ترکیب MIPS با PowerVR به جنگ با اینتل و آرم می‌آید

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی Imagination Technologies که به خاطر تولید تراشه‌های گرافیکی قدرتمند PowerVR معروف است به‌تازگی کمپانی MIPS را به مبلغ 100 میلیون دلار از آن خود کرده است. MIPS رقیب آرم و اینتل بوده و صاحب معماری خاص خود برای ابزارهای موبایل است. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

آقای دکتر حسین یاسایی، مدیرعامل شرکت ایمجینیشن در نشست خبری امروز خود اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 300 سیستم-روی-یک-چیپ براساس معماری MIPS در بازار وجود دارد. همچنین بیش از 5 میلیارد ابزار به دست مشتریان رسیده که مجهز به تراشه گرافیکی Imagination Technologies است که 3 میلیارد از آن‌ها از تراشه اصلی MIPS نیز بهره می‌برند. این محصولات شامل تبلت، تلفن هوشمند، ابزارهای پوشیدنی، تجهیزات شبکه، ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات و غیره می‌شوند.

اما MIPS چیست؟

MIPS همچون آرم در زمینه طراحی پردازنده فعالیت می‌کند. تراشه‌های 32 یا 64 بیتی MIPS براساس معماری کلی RISC ساخته می‌شوند و از این بابت نیز شبیه به ARM هستند، اما معماری داخلی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. MIPS به اندازه ARM محبوب و معروف نیست، اما همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، ابزارهای بسیاری با این نوع از پردازنده‌ها روانه بازار شده‌اند.

حال با تصاحب کمپانی موفقی همچون Imagination Technologies و سرمایه‌گذاری بیشتر در MIPS احتمالاً بازار پردازنده‌ها از دو قطبی بودن اینتل و آرم خارج خواهد شد.

از جمله محصولات شاخصی که با تراشه MIPS روانه بازار شده‌اند می‌توان به PlayStation 2، PSP اشاره کرد.

همان‌طورکه پیش‌تر در مقاله «معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟ » اشاره کردیم، دو معماری در دنیای پردازنده‌ها وجود دارد که با نام‌های RISC و CISC شناخته می‌شوند. پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 شامل تراشه‌های اینتل و AMD براساس معماری CISC و پردازنده‌های مبتنی بر ARM و MIPS براساس معماری RISC طراحی می‌شوند.

ازآنجاکه Imagination Technologies یکی از برترین کمپانی‌های طراحی کننده پردازنده گرافیکی در دنیا به شمار می‌رود و توانسته مشتریان بزرگی همچون اپل و سامسونگ را جذب GPUهای خود کند، حال با تصاحب MIPS قادر خواهد بود تا بخش مربوط به CPU را نیز خود طراحی کرده و یک سیستم-روی-یک-چپ بهینه و قدرتمند را روانه بازار کند. در همین راستا مدیرعامل این شرکت در کنفرانس امروز خود وعده داد: «پردازنده آینده آن‌ها از نظر بازده و مصرف بهینه در نوع خود بهترین خواهد بود» او به این موضوع نیز اشاره کرد که پردازنده‌های جدید MIPS تا سال آینده وارد بازار نخواهند شد.

دکتر حسین یاسایی اعلام کرد که آن‌ها قصد دارند تا 5 سال آینده، 25 درصد از بازار پردازنده را تحت کنترل خود بگیرند.

او همچنین اشاره کرد که اندروید به خوبی از معماری MIPS پشتیبانی می‌کند و توسعه‌دهندگان به‌راحتی از کدهای C و ++C برای اجرای نرم افزارهای خود در ابزارهای مبتنی بر این معماری استفاده خواهند کرد. بدین‌ترتیب اگر Imagination Technologies بتواند یک سیستم-روی-یک-چیپ قدرتمند از ترکیب واحد گرافیک PowerVR و پردازنده MIPS ارائه کند، کمپانی‌های تولید کننده ابزارهای پرتابل به سرعت به سمت محصول آن‌ها گرایش پیدا خواهند کرد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که حالا ارم و اینتل با یک رقیب قدرتمند و با پتانسیل بالا رو‌به‌رو شده‌اند که رقابت در بازار پردازنده‌های موبایل را داغ‌تر از قبل خواهد کرد.

جالب است بدانید که مدیرعامل شرکت بزرگ و صاحب نام Imagination Technologies یک ایرانی است. سر حسین یاسایی (به انگلیسی: Sir Hossein Yassaie)‏ (متولد ۱۳۳۶) مدیرعامل شرکت ایمجینیشن تکنولوجیز است. دکتر یاسایی پس از گرفتن دکترای خود، بعنوان محقق دانشگاه بیرمنگام کارهای گسترده روی پردازش سیگنال‌های دیجیتال و معماری سیستم با کارایی بالا انجام داده‌است.

براساس اطلاعیۀ شرکت «ایمجینیشن تکنالجیز» که شنبه، ۹ دی ۱۳۹۱ منتشر شد، حسین یاسایی نشان شوالیه و لقب سر را به‌واسطۀ خدماتی که به صنعت ارائه کرده است، از ملکه الیزابت دوم دریافت می‌کند. او از ملکۀ انگلستان لقب سر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات