بررسی B1M پروژکتور LED ایسوس

شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 13 دقیقه
همیشه داشتن یک صفحه نمایش عظیم برای علاقمندان تکنولوژی و دنیای سرگرمی، آرزویی دست نیافتنی بوده است. چرا که هر چه تکنولوژی پیشرفت می‌کند، انتظار ما نیز با سرعتی بیشتری شتاب می‌گیرد. زمانی صفحه نمایش 32 اینچ بزرگ محسوب می‌شد، اما امروزه شاهد آن هستیم که در بازار کنونی، صفحه نمایش 32 اینچ برای یک تلویزیون بسیار کوچک تلقی می‌شود. سال‌ها قبل پروژکتورها تکنولوژی جذابی را به دنیای سرگرمی معرفی کردند، ولی این تکنولوژی مشکلات بزرگی را به همراه داشت و به همین دلیل نیز باعث شد تا هیچ‌گاه نتواند جای تلویزیون را به عنوان یک وسیله بی چون چرا برای مشاهده سرگرمی‌‌های مختلف بگیرد. از طول عمر کم لامپ گرفته تا قیمت بالا یا صدا و حرارت زیاد. از رزولوشن پایین گرفته تا روشنایی نامناسب. اما حالا شرایط فرق کرده و پروژکتورها دستخوش پیشرفت‌های چشم‌گیری شده‌اند تا جایگزین تلویزیون اتاق نشیمن ما شوند. در ادامه با بررسی تخصصی زومیت از ویدیو پروژکتور کارآمد B1M ایسوس همراه باشید.
تبلیغات

در ابتدا باید بگوییم که این محصول یکی از اولین‌ها در نوع خود می‌باشد، چرا که تا پیش از آن، از تکنولوژی LED برای تولید نور در پروژکتورها استفاده نمی‌شد. اما با وجود LED، بسیاری از مشکلات مربوط به پروژکتورها از جمله طول عمر لامپ یا شدت روشنایی آنها، به فراموشی سپرده شده است. ویدیو پروژکتوری که قصد بررسی آن را داریم از نظر ابعاد نیز به مراتب کوچک‌تر از پروژکتورهای قدیمی است. ابعاد کوچک آن باعث شده تا به راحتی قادر به حمل و استفاده از آن در سفر و یا گردهمایی‌های خودمانی شوید. ابعاد B1M برابر با 175 در 44.5 در 139 میلی‌متر و وزن آن تنها 900 گرم است. ایسوس در درون جعبه این پروژکتور یک کیف پارچه‌ای کارآمد قرار داده تا به راحتی قادر به حمل آن باشید. با وجود اینکه B1M بسیار کوچک است، اما پشتیبانی خوبی از درگاه‌های ورودی و خروجی رایج دارد؛ این پروژکتور مجهز به وروردی HDMI ،D-Sub، کامپوزیت، خروجی صدا، درگاه USB، و کارت خوان حافظه SD است.

پروژکتور B1M توسط دفتر ایسوس در ایران برای نقد و بررسی در اختیار زومیت قرار گرفت.

طراحی و امکانات

کیفیت تصویر یک پخش کننده، خواه یک تلویزیون باشد و خواه یک پروژکتور، دارای معیارهای مشخصی است که در نهایت، این معیارها در کنار یکدیگر تجربه کاربر را رقم خواهند زد. ما نیز در شرایط مختلف این پروژکتور را مورد ارزیابی قرار دادیم تا دید بهتری نسبت به کیفیت واقعی تصویر آن ارائه کنیم. برای به تصویر کشیدن کیفیت واقعی تصویر این پروژکتور، تنظیمات دوربین مانند سرعت شاتر، دریچه دیافراگم و حساسیت ISO را به نوعی تنظیم نمودیم که تا حد امکان، شرایطی که چشم انسان مشاهده می‌کند را شبیه سازی کنیم.

 

طراحی و شکل و شمایل ظاهری در ویدیو پروژکتورها جزو معیارهای اصلی به شمار نمی‌رود و برخلاف تلویزیون‌ها معمولا این ابزارها در دسترس و دید مخاطب نیستند. آنچه که در این ابزارها، حائز اهمیت است، امکانات و کیفیت تصویر خروجی آنها است. اما ایسوس در طراحی B1M چیزی کم نگذاشته و سعی نموده است تا طراحی جذابی را برای این وسیله کوچک در نظر بگیرد. بدنه دستگاه بصورت مشکی و با ترکیبی از رنگ نقره‌ای و مشکی است و شکل متفاوت لنز آن نیز باعث ایجاد جذابیت در دستگاه شده است. در قسمت پشت پروژکتور، درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی شامل USB, HDMI, کارت خوان SD، ورودی D-Sub قرار داده شده تا نیاز هر کاربری را پوشش دهد.

مشخصات فنی و قیمت پروژکتور B1M ایسوس

  • فناوری نمایش: 0.45 DLP
  • منبع نور: LED با رنگ‌های قرمز، سبز و آبی
  • طول عمر لامپ: 30,000 ساعت
  • نسبت کنتراست: 3500:1
  • حداقل و حداکثر فاصله کارکرد موثر پروژکتور: 0.6 تا 3 متر
  • حداقل و حداکثر سایز تصویر: 31.2 تا 153 اینچ
  • نسبت‌های تصویر: 4:3 یا 16:9 یا 16:10
  • اسپیکر داخلی: 2 در 2 وات
  • حداکثر انرژی مصرفی: 85 وات
  • حداکثر نویز صدا 32 دسی‌بل
  • فرمت‌های ویدیویی پشتیبانی شده: MOV, MP4, AVI, MKV, MPG, MPEG, WMV بعلاوه فرمت‌های صوتی و عکس و همچنین فرمت‌های اسناد مایکروسافت مانند Word, Powepoint و Excel
  • ابعاد: 175 در 44.5 در 139 میلی‌متر
  • لوازم جانبی: کابل برق، آداپتور، کیف، دفترچه راهنما، کارت گارانتی، ریموت کنترل، کابل D-Sub
  • قیمت در بازار جهانی 600 دلار (این محصول هنوز وارد بازار کشور نشده است.)

یکی از قابلیت‌های دوست داشتنی B1M، امکان اجرا و پخش مستقیم فایل‌های مختلف صوتی و تصویری است. از آنجایی که این پروژکتور دارای درگاه میکرو SD و USB است به راحتی قادر خواهید بود تا حافظه SD یا حافظه فلش خود را به دستگاه متصل نموده و بدون نیاز به دستگاه پخش کننده خارجی یا کامپیوتر، محتوای مورد نظر خود را در آن پخش کنید. B1M قادر به پخش فرمت‌های مختلف از جمله MKV است و به خوبی می‌توان از آن برای تماشای فیلم، بدون نیاز به هیچ ابزار خارجی استفاده کرد. اما این همه ماجرا نیست، ایسوس برای کاربرانی که قرار است از این محصول در محیط‌های اداری و آموزشی استفاده کنند نیز امکان نمایش فایل‌های مجموعه آفیس شامل ورد، اکسل و پاورپوینت را میسر کرده تا برای جلسات اداری و آموزشی نیز بدون نیاز به کامپیوتر بتوان از آن بهره برد. ما فایل‌هایی با فرمت‌های مختلف را به حافظه فلش منتقل کرده و از طریق B1M پخش نمودیم، همه فایل‌های ذکر شده به خوبی پشتیبانی می‌شوند.

کیفیت تصویر

روشنایی و تاثیر عوامل مختلف بر آن

شدت روشنایی در پروژکتورها که با استاندارد ANSI و با واحد Lumen شناخته می‌شوند، همیشه یکی از مشکلات اصلی این محصولات بوده‌ است. علت این امر هم کاملا فیزیکی است، در یک تلویزیون هر پیکسل نور خود را از یک ناحیه به همان اندازه دریافت می‌کند و منبع نور می‌تواند به راحتی ناحیه‌ای کوچک مقابلش را روشن کند، در نتیجه نور خروجی کل زیاد خواهد بود. اما در پروژکتور، نور کل صفحه توسط یک لامپ با اندازه‌ای کوچک تامین می‌شود، بنابراین منبع نور در پروژکتورها، باید به شدت قدرتمند باشد و انرژی زیادی را برای نمایش تصویر، صرف کند. جالب این جا است که استفاده از LED، هر دو مورد را بهبود داده است. در پروژکتورهای LED، روشنایی پس زمینه تصویر در مصرف انرژی ارتقاء یافته است. همانطور که می‌دانید LED با مصرف برق کمتر، نور مشابه لامپ‌های قدیمی را تولید می‌کند و از این رو، امروزه در بسیاری از صنایع الکتریکی، جایگزین لامپ‌های قدیمی شده است.

حال پروژکتور B1M شرکت ایسوس نیز از یک LED با روشنایی 700 لومن (Lumen) بهره می‌برد. در پروژکتورهای معمولی این عدد بین 1000 تا 3000 است ، اما فریب این اعداد را نخورید، مقدار بیان شده برای پروژکتور LED میزان روشنایی بیش از دوبرابر پروژکتور معمولی را تولید می‌کند. یعنی اگر پروژکتور معمولی شما 1700 Lumen روشنایی دارد، این مقدار تقریبا با یک پروژکتور 700 lumen از نوع LED برابری می‌کند.

ما این محصول کوچک و جذاب را در دو اندازه آزمایش کردیم که کل بازه رایج ترین اندازه‌ها را پوشش دهد: سایز 55 اینچ و سایز 100 اینچ. این پروژکتور در هر دوی این اندازه‌ها توانست روشنایی بسیار خوبی را در بازه نوری کم تا تاریک تولید کند. به طور کلی روشنایی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • بافت سطح منعکس کننده: به این صورت که سطح مات انعکاس بسیار بهتری دارد.
  • رنگ سطح منعکس کننده: هر چه این رنگ روشن‌تر و به رنگ سفید نزدیک تر باشد، رنگ‌ها واقعی‌تر و تصویر با کیفیت‌تری شکل می‌گیرد.
  • میزان نور محیط: قاعدتا در تاریکی مطلق بهترین تجربه را خواهید داشت و در محیط‌های پرنور نیز برعکس.
  • اندازه تصویر: به عبارتی فاصله پروژکتور از سطح منعکس کننده هرچقدر بیشتر باشد نور کمتری به ازای هر متر مربع از تصویر منعکس می‌شود.

به جرات می‌توان گفت که در فضایی که نور بسیار کم است، این پروژکتور تجربه‌ای بی‌نظیر ایجاد می‌نماید و صفحه نمایش بیش از 100 اینچ را که آرزوی بسیاری از ما است را به راحتی به تصویر می‌کشد.

رزولوشن

رزولوشن، تنها یک عدد در لیست امکانات یک محصول نیست. منظور از رزولوشن، تفکیکی است که یک بیننده از تصویر شاهد آن است. ما نیز به همین منظور تعدادی ویدئو که همگی کیفیتی HD یا بالاتر را داشتند، در این پروژکتور پخش کردیم که در ادامه تصاویر آن را مشاهده خواهید کرد: 

شفافیت تصویر در رزولوشن HD بسیار عالی است و جزییات به خوبی نمایش داده می‌شوند. این شفافیت را زمانی که تصویر ورودی، کیفیتی مناسب داشته باشد به چشم خواهد آمد و در صورتی که قصد لذت بردن از یک تصویر 100 اینچی یا بزرگتر را دارید به هیچ عنوان به سمت فیلم‌های با کیفیت پایین تر از HD نروید.

همانطور که در این تکه از تصویر مشاهده می‌کنید، چیدمان پیکسل ها به صورت عمودی و افقی، آن‌طور که در نمایشگرهای رایج بازار استفاده می‌شود، نیست و ماتریس این پیکسل‌ها زاویه 45 درجه دارند. باید متذکر شد که برای بهره بردن هرچه بیشتر از شفافیت HD این پروژکتور تا جایی که ممکن است باید پروژکتور را جایی بدون زاویه نسبت به سطح صفحه مورد نظر خود قرار دهید. در صورتی که زاویه پروژکتور زیاد باشد تصویر پخش شده نسبت 1 به 1 نداشته و با تنظیم آن به صورت مستطیل، رزولوشن یک ضلع با ضلع دیگر مستطیل متفاوت خواهد بود. از طرفی اگر به جای دیوار از پرده‌های مخصوص پروژکتور استفاده نمایید، کیفیت به مراتب بالاتری را شاهد خواهید بود.

محدوده دینامیکی

محدوده دینامیکی یا Dynamic Range، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تصویر شامل طیف‌های مختلف رنگ و روشنایی باشد. در این حالت اگر تصویر، محدوده دینامیک نداشته باشد جزییات مثلا در بخش پرنور یا در بخش کم نور نمایش داده نمی‌شوند. این موضوع همانند معیارهای عکاسی در حالت  HDR است که شما جزییات را هم در سایه‌ها و هم در نواحی روشن خواهید داشت.

B1M Dynamic Range

به جرات می‌توان گفت که در اتاق تاریک، این پروژکتور تصویر بسیار خوبی در این زمینه ارائه می‌کند، همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید سایه‌ها و نقاط روشن به طور دقیق و با جزئیات مناسبی به نمایش درامده‌اند.

کنتراست و صحنه‌های تاریک

یکی از برتری‌های بی چون و چرای پروژکتورهای LED نسبت به پروژکتورهای معمولی قدیمی، کنتراست و کیفیت رنگ سیاه است. کنتراست تصاویر در اتاق تاریک به حدی خوب است که شما احساس می‌کنید در مقابل یک تلویزیون LED صد اینچی با Local Dimming روبرو هستید. در تصاویر تاریک انتخاب شده بالا، این موضوع به خوبی قابل مشاهده است.

رنگ

برتری بعدی پروژکتور LED نسبت به نمونه‌های معمولی، کیفیت رنگ تصویر است. همانطور که در تصاویر مشاهده کردید، رنگ‌ها بسیار زنده و درخشان دیده می‌شوند و دست کمی از تلویزیون‌های LED پیشرفته یا پلاسماها ندارند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، هر چه قدر سطح منعکس کننده پروژکتور سفیدتر و مات‌تر باشد تمامی این معیارها از کنتراست گرفته تا کیفیت رنگ‌ها بهبود پیدا می‌کند.

Resize B1M asus

تصاویر اکشن و پرتحرک

در فیلم‌های اکشن یا پرتحرک نیز هیچ مشکلی با رفرش ریت صفحه مشاهده نمی‌شود. این پروژکتور به راحتی صحنه‌های ورزشی و فیلم‌های اکشن سریع را به تصویر می‌کشد و از مواردی همچون تداخل فریم‌ها و محو شدن تصویر خبری نیست.

سهولت تنظیمات

بدست آوردن بهینه ترین حالت

یکی از موارد مهم در استفاده از یک پروژکتور، سهولت استفاده و دسترسی به تنظیمات است. هنگامی که شما این پروژکتور را روبروی دیوار یا پرده مخصوص قرار می‌دهید و دکمه روشن/خاموش آن را می‌فشارید، صفحه آبی رنگی به همراه یک منوی جدولی نمایان می‌شود. در این منو تمامی تنظیمات قرار دارند و به راحتی می‌توانید از طریق ریموت یا از طریق خود پروژکتور به آنها دسترسی داشته باشید. این تنظیمات شامل مواردی همچون میزان روشنایی، کنتراست، تنظیم شکل (دستیابی به شکل مستطیل مستقل از زاویه پروژکتور با سطح)، اندازه و غیره است که همگی به راحتی با یک کلیک در اختیار شما هستند.

در حالت عادی بهترین وضعیت نمایش تصویر روشنایی 5 و کنتراست 5 است و در صورتی که محیط تاریک نباشد و نور وجود داشته باشد، شما می‌توانید این دو مقدار را افزایش دهید. البته مقداری بیش از 6 یا 7 جزییات تصویر را از میان می‌برد و تنها برای خواندن متن کاربرد دارد.

در مورد فوکس نیز سیستم دستی وجود دارد که کار کردن با آن بسیار ساده است و کافی است تنها زبانه آن را به سمت چپ یا راست حرکت دهید تا به صورت چشمی بهینه ترین حالت را تشخیص دهید.

امکانات جانبی

امکانات این محصول به نسبت پروژکتورهای قدیمی، بی شمار است. امکانات مهم این پروژکتور شامل موارد زیر است:

  • پخش فایل‌های چند رسانه‌ای به صورت مستقیم از درگاه USB  یا کارت حافظه micro-SD
  • اتصال مستقیم هدفون
  • اتصال بدون سیم برای پخش تصاویر
  • امکان کنترل پروژکتور از طریق تلفن هوشمند اندروید یا iOS
  • پورت HDMI برای دریافت صدا و تصویر HD
  • پورت ویدیو آنالوگ و پورت RGB

تمامی این امکانات، B1M را به یک پخش کننده همه کاره تبدیل می‌نماید. در واقع دستگاهی وجود ندارد که خروجی ویدیو داشته باشد و نتوان آن را به این پروژکتور متصل کرد. البته گلایه‌هایی نیز وجود دارد از جمله اینکه شاید وجود دو ورودی HDMI خیلی می‌توانست کاربردی باشد، با این حال می‌توان این موضوع را در نسل های بعدی این محصول انتظار داشت، چرا که تا آن زمان نیز این محصول جایگاه محکم تری در خانه‌ها به عنوان یک پخش کننده جامع برای تمامی دستگاه‌ها خواهد داشت.

میزان صدا و حرارت

یکی از نگرانی‌ها برای استفاده از یک پروژکتور، همواره صدا و حرارت تولید شده توسط این محصول بوده است. اگر از یکی از پروژکتورهای معمولی استفاده کرده باشید، خواهید دید که حرارت و صدای تولید شده از سوی دستگاه به قدری زیاد است که مجبورید فیلم را با صدای متوسط یا بلند تماشا کنید. اما در نسل جدید پروژکتورها خبری از صدا و حرارت آنچنانی نیست، دیگر لزومی ندارد برای شنیدن صداهای آرام حجم صدا را زیاد کنید. این موضوع تابع مصرف لامپ است، به صورتی که با کاهش میزان مصرف (که به دلیل LED بودن لامپ امکان‌پذیر شده است) نیاز به خنک کننده نیز کاهش می‌یابد.

نکته مهم، کاهش تولید حرارت و کاهش مصرف و افزایش طول عمر لامپ است. لامپ‌های قدیمی و معمولی بین 2 تا 3 هزار ساعت عمر مفید داشتند و بعد از آن بخش عمده‌ای از کیفیت و روشنایی خود را از دست می‌دادند. در بهترین حالت، لامپ‌های قدیمی در وضعیت Eco (که معمولا روشنایی را کاهش می‌دهد) تا 5 هزار ساعت نیز عمر می‌کنند. حال، لامپ‌های LED به طور کامل این نگرانی را از میان برده است و با وجود عمر 30,000 ساعتی دیگر نگران افت کیفیت تصویر در طول استفاده از این محصول و خرابی آن نخواهید بود.

ویدیو پروژکتور B1M ایسوس دارای یک جفت اسپیکر 2 وات داخلی است که برای استفاده در یک اتاق کوچک تا متوسط مناسب است. اما اگر بخواهید تجربه سینمایی داشته باشید بهتر است از سیستم صوتی مستقل در آن بهره ببرید برای این کار می‌توانید از درگاه HDMI بهره ببرید. متاسفانه این پروژکتور فاقد خروجی صوتی اپتیکال است برای اتصال به سیستم‌های صوتی پیشرفته است.

جمع‌بندی

همانطور که در مقدمه این بررسی نیز اشاره کردیم، داشتن یک نمایشگر عظیم آرزوی همه ما دوست‌داران دنیای سرگرمی و تکنولوژی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تجربه مشاهده یک فیلم بر روی صفحه نمایش 100 یا 120 اینچی با یک تصویر 40 یا 50 اینچی بسیار تفاوت دارد. حال این محصول مثال زدنی، با رفع کردن اکثر ایرادات بزرگ پروژکتورهای معمولی، در کنار تعبیه کردن امکانات فراوان مانند ورودی‌های متعدد و سیستم اتصال بدون سیم، توانسته انتخاب بسیار مناسبی برای بهبود تجربه کاربر از سرگرمی باشد. از میان خصوصیاتی که باعث رفع این ایرادها شده‌اند، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • لامپ LED با عمر 30 هزار ساعت در مقابل عمر کم 3000 ساعتی پروژکتورهای معمولی
  • رزولوشن واقعی 1280 در 800 در مقابل رزولوشن 1024 در 768 پروژکتورهای معمولی
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به کارایی
  • ورودی HDMI ، USB، کارت SD و سیستم بی سیم ارسال تصاویر و فرمان
  • اندازه بسیار کوچک نسبت به نمونه‌های معمولی
  • صدا و حرارت کم نسبت به نمونه‌های معمولی

حال اگر از این نکات مثبت بگذریم، باید دانست که این پروژکتور برای هر کسی مناسب نیست و شاید نتواند به راحتی جای تلویزیون را بگیرد. این محصول در حالت ایده‌آل برای افرادی ساخته شده است که یک تلویزیون مناسب 40 اینچی یا بالاتر را قبلا خریداری کرده‌اند و قصد بروزرسانی سیستم پخش سرگرمی خود را دارند. برای خرید یک تلویزیون 100 اینچی باید هزینه بسیار بالای چندین میلیونی را بپردازید، حتی اگر پول آن را نیز داشته باشیم، باز هم خرید یک تلویزیون بزرگ‌تر شاید منطقی نباشد، چرا که با وجود این دستگاه کوچک و کارا و تنها با کم کردن نور محیط می‌توانید تصویری بی‌نظیر و عظیم داشته باشید و از فیلم‌هایی که حتی قبلا آنها را دیده‌اید دوباره با نگاهی جدید لذت ببرید.

نکات مثبت:

  • کنتراست و روشنایی بالا در محیط کم نور و تاریک
  • عمق رنگ مشکی بسیار بالا در محیط‌های کم نور
  • تصویر شفاف با گستره دینامیک بی‌نظیر نسبت به نمونه‌های معمولی
  • کیفیت بسیار بالای رنگ‌های تولید شده
  • عمر بالای لامپ تا 30 هزار ساعت (مناسب برای سال‌ها استفاده مداوم)
  • اندازه کوچک و طراحی ساده
  • کنترل‌های مناسب و آسان برای رسیدن به تصویر ایده‌آل
  • صدا و حرارت تولیدی بسیار اندک نسبت به نمونه‌های قدیمی
  • مصرف برق پایین
  • ورودی‌های متعدد برای انواع سیستم‌های چند رسانه‌ای
  • سیستم بدون سیم برای ارسال تصویر و فرماندهی با تلفن هوشمند

نکات منفی:

  • روشنایی نه چندان مناسب در محیط پرنور و نور متوسط
  • داشتن تنها یک پورت HDMI
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات