمپانی‌های ارائه‌‌کننده ابزارهای اندرویدی در قسمت بالای بخش اعلانیه‌ها، نوار ویژه‌ای را برای دسترسی سریع به امکانات سیستم‌عامل در نظر گرفته است که ازطریق آن مثلا می‌توان شبکه وای‌فای یا بلوتوث و غیره را فعال و غیرفعال کرد یا شدت روشنایی صفحه را کم و زیاد نمود.

نکته جالب توجه در رابط کاربری پدفون، در دکمه نمایش اپلیکیشن‌ها نهفته شده است. اگر این دکمه را لمس کرده و انگشت خود را روی آن نگاه دارید، یک منو از میانبرها و نرم‌افزارهای پراستفاده نمایش داده می‌شود تا قادر به اجرای آن‌ها باشید (تصویر بالا). این منو در اندروید خام نیز وجود دارد؛ اما امکانات آن محدودتر است و بیشتر برای دسترسی سریع به Google Now مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایسوس یک دستیار صوتی با نام Asus Echo را در پدفون قرار داده است که از امکانات مشابه S Voice سامسونگ یا Siri اپل اما به مراتب محدودتر، برخوردار است. این نرم‌افزار از دستورها صوتی بسیار کمی پشتیبانی می‌کند و به هیچ وجه به باهوشی سیری یا حتی S Voice نیست. اما خوشبختانه دسترسی به دستیار صوتی Google Now در پدفون وجود دارد و می‌توان روی آن حساب کرد.

تغییر جالبی که ایسوس در رابط کاربری پدفون اضافه کرده، تعریف صفحه‌های اصلی مختلف و نسبت دادن آن‌ها به حالت‌های گوناگون است. مثلا شما می‌توانید یک محیط کاری به نام Office ایجاد کرده و ویجت‌ها و آیکون‌های مورد نظر خود را روی آن قرار دهید و محیط دیگری با آیکون و ویجت‌ها و تصویر پس زمینه متفاوت و با نام Home ایجاد کنید.

ایسوس چند اپلیکیشن دیگر را نیز برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی (Buddy Buzz)، نوت‌برداری (SuperNote)، ساخت آلبوم تصاویر (Asus Story)، کنترل و تنظیم صدای خروجی و پخش فایل‌های چند رسانه‌ای به اندروید اضافه کرده است.

دوربین

کیفیت عکس‌برداری در دوربین 13 مگاپیکسلی پدفون Infinity نسبت به پدفون 2 به شکل محسوسی ارتقاء یافته است. ایسوس از یک سنسور BSI سونی در نسل سوم پدفون بهره برده که در کنار آن یک لنز 5 عنصری نیز وجود دارد. لنز این دوربین دارای f/2.0 است. این لنز خود یکی از عوامل تأثیرگذار در کیفیت عکس برداری پدفون است.

[widgetkit id=659]

اما این دوربین نیز در نور کم بازده ضعیفی دارد و همان‌طورکه در تصاویر بالا مشاهده کردید، نویز عکس در این شرایط بسیار زیاد است. حتی اگر محیط، نور متوسطی داشته باشد، بازهم کمی از جزئیات تصویر کاسته می‌شود.

نرم‌افزار دوربین پدفون به‌طور کامل سفارشی شده است و این کمپانی تغییرات مثبت و کارآمدی را در آن اعمال کرده تا به حالت‌های مختلف تصویر‌برداری از جمله HDR، تشخیص لبخند، پانوراما و غیره دسترسی داشته باشید. هم‌زمان با فیلم‌برداری، امکان عکس‌برداری نیز وجود دارد. در لبه راست می‌توان به تنظیمات مختلف از جمله رزولوشن، افکت‌های تصویری و حالت‌های ذکر شده در بالا دسترسی داشته باشید. نرم‌افزار دوربین قادر به تهیه انیمیشن‌های Gif برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی است و همچنین در حالت Burst Mode قادر خواهید بود تا 8 عکس پشت سر هم را در هر ثانیه ذخیره کنید. اگر انگشت خود را به مدت چند ثانیه روی شاتر دوربین نگاه دارید تا 100 عکس پشت سرهم ذخیره می‌شود. سرعت بالای شاتر دوربین باعث می‌شود تا عکس‌برداری از تصاویر ورزشی یا اشیاء متحرک به خوبی انجام شود. برای نمونه چند عکس از ماشین‌های در حال حرکت در بزرگراه گرفتیم تا این موضوع به خوبی مشخص شود.

از نظر فیلم‌برداری نیز دوربین در سطح خوبی قرار دارد و فوکوس خودکار آن نیز عالی عمل می‌کند. این تلفن قادر است در رزولوشن 1080p با 30 فریم در ثانیه و در رزولوشن 720p با نرخ 50 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند.

از جمله تنظیمات پیش‌فرض برای نور محیط می‌توان به حالت عکس‌برداری در شب، باران، برف، نور خورشید و حالت Vivid اشاره کرد.

ایسوس نیز همچون ال‌جی امکان عکس‌برداری با صدا را میسر کرده است؛ یعنی برای عکس‌برداری تنها کافی است عبارات از پیش تعریف شده مانند Cheese را به زبان بیاورد تا بدون نیاز به فشار دادن هیچ دکمه‌ای عکس گرفته شود. البته برای فعال شدن این قابلیت باید نرم‌افزار دوربین را اجرا کرده باشید.

طول عمر باتری

پدفون دارای دو باتری یکی در داخل تلفن و دیگری در داک استیشن تبلت است. تلفن از یک باتری 2400 میلی‌آمپر ساعتی و تبلت از یک باتری 5000 میلی آمپرساعتی برخوردار است. زمانی که تلفن در تبلت قرار دارد و دستگاه را به شارژر متصل می‌کنید، اولویت شارژ با باتری تلفن است و پس از تکمیل شارژ باتری تلفن، نوبت به شارژ باتری تبلت می‌رسد. جالب اینجا است که اگر تلفن را به تبلت متصل کنید بصورت خودکار شارژ باتری تلفن ازطریق انرژی موجود در باتری تبلت انجام می‌شود.

پدفون باتری

در آزمایش رایج طول عمر باتری در زومیت، یک ویدئو با رزولوشن 720p را در شرایطی که شبکه وای‌فای خاموش شده و شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی 50 درصد تنظیم گردید، آنقدر پخش نمودیم تا باتری دستگاه خالی شود. بخش تلفن پدفون در این آزمایش 7:26 ساعت دوام آورد. این در حالی است که وقتی تلفن در داک تبلت قرار دارد و هر دو باتری تلفن و تبلت نیز کاملاً شارژ باشد، تبلت قادر است 9:40 ساعت در پخش ویدئو دوام بیاورد. این میزان در وب گردی و استفاده از شبکه وای-فای یا 3G به حدود 6:00 ساعت برای تلفن و حدود 8:00 ساعت برای تبلت کاهش می‌یابد.

ایسوس یک قابلیت نرم‌افزاری به نام Smart Saving را در پدفون جدید اضافه کرده که ازطریق منوی تنظیمات یا ازطریق بخش اعلانات و آیکون‌های دسترسی سریع تنظیمات می‌توان آن را فعال کرد. اگر این قابلیت را فعال کنید مصرف سیستم بهینه می‌شود و با غیرفعال کردن برخی از قابلیت‌ها از جمله همگام‌سازی اطلاعات، طول عمر باتری افزایش می‌یابد.

قدرت، بازده و عملکرد

نسل سوم پدفون مجهز به سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 600 با 4 هسته 1.7 گیگاهرتز از نوع Krait و گرافیک Adreno 320 است. این پردازنده در یک نسخه از گلکسی اس 4 و HTC One نیز بکار گرفته شده است. این دستگاه همچنین به دو گیگابایت حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی 32 یا 64 گیگابایت تجهیز شده تا تمام نیازهای کاربر را پوشش دهد. پردازنده S600 به همراه 2 گیگابایت حافظه رم، اجرای سریع کلیه اپلیکیشن‌های اندرویدی را تضمین می‌کند و از طرفی ازآنجاکه ایسوس تغییرات بسیار کمی را در رابط کاربری استاندارد اندروید ایجاد کرده، حداقل در بخش تلفن همه چیز نرم و روان اجرا می‌شود. اما هنوز نرم‌افزار بخش تبلت آنطور که باید و شاید بهینه نشده است و در زمان استفاده از آن بعضا شاهد افت فریم یا تأخیر در جابجایی بین صفحه‌اصلی می‌شوید.

سیستم-روی-یک-چیپ S600 از گرافیک Adreno 320 بهره می‌برد که جزء بهترین‌های دنیای موبایل محسوب شده و به خوبی از پس اجرای بازی‌های سنگین اندروید از جمله Need for Speed بر می‌آید.

در زمان استفاده معمولی و اجرای اپلیکیشن‌های مختلف و حتی وب گردی، دستگاه گرم نمی‌شود و این بدین معنا است که ایسوس توانسته گرمای ایجاد شده از پردازنده را به خوبی کنترل کند و آن را خنک نگاه دارد.

حال بیایید نگاهی به نتیجه بنچمارک‌های PadFone Infinity بیاندازیم و آن‌ها را با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنیم:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

Padfone Infinity

24,050

310.0/670.1

12,125

60.0

2,410

24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

47.0

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

60.0

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

59.8

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

59.9

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

3,870

56.8

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

56.0

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

61.2

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

5,810

60.0

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

14,022

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

15,760

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

ازآنجاکه مشخصات سخت‌افزاری پدفون نسل سوم با HTC One یکسان است، نتایج بنچمارک‌های دو تلفن نیز تقریباً در یک سطح قرار دارد. امتیازهای کسب شده پدفون اینفینیتی به خوبی، ارتقاء سخت‌افزاری آن نسبت به نسل دوم را نیز نشان می‌دهد. در کل سخت افزار پدفون برای یک تبلت یا تلفن اندرویدی کاملاً مناسب است و کمبودی در آن احساس نخواهید کرد.

جمع‌بندی

ایسوس طی سه نسل متوالی، پدفون را به خوبی بهبود بخشید و نسل سوم آن بدون شک بهترین نسخه از این سری است. این کمپانی تایوانی توانسته عمل تبدیل تلفن به تبلت را به خوبی در این محصول میسر سازد و در Padfone Infinity هر دو بخش تلفن و تبلت به سخت‌افزار توانمندی مجهز شده‌اند؛ اما هنوز بخش نرم‌افزاری تبلت نیاز به توجه بیشتری دارد. از نظر سخت‌افزاری و طراحی ظاهری ایسوس فوق‌العاده عمل کرده و تلاش کرده تا محصولی درجه یک و با کیفیتی را ارائه کند و در ساخت هر دو بخش محصول شامل تلفن و تبلت از فلز استفاده کرده است تا هم حس خوبی را به کاربر القاء کند و هم استحکام دستگاه را بالا ببرد. اما درگاه قرارگیری تلفن در تبلت دارای ضخامت بیشتری است و این موضوع باعث می‌‌شود تا نتوان براحتی از تبلت در زمانی که روی سطح صاف مانند میز کار قرار دارد، استفاده کرد. نکته جالب توجه و جذاب دیگر که امروزه در تمام محصولات رده بالای ایسوس مشاهده می‌شود ارائه یک کیف شیک و بادوام در داخل بسته پدفون است که از آن می‌توان برای حفظ سلامت محصول در جابجایی‌ها، استفاده نمود.

Padfone Infinity Warpup

پدفون جدید با قیمت حدود 3.1 میلیون تومان و با گارانتی آوات عرضه می‌شود. قیمت جهانی این محصول حدود 800 یورو است که با این حساب قیمت ایران آن به نظر مناسب می‌رسد. برای خرید یک تلفن و یک تبلت مستقل با این مشخصات سخت‌افزاری باید حدود 3.8 تا 4.2 میلیون تومان هزینه کرد. با این شرایط شما یک تبلت و تلفن مستقل را ترجیح می‌دهید که هر دو بصورت مستقل نیز قابل استفاده خواهند بود یا ترجیح می‌دهید هزینه کمتری را با خرید پدفون متقبل شده و در عوض فضای کمتری نیز برای حمل دو دستگاه اشغال کنید؟

نقاط قوت

  • ایده خلاقانه در محصولی خوش ساخت با کیفیت و ارگونومی مناسب
  • تبدیل آنی نرم‌افزار از حالت تلفن به تبلت (Dynamic Display Switch)
  • پردازنده قدرتمند و بازده قابل قبول
  • صفحه‌نمایش با کیفیت در هر دو بخش تلفن و استیشن تبلت

نقاط ضعف

  • نیاز به اصلاحات نرم‌افزاری مخصوصا در بخش تبلت
  • عدم پشتیبانی بسیاری از نرم‌افزارهای از Dynamic Display
  • عدم ثبات دستگاه در زمان قرارگیری روی سطح صاف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات