۷ روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط معلم‌ها

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۸
مطالعه 4 دقیقه
شبکه‌های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند و حتی معلم‌ها نیز از این شبکه‌ها به عنوان ابزاری برای بهبود فرایندهای آموزشی استفاده می‌کنند.
تبلیغات

بی‌شک هزاره سوم، عصر ارتباطات و یکه تازی رسانه‌های اجتماعی است. معلمان، در بسیاری از جوامع پیشرفته امروز با ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای مبتنی بر آن‌ها، سعی می‌کنند تا محیط‌ها و اجتماعات مجازی خاصی را تدارک ببینند که ممکن است در زندگی واقعی وجود نداشته باشد. اما چگونه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی در تدریس روزانه و در کلاس درس استفاده نمود؟ در ادامه راهکارهایی را ارائه می‌کنیم که نحوه استفاده صحیح از رسانه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس را به طور کامل شرح می‌دهند.

دنیایی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم از لحاظ فناوری و در دسترس بودن گجت‌های هوشمند کوچک و قابل حمل، در حد بالایی از استاندارد قرار دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از جوانان، به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان، به یکی از این ابزارهای هوشمند دسترسی دارند. همچنین بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های کشور به سرویس اینترنت مجهزند و امکان برقراری ارتباط از طریق این شبکه جهانی را برای کاربران مهیا می‌کنند.

در این مقاله سعی داریم روش‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کلاس درس را به شما عزیزان آموزش دهیم.

1- ایجاد علاقه در دانش‌آموزان / دانشجویان برای به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های درسی به صورت اجتماعی

«آنا دایوینسکی»، یک اپلیکیشن برای دستگاه‌های هوشمند ساخت اپل طراحی کرده که واحد درسی خاصی را که وی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا تدریس می‌کند را به طور رایگان برای تمام دانشجویان به اشتراک می‌گذارد. همچنین دانشجویانی که علاقه‌مند به شرکت در این کلاس درس از طریق همین اپلیکیشن هستند، تکالیف خود را از طریق توئیتر با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و در بسیاری از مواقع در حل مشکلات درسی به یکدیگر کمک می‌کنند. همچنین این استاد دانشگاه برای ترغیب دانشجویان به نظارت بر امور یکدیگر، شرایطی را فراهم نموده است تا هر دانشجو بر کار دانشجوی دیگر نظارت داشته باشد و به وی نمره دهد.

جالب است بدانید که اپلیکیشن خانم دایوینسکی اکنون بیش از 58,000 کاربر دارد. وی می‌گوید:

مشاهده این همه دانشجوی علاقه‌مند که از سراسر دنیا در این پروژه شرکت می‌کنند، شگفت انگیز است. همه آن‌ها با استفاده از بستر رایگان شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند و یک اجتماع مجازی گسترده را شکل داده‌اند.

2 – استفاده از هش‌تگ در شبکه‌های اجتماعی برای منسجم نمودن فعالیت‌‌ها

به گزارش YPulse، بیش از 21 درصد از جمعیت تحصیل کرده جهان از شبکه اجتماعی توئیتر استفاده می‌کنند. استفاده از هش‌تگ در این شبکه اجتماعی امری رایج و عمومی است.

هش‌تگ همانند گذاشتن برچسب راهنما بر روی محصولات است. فرض کنیم یک دبیرستان (برای مثال دبیرستان البرز در شهر تهران) بخواهد تمامی کلاس‌های درسی خود را در شبکه اجتماعی نیز برگزار نماید. برای این کار کافیست در تمامی پست‌هایی که مثلا در توئیتر گذاشته می‌شوند، از این هش‌تگ در پست‌ها و جملات خود استفاده نماید:

ابتدا علامت # وسپس AlborzHighSchool البته تمامی این حروف باید بدون فاصله با علامت هش‌تگ نگارش شوند.

به این ترتیب کاربر با یک کلیک بر روی آن می‌تواند کلیه موارد مربوط به آن را مشاهده نمایند.

3- ترغیب دانش‌آموزان / دانشجویان به ایجاد یک وب‌لاگ

یکی از کارهایی که بسیاری از معلمین در آمریکا انجام می‌دهند، تشویق کردن دانش‌آموزان به مطالعه وبلا‌گ‌ها و مطالب مرتبط درسی آنلاین و ایجاد یک وبلاگ به صورت اختصاصی در زمینه درسی مرتبط است.

انجام این کار باعث می‌شود تا جوانان، نحوه به اشتراک گذاشتن مطالب و محتوای درسی به صورت دیجیتال را فراگیرند و در آینده نیز از این توانایی استفاده نمایند.

همچنین ایجاد وبلاگ توسط دانش‌اموزان باعث خواهد شد تا روند ارزشیابی آن‌ها توسط معلمین راحت‌تر از گذشته شود.

4- استفاده از LinkedIn برای ایجاد پروفایل کاربری تخصصی

وب‌سایت LinkedIn یک منبع ارزشمند برای دستیابی به اطلاعات کاری و حرفه‌ای در سراسر دنیاست. آشنا نمودن دانش‌آموزان با این منبع ارزشمند باعث خواهد شد تا آنان بتوانند رزومه‌های کاری و تخصصی خود را در این وب‌سایت با دیگران به اشتراک گذاشته و فرصت‌های شغلی بی نظیری بدست آورند.

برای استفاده از خدمات این وب‌سایت می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید.

5- استفاده از Google Hangouts

اگر یک روز به دلیل بیماری و یا مشغله نتوانستید بر سر کلاس حاضر شوید، می‌توانید با استفاده از Google Hangouts و از راه دور کلاس درس خود را برگزار کنید. همچنین این امکان وجود دارد که مثلا با تعیین روزهای مشخصی از هفته از طریق این سرویس با دانش‌آموزان خود در ارتباط باشید.

اکنون بسیاری از اساتید دانشگاه از طریق همین سرویس به رفع مشکلات درسی دانشجویان خود از راه دور می‌پردازند.

برای استفاده از این سرویس کافیست یک حساب کاربری در گوگل ایجاد کنید. برای انجام اینکار می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید.

6- برگزاری کلاس مجازی با استفاده از Edmodo

Edmodo یک سرویس آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد تا یک کلاس درسی را به طور کامل در محیط مجازی برگزار کنید. برای مثال می‌توانید به ارزشیابی دانش‌آموزان بپردازید و یا عکس‌ و مطالب آموزشی را با آنان به اشتراک بگذارید.

این سرویس اکنون بیش از 17 میلیون کاربر دارد و از این حیث یکی از موفق ترین وب‌سایت‌های جهان محسوب می‌شود.

7- برگزاری کلاس به صورت مجازی از طریق Second Life

Second Life، همانطور که از نامش پیداست قصد دارد تا با ایجاد یک دنیای مجازی، دنیای دومی را در کنار این دنیا ایجاد کند و تا به اینجا نیز موفق بوده است. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های جهان از این سرویس برای برگزاری کلاس‌های درسی خود به صورت مجازی استفاده می‌کنند.

برای مثال می‌توانید یک روز در هفته را به جای آن‌که کلاس درس را در مدرسه برگزار کنید. به دانش‌آموزان خود بگویید که در خانه بمانند و از طریق اینترنت شاهد برگزاری کلاس درس باشند. البته جای نگرانی نیست، زیرا شما نیز می‌توانید حضور آن‌ها را در کلاس درس و از راه دور کنترل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات