دلایل احتمالی انفجار موشک روسی پروتون-ام

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
همانطور که چند روز پیش در زومیت خواندید، موشک فضایی روسیه چند ثانیه پس از پرتاب بر فراز قزاقستان منفجر شد؛ شکست پرتاب موشک روسی پروتون- ام نه تنها افتضاحی برای سازمان فضایی روسیه به حساب می‌آید بلکه از نظر زیست محیطی فاجعه‌ای تمام عیار بود. حال که اخبار مربوط به این انفجار همچون توپ صدا کرده و هر جنبنده‌ای در اینترنت از آن مطلع شده است، گمانه‌زنی‌ها پیرامون علت رقص مشکوک این موشک و انفجار آن آغاز شده است. البته با توجه به شدت انفجار بقایای چندانی باقی نمانده و کارشناسان با در نظر گرفتن حرکات موشک قصد رمزگشایی این رویداد را دارند.
تبلیغات

موشک روسی پروتون-ام، برای 32 ثانیه حرکات موزونی در آسمان از خود نشان داد که کمتر شاهدش هستیم. همین اندک تصاویر ویدئویی منتشر شده و کوتاه مبنای گمانه‌زنی‌ها قرار گرفته است. شایان ذکر است هر موشک پروتون-ام دارای شش موتور است که نیروی پیشرانه این راکت فضایی را تأمین می‌کنند. اما برای حرکت درست موشک لازم است تا تمامی این شش موتور هم‌زمان شروع به کار کرده و همگی نیرویی مساوی را تولید کنند، در غیر این صورت شاهد حرکاتی از این وسیله‌ی نقلیه فضایی خواهیم بود که با عرف سازگاری ندارد!

گرچه در زمان جرقه‌زنی و احتراق موتورها به درستی روشن شدند، و همه چیز طبق برنامه به پیش می‌رفت. به ناگاه یکی از این موتورها به پهلو چرخید و مسیر حرکت موشک را به شدت تغییر داد. لازم به ذکر است تمامی موتورهای این سری از موشک‌های فضایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قادر به حرکت به پهلو هستند تا موشک را به آرامی به جهت مورد نظر هدایت و در مدار مربوطه قرار دهند. اما چرخش صورت گرفته در این موتور نه تنها بیش از اندازه بود، بلکه بدون هماهنگی با سایر موتورها صورت گرفت و موجب شد کنترل موشک از دست کاربران خارج شود.

حتی نیروی پنج موتور دیگر نتوانستند شرایط را مهار کرده و به حالت بهینه بازگرداند؛ و نیروی اضافی سایر موتورها برای کنترل حرکت افقی موشک پروتون-ام کفایت نکرد. در نتیجه‌ی نیروی پیشران عمودی و حرکات افقی، چند لحظه پیش از انفجار شاهد جدا شدن تکه‌هایی از بدنه‌ی موشک بودیم که بی‌ثباتی بیش از اندازه را در این پرنده نشان می‌دهد. در نهایت وضعیت آنچنان تشدید یافت که جرقه‌ای کوچک انبار سوخت موشک را به آتش کشید و نهایتاً همه چیز منجر گردید.

تمامی این اتفاقات چنان سریع روی داد که شاهدان زمینی به خصوص خبرنگاران و فیلم‌برداران را شکه کرد. در حال حاضر تحقیقات مقامات روسیه برای یافتن سرنخ و دلایل بیشتر این رویداد ادامه دارد؛ هر چند به نظر نمی‌رسد پس از آن انفجار مهیب چیز زیادی از موشک برای بازبینی و تحقیق باقی مانده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات