آینده‌ی پیوند اعضا از آن اندام‌های دوگانه انسان و حیوان

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تمامی جنبه‌های علم در حال دگرگونی بوده و مهندسی زیستی بیش از پیش تخصصی شده است. دانشمندان به جایی رسیده‌اند که با مرزهای دانش سرشاخ شده و توانایی خود را در تولید اندام‌های حیاتی در محیط آزمایشگاهی می‌سنجند. در همین رابطه آگاتا هینز، یکی از طراحان زیستی موفق شده مجموعه‌ای از اعضای بدن را به صورت هیبرید و در حقیقت کانسپت (مفهومی) ایجاد نماید. وی امیدوار است روزی آدمی از این اندام‌ها در بدن خود بهره ببرد.
تبلیغات

تصویر بالای مقاله مربوط به اندامی است که Electrostabilis Cardium (نشانگر حملات قلبی) نام دارد و می‌تواند با استفاده از بخش ارسال کننده‌ی الکترونیکی اندام مار ماهی، پیش از بروز حملات قلبی، شوک‌های الکتریکی ارسال کند. یکی دیگر از اندام‌های تولیدی از غدد بزاقی که در زالو وجود دارد بهره می‌برد؛ و هر زمان لخته‌ی خونی در بدن تشخیص دهد، از قابلیت ضد انعقادی مایع بزاق این موجود برای رفع آن استفاده می‌کند.

هینز و همکارانش در آزمایشگاه بازی نکرده یا اثر هنری خلق نمی‌کنند؛ بلکه هدف آن‌ها از این ابداعات تولید اندام‌هایی است که خریداران بسیار و بالطبع پول فراوانی را به ارمغان داشته باشد. هینز می‌کوشد با انجام طرح‌های تحقیقاتی گوناگون اثربخشی و مزایای استفاده از چنین اندام‌هایی را به مردم به اثبات برساند.

222

وی معتقد است، «اگر بتوانیم بخشی از این اندام‌ها را از سلول‌های انسانی بسازیم، افراد تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهند داشت»؛ البته عقیده‌ی وی از نقطه نظر زیستی صحیح‌تر از اعتقاد روان‌شناختی و عقیدتی است. چرا که می‌توان به این ترتیب احتمال رد شدن عضو پیوندی را کمتر کرده و روزی شاهد پیوند موفقیت آمیز این اندام‌ها در بدن بود.

از چاپگرهای سه بعدی زیستی گرفته تا این تکنیک جدید ترکیب اندام بدن حیوان و انسان، شما تا چه حد به تولید اندام‌های آدمی در آزمایشگاه اعتقاد دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات