اینتل: اورکلاکینگ SSDها هم امکان پذیر است!

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در انجمن توسعه دهندگانش اولین اعلامیه‌ی عمومی در خصوص SSDهای Overclock شده را منتشر کرد. اگرچه در حال حاضر جزییات چندانی در این خصوص در دست نیست، اما از لحاظ نظری می‌توان مطالبی را از این اعلامیه فهمید. حافظه‌های حالت جامد درست مثل CPU و DRAM به صورت زمانی کار می‌کنند، بنابراین این امکان برای آن‌ها نیز وجود دارد که با اورکلاکینگ بازدهی بالاتری داشته باشند. البته باید توجه داشت که این اورکلاکینگ از پایداری اطلاعات می‌کاهد.
تبلیغات

این فناوری در سپتامبر سال جاری در نمایشگاه IDF 2013 با نام «AIOS001» به نمایش در خواهد آمد. بیشتر این نمایشگاه به نمایش اورکلاکینگ نسل جدید CPUهای اینتل یعنی Haswell اختصاص خواهد یافت. اما در بخش کوچکی از عنوان آن عبارت «اولین نمایش عمومی اورکلاکینگ دیسک‌های حالت جامد اینتل» قید شده است.

NAND

از لحاظ نظری اورکلاکینگ SSDها امکان پذیر است. در حقیقت SSDها همچون CPU ،DRAM یا GPU رایانه شما بر مبنای فناوری NAND ساخته شده‌اند. بازدهی عملکرد NAND را متغیرهای خارجی همچون سرعت Clock و زمانبندی تعیین می‌کنند. تراشه‌هایی که دیسک SSD شما را تشکیل می‌دهند ذاتا سریع یا کند نیستند، آنها فقط دسته‌ای از حافظه‌های NAND هستند که به صورت پکیج درآمده‌اند و این کنترلر SSD شما است که تعیین می‌کند نوشتن یا خواندن از این سلول‌ها چقدر سریع یا کند انجام شود. بنابراین درست مثل سایر اجزای رایانه شما این تراشه‌ها نیز بسته به طراحی قادرند با سرعتی بالاتر کار کنند‌. پس شما حداقل از نظر نظری قادر خواهید بود با تغییر سخت‌افزار کنترلر SSD این تراشه‌ها را با سرعت یا ولتاژ بالاتر به کار بیاندازید.

IntelSSD

پرسشی که باقی می‌ماند این است که آیا این اورکلاکینگ سودی هم دارد یا صرفا طرحی جالب برای یک گیک حرفه است؟ پاسخی که می‌توان داد این است که با پیشرفت NANDها و رفتن به سمت طراحی‌های کوچک‌تر و استفاده از TLCها یکی از بزرگترین مشکلات پیش راه تعداد چرخه‌های پر و خالی شدن هر سلول در طول عمر خود خواهد بود‌. با اورکلاک کردن این چرخه‌ها کاهش می‌یابند بنابراین عمر SSD ما کوتاه‌تر خواهد شد‌. مساله‌ی دیگری که وجود دارد سرعت انتقال اطلاعات از درگاه SATA 3.0 است که محدودیتی برای نهایت سرعت اورکلاک ایجاد می‌کند.

Intel-Logo

در نهایت می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اینتل این کار را صرفا برای دلخوشی شیفتگان سرعت (اورکلاکرهای محترم) انجام داده چرا که تنها این عاشقان هستند که توانایی تحمل سوختن زودهنگام درایو SSD خود را دارند! مگر آنکه اینتل راهی را برای دور زدن این تنگنای تکنولوژیک پیدا کرده باشد که در این صورت داستان بسیار جالب خواهد شد و راه درایوهای SSD برای سال‌های آینده بازهم هموارتر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات