محققین دانشگاه MIT مشغول توسعه پردازنده 110 هسته‌ای برای افزایش قدرت و کاهش مصرف انرژی هستند

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، موفق به ساخت یک پردازنده جدید با 110 هسته پردازشی شده‌اند. هدف آن‌ها از انجام اینکار کاهش مصرف انرژی در پردازنده و افزایش کارایی آن در گجت‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی و حتی سرورهای بزرگ است.
تبلیغات

«میسکو لس»، داشنجوی دوره پسادکترا در دانشگاه MIT و مسئول این پروژه در کنفرانس Hot Chips هنگام معرفی این پردازنده گفت: در ساخت این پردازنده که «Execution Migraine Machine» نام دارد، تلاش شده است تا ترافیک در درون تراشه کاهش یابد؛ این امر باعث خواهد شد تا انجام محاسبات سریع‌تر از گذشته انجام پذیرد و مصرف انرژی نیز کاهشی چشمگیر داشته باشد.

وی در ادامه می‌گوید:

این محصول، تراشه‌ای است که برای انجام امور روزمره و رایج طراحی شده است. این بدان معنی است که می‌توان تمامی کارهای معمولی که پردازنده‌های فعلی قادر به انجام آن‌ها هستند را با استفاده از آن انجام داد. تراشه‌ای که ما موفق به ساخت آن شده‌ایم هیچ شباهتی به پردازنده‌های گرافیکی موجود که برای تسریع عملکرد‌های محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ندارد.

از آن‌جا که این محصول فعلا مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند و محققان در حال توسعه آن هستند، نباید منتظر حضور این محصول به همین زودی‌ها در بازار باشیم.

به طور معمولی اطلاعات مرتبا بین پردازنده و حافظه کش در حال نقل و انتقال هستند. اما در ساخت این پردازنده سعی شده تا حافظه اشتراکی (Shared Memory Pool) به طور کامل جایگزین حافظه کش شود. انجام این‌کار باعث می‌شود تا از تعداد کانال‌های نقل و انتقال داده کاسته شود. این تراشه همچنین قادر به پیش‌بینی مسیر حرکت داده‌ها است. انجام اینکار باعث خواهد شد که تعداد مراحل انتقال و پردازش داده به حداقل کاهش یابد.

مزایای نقل و انتقال داده با مصرف انرژی اندک می‌تواند این پردازنده را یکی از گزینه‌های اصلی در استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند تبدیل نماید. اگر این اتفاق رخ دهد، گوشی‌های موبایل نسل بعد که مجهز به این تراشه هستند عملکرد بسیار بالایی در اجرای اپلیکیشن‌ها و پخش ویدیوهای با کیفیت زیاد خواهند داشت. همچنین مصرف انرژی آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد و از ارسال اطلاعات زیاد توسط آن‌ها در شبکه‌های ارتباطی کاسته خواهد شد.

لس می‌گوید:

Threadهای کمتر و قابلیت تشخیص حرکت داده‌ها می‌تواند باعث افزایش عملکرد چشمگیر در پایگاه‌های داده شود. همچنین باعث خواهد شد تا منابع اشتراکی برای انجام امور و وظایف گوناگون خالی شوند.

محققانی که بر روی این پروژه کار می‌کنند اذعان می‌کنند که ترافیک درون این تراشه حدود 14 مرتبه کمتر از تراشه‌های رایج بازار است که این موضوع به کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌انجامد. بر طبق بنچمارک‌هایی که محققان MIT از این پردازنده به عمل آورده‌اند متوجه شده‌اند که عملکرد آن حدودا 25 درصد بیشتر از پردازنده‌های مطرح بازار می‌باشد. به گفته لس، آن‌ها حتی کدهایی نوشته شده برنامه های مختلف را برروی این پردازنده اجرا کرده اند.

این پردازنده بر طبق معماری Mesh طراحی شده است که با استفاده از آن، 110 هسته پردازشی درون یک مربع به ابعاد 10 میلی‌متر در 10 میلی‌متر گنجانده شده‌اند.

این پردازنده با استفاده از لیتوگرافی 45 نانومتری ساخته شده است.

نظر شما در مورد Execution Migraine Machine با 110 هسته پردازشی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات