رئیس سابق بخش ویندوز دلایل اینکه هنوز بهترین برنامه‌ها در اندروید و آیفون است را برشمرد

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
استیو سینوفسکی، رئیس سابق بخش ویندوز مایکروسافت در اظهار نظری به برشمردن دلایل اینکه برنامه‌های موجود در پلتفرم‌های اندروید و iOS برتر از ویندوز فون هستند پرداخته و ابراز داشته که ساخت برنامه‌های کاربردی برای پلتفرم‌های گوناگون دیگر به سادگی قبل نیست. به نظر شما این مدیر ارشد مایکروسافت به چه مواردی اشاره کرده است؟
تبلیغات

وی در تازه‌ترین مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده، نگاهی موشکافانه به این موضوع و رویکرد حرفه‌ای تولید برنامه برای ابزارهای موبایل پرداخته و اینکه چرا برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در انتخاب پلتفرمی که مایل به تولید برنامه برای آن هستند با مشکل مواجه شده‌اند. جذابیت این اظهار نظرها از آن جهت است که یکی از مدیران سابق مایکروسافت به آن اشاره کرده است.

یکی از مهم‌ترین نقدها به پلتفرم‌های همراه مایکروسافت – یعنی ویندوز فون و ویندوز 8 تبلت‌ها – مربوط به کمی برنامه‌های کاربردی است. به خصوص اینکه در مقایسه با آیفون، آی‌پد یا اندروید، ویندوز حرف چندانی برای گفتن ندارد و تعداد برنامه‌ها و بازی‌های آن به مراتب کمتر است. به گونه‌ای که بسیاری از مخاطبان را راضی نمی‌کند.

بنا به پست تازه‌ی وبلاگ استیو سینوفسکی، در وهله‌ی نخست عوامل متعددی برای برنامه نویسان در انتخاب پلتفرم مناسب – بین اندروید یا iOS اپل - وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این موارد، ابزارهای توسعه، نوع بهره از رابط گرافیکی و میزان یکپارچه‌سازی سیستم عامل است که مد نظر توسعه دهنده برای دسترسی بیشترش است.

برای مثال اگر تیم شما در کار با برنامه‌های مربوط به پلتفرم اپل توانمندتر است، دلایل بسیار زیادی وجود دارد که در ابتدا از همین پلتفرم کار را آغاز نمایند. اما اگر اولویت شما، استفاده از قابلیت فرامین صوتی بدون اتصال به شبکه است، می‌بایست به پلتفرم اندروید رجوع کنید.

اگر تنها لازم است تا به تصاویری عکس‌برداری شده دسترسی داشته باشید، می‌توانید از هر دوی این پلتفرم‌ها بهره‌برداری نمایید. اما با این وجود، باز هم لازم است برنامه را با توجه به استانداردهای برنامه نویسی و گرافیکی هر یک از این پلتفرم‌ها طراحی و آماده‌سازی نمایید. به خصوص استفاده از المان‌های تصویری هر پلتفرم در دیگری موجب می‌شود کاربران نتوانند به خوبی با برنامه ارتباط برقرار کنند.

به دلیل اینکه هر یک از پلتفرم‌ها می‌کوشد خود را از دیگری تا حد ممکن متمایز کند، نمی‌توان به یکباره برای هر دوی آن‌ها برنامه نوشت. سینوفسکی معتقد است که این عوامل در کنار هم موجب شده تا شرکت‌ها برای تولید برنامه‌های خود در هر یک از این پلتفرم‌ها، گروه‌های برنامه‌نویس مجزایی را به کار گیرند. که موجب دشوار شدن بیش از پیش کار می‌گردد؛ به خصوص اینکه دو گروه مختلف باید محصولی واحد را تهیه و عرضه کنند.

از سوی دیگر این دو پلتفرم آنچنان محبوب و پرکاربرد هستند که هیچ شرکتی از خود نمی‌پرسد «در کدام پلتفرم کار کنیم» بلکه پرسش اصلی، «شروع کار با کدام پلتفرم» است. این در حالی است که بلک‌بری و ویندوز فون چنین جایگاهی ندارند. به خصوص با توجه به تعداد کم کاربران، شرکت‌ها رغبتی برای تخصیص منابع برای این دو پلتفرم ندارند. به همین خاطر است که همچنان برنامه‌های اندروید و iOS به مراتب بیشتر از ویندوز فون است.

نظر شما درباره‌ی این موضوع چیست؟ اگر خودتان توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس هستید، کدامیک از پلتفرم‌ها را بنا به چه علتی انتخاب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات