آیا اپل نماینده رسمی در ایران خواهد داشت؟

یک‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
چندی پیش در زومیت خواندید که «امریکا دستور لغو تحریم فروش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی آمریکا برای ایران» را صادر کرد. این بدین معناست که ورود کالاهای امریکایی که پیش از این از طریق کانال‌های غیررسمی و بدون پشتیبانی شرکت‌های مادر امریکایی انجام می‌شد، حالا باید به شکل اصولی وارد بازار کشور شوند. اما از خردادماه که این خبر رسما منتشر شد تا به امروز شاهد هیچ اقدام عملی در این باره نبودیم تا اینکه متوجه شدیم اپل اخیرا ایران را از لیست کشورهای تحریم شده برای عرضه کالاهایش خارج کرده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا شاهد نماینده رسمی اپل در ایران خواهیم بود؟
تبلیغات

تحریم‌ها حداقل در بخش کالاهای الکترونیک هیچ وقت باعث نشد تا این محصولات در بازار کشور نایاب شوند، اما همواره باعث افزایش قیمت آنها و کاهش کیفیت خدمات پس از فروش این محصولات شد. تجار ایرانی همواره راهی را برای ورود کالاهای مورد نظر خود به بازار کشور پیدا می‌کردند، نمونه بارز آن نیز محصولات HP، Dell، ایسر، اپل و گوگل در بازار کشور است. همه این شرکت‌ها امریکایی هستند و نباید محصولات آنها به بازار کشور راه می‌یافت. اما ورود غیر قانونی این محصولات، موجب افزایش قیمت مصرف کننده و فقدان پشتیبانی و خدمات مناسب می‌شود.

حالا که دولت ایالات متحده امریکا رسما تحریم فروش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به ایران را لغو نموده، باید شاهد عرضه رسمی این محصولات باشیم. اتفاقی که تا به امروز رخ نداده است. یعنی هنوز دسترسی به گوگل پلی و اپ استور با محدودیت‌های متنوعی همراه است، نکسوس‌های گوگل به صورت غیر رسمی وارد بازار کشور می‌شوند، شرکت‌های Dell، HP، اپل، مایکروسافت، گوگل و غیره هنوز نماینده رسمی در ایران ندارند.

اخیرا اپل در وب سایت رسمی خود و در بخش «پیروی از تجارت جهانی» نام ایران را از لیست کشورهای تحریم شده خارج نموده و در بخش مجزایی، دلیل این موضوع را صدور مجوز از جانب دولت امریکا ذکر نموده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا از میان شرکت‌های ایرانی شرکتی برای کسب نمایندگی رسمی اپل اقدام کرده است؟

بله! با تحقیقاتی که ما در زومیت و با تماس با دوستان خود در شرکت‌های مطرح داخلی انجام دادیم، اطلاعات غیر رسمی بدست آوردیم که نشان می‌دهند برخی از شرکت‌های مطرح فعال در حوزه IT، اقداماتی برای کسب نمایندگی رسمی از اپل انجام داده‌اند و حداقل یکی از آنها نیز پیشرفت‌هایی برای جلب نظر اپل داشته است. حال این به چه معنا است؟ به نظر می‌رسد احتمال عرضه مستقیم محصولات اپل به همراه خدمات رسمی در کشور میسر خواهد شد. یعنی اگر شرکت‌های داخلی بتوانند استانداردهای اولیه طرف‌ امریکایی را داشته و یا مهیا کنند، به زودی شاهد نماینده رسمی اپل خواهیم بود. اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات