مقایسه عمیق صفحه‌نمایش گلکسی اس 4 و اچ‌تی‌سی وان

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 16 دقیقه
گلکسی اس ۴ و اچ تی‌سی وان، دو واژه‌ای هستند که این روزها در بازار اندرویدی‌های دست اول، بیشتر شنیده می‌شوند و اکثر مشتریان به خوبی با این دو تلفن‌همراه پرچم‌دار آشنایی دارند. فروش گلکسی اس 4 در تاریخ اندروید، بی‌نظیر بوده و اچ‌تی‌سی وان تایوانی هم از بهترین قطعات سخت‌افزاری استفاده کرده و بسیار خوش‌ساخت است. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بخش‌های یک گجت، صفحه‌نمایش آن است. بنابراین در ادامه می‌خواهیم صفحه‌نمایش این دو گوشی را زیر ذره‌بین قرار داده و مقایسه‌ی کاملی بین نمایشگر‌های با کیفیت این دو پرچم‌دار ارایه کنیم. با ما باشید.
تبلیغات

محبوبیت فوق‌العاده‌ی اچ‌تی‌سی وان و گلکسی اس 4 تنها به سخت‌افزار قدرتمندشان مربوط نمی‌شود. در کنار پردازنده‌ی قوی، دوربین، صفحه‌نمایش، بلندگو و واسط کاربری بسیار خوبی قرار گرفته که توجه هر قشر از مشتریان را به خود جلب می‌کند.

صفحه‌نمایش هر دو گوشی دارای تراکم پیکسلی فوق‌العاده بالایی است به این صورت که در صفحه‌ای با قطر کمتر از 5 اینچ، 1920 در 1080 پیکسل چیده شده است. یک صفحه‌نمایش Full HD با زاویه دید، وضوح و روشنایی عالی.

اما سؤال همیشگی گیگ‌ها: می‌دانیم که هر دو دارای صفحه‌نمایش بسیار عالی هستند، اما کدام یک برتر است؟ بنابراین باید یک مقایسه‌ی تخصصی انجام دهیم و همه چیز را زیر ذره‌بین بگذاریم. هر یک نقاط قوتی دارند و در برخی مسائل، معمولی یا ضعیف هستند.

مشخصات صفحه‌نمایش‌ها

به جدول زیر نگاه کنید و مشخصات نمایشگر این دو گوشی را مقایسه کنید:

فاکتور مورد بررسی

Galaxy S4

HTC One

اندازه نمایشگر

5

4.7

رزولوشن نمایشگر

1080 در 1920

1080 در 1920

تکنولوژی نمایشگر

Full HD Super AMOLED

IPS Super LCD 3

تراکم پیکسلی

441

469

چیدمان پیکسلی

PenTile RGBG matrix

RGB matrix

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس 3

گوریلا گلس 2

نمایشگر اچ‌تی‌سی وان کمی کوچکتر است اما اختلاف قطر این دو تنها 0.3 اینچ (کمتر از 1 سانتی‌متر) است. بنابراین تراکم پیکسلی آن کمی بیشتر است و لذا کمی واضح‌تر و دقیق‌تر به نظر می‌رسد.

LCD درمقابل AMOLED، دو تکنولوژی متفاوت اما عالی برای تولید صفحه‌نمایش، سامسونگ مثل همیشه از AMOLED ‌های خود که روشنایی و طراوت و شدت رنگ خوبی دارند، استفاده کرده و اچ‌تی‌سی نیز استفاده از LCD را به خاطر رنگ‌های واقعی و روشنایی بیشتر، ترجیح داده است.

بنابراین پیشاپیش مشخص است که احتمالاً برتری‌های هر یک، در چه زمینه‌هایی است.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

سامسونگ از جدیدترین نسخه‌ی گوریلا گلس یعنی نسخه‌ی سوم استفاده کرده و لذا اولین تلفن‌همراهی است که از این نوع محافظ استفاده می‌کند. بنابر اظهارات کمپانی سازنده یعنی کورنینگ، مقاومت این محافظ دربرابر آسیب‌هایی از نوع شکستگی و خراش به ترتیب 2 و 3 برابر نسخه‌ی قبلی است. بنابراین محافظی که سامسونگ برای پرچم‌دار خود انتخاب کرده، بسیار مقاوم‌تر از گوریلا گلس 2 است که در اچ‌تی‌سی وان به کار می‌رود. به هر حال اگر این دو گوشی را از ارتفاع روی زمین پرتاب کنید، هیچ یک جان سالم به در نمی‌برند، لذا به محصولی ضد ضربه اصلاً فکر نکنید.

چیدمان پیکسل و زیرپیکسل‌ها

صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی وان چیدمان معمولی RGB دارد. به عبارت دیگر هر پیکسل دارای 3 زیرپیکسل است که به ترتیب Red ،Green و Blue یا قرمز، سبز و آبی هستند. به تصویر زیر توجه کنید تا پیکسل‌ها را در اندازه‌ی بزرگ شده ببینید:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

درمقابل گلکسی اس 4 از آرایش پن‌تایل RGBG استفاده می‌کند، همان آرایشی که در گلکسی اس 3 نیز به کار گرفته شده بود. در این روش هر پیکسل تنها 2 زیرپیکسل دارد. نیمی از پیکسل‌ها دارای دو بخش قرمز و سبز بوده و نیمی دیگر از دو زیرپیکسل آبی و سبز استفاده می‌کنند. هر پیکسل برای ایجاد یک رنگ خاص به یکی از زیرپیکسل‌های پیکسل کناری یعنی رنگ آبی یا قرمز نیاز دارد.

بنابر اظهارات ریموند سونیرا از دیسپلی‌میت تکنالوجیز ساخت نمایشگرهایی با این چیدمان ساده‌تر و ارزان‌تر است و حاصل کار نمایشگری با روشنایی بیشتر است که پدیده‌ی اثر کهنگی یا aging effect در آن ضعیف‌تر خواهد بود.

اما نمایشگر گلکسی اس 4 با گلکسی اس 3 کمی متفاوت است. به تصویری بزرگ از پیکسل‌های این دو پرچم‌دار توجه کنید. تصویر زیر متعلق به گلکسی اس 3 است:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

تصویر زیر مربوط به گلکسی اس 4 است و همان‌طور که شاهد هستید از زیرپیکسل‌های سبز بیضی‌شکل و کوچک در کنار زیرپیکسل‌های آبی بزرگ و قرمز کمی کوچک‌تر استفاده شده است.

5

سونیرا معتقد است که سامسونگ برای دستیابی به بالاترین تراکم پیکسلی از زیرپیکسل‌های یاقوتی شکل آبی و قرمز استفاده کرده و لذا تقارن قطری 45 درجه‌ای در چیدمان زیرپیکسل‌ها ایجاد شده است.

در این چیدمان تعداد زیرپیکسل‌های سبز 2 برابر است و لذا ته‌رنگ سبز یا آبی خاصی در نمایشگر ایجاد می‌شود.

حالات صفحه‌نمایش

یکی از نکات مثبتی که در گلکسی اس 4 وجود دارد استفاده از حالات مختلف صفحه‌نمایش است. می‌توان کنتراست یا تضاد صفحه‌نمایش را تغییر داد. اگر در حالت پایه رنگ‌ها کمی تند و اشباع شده به نظر می‌رسند یا روشنایی بیش از حد دارند، می‌توانید شدت رنگ‌ها کم کنید و آن را در حالت واقعی‌تر و طبیعی‌تری قرار دهید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

حالات مختلف صفحه‌نمایش این گوشی به صورت زیر است:

Adapt Display: این حالت پایه است. در این حالت گوشی شما به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد که روشنایی نمایشگر و شدت رنگ‌های مختلف چه قدر باشد و این تصمیم براساس روشنایی محیط اطراف و محتوای نمایش داده شده روی صفحه است.

Dynamic: در این حالت رنگ‌ها در روشن‌ترین حالت ممکن هستند و برای یک محیط پر نور مناسب است.

Standard: حالت استانداردی که رنگ‌ها تند هستند و برای محیطی روشن مناسب است.

Professional Photo: رنگ‌ها با توجه به استاندارد RGB ادوبی کالیبره شده و برای نرم‌افزارهای عکاسی مناسب است.

Movie: بهترین انتخاب برای عکس و فیلم، در این حالت نمایشگر رنگ‌ها را برای تطابق بهتر با استاندارد رنگ و نقطه‌ی سفید جهت نمایش محتوا در محصولات الکترونیکی مثل دوربین‌های دیجیتال، تلویزیون‌های HD، اینترنت و مالتی‌مدیا در کامپیوتر و مانند آن بهینه می‌کند.

در اچ‌تی‌سی وان تنظیماتی شبیه گلکسی اس 4 وجود ندارد اما قابلیت تنظیم کنتراست به صورت پویا و با توجه به محتوای در حال نمایش، در آن به کار گرفته شده است.

مقایسه‌ی صفحه‌نمایش

کدام صفحه‌نمایش بهتر است؟ پاسخ این سؤال تا حد زیادی به عادات و سلیقه‌ی شخص بستگی دارد اما بیشتر مشتریان چنین پاسخی را دوست ندارد. بیشتر مشتریان براساس احساسات درونی خود در مورد کیفیت صفحه‌نمایش این دو پرچم‌دار نظر می‌دهند و انتخاب می‌کنند. مخصوصاً مشتریانی که در برخورد اول تصمیم‌گیری می‌کند.

در اولین برخورد، یک کاربر یا مشتری عادی، تفاوتی بین صفحه‌نمایش Full HD Super AMOLED به کار رفته در گلکسی اس 4 و Super LCD 3 به کار رفته در اچ‌تی‌سی وان احساس نمی‌کند. تفاوتی که در چیدمان زیرپیکسل‌ها وجود دارد، به کلی پنهان می‌ماند اما اگر بیشتر دقت کنیم، حتی با چشم غیر مسلح هم تفاوت‌های کوچکی دیده می‌شود.

روشنایی و قابل رؤیت بودن صفحه‌نمایش در محیط‌های داخلی

روشنایی صفحه‌نمایش دو گوشی را در حالت 50 درصد قرار می‌دهیم و در تاریک‌ترین نقطه‌ی داخل خانه از این دو گوشی عکس می‌گیریم. نتیجه را ببینید:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در تصویر فوق رنگ‌ها در گلکسی اس 4 روشن‌‌تر به نظر می‌رسند و بخش‌های تاریک بیشتری دیده می‌شود. رنگ‌ها در صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی وان تیره‌تر، کم‌رنگ‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. برخی از نقاط تاریک در اچ‌تی‌سی وان دیده نمی‌شوند.

روشنایی و قابلیت رؤیت در محیط پرنور خارج

در محیط‌های خارجی نور زیاد است. ترکیبی از متن و عکس در دو گوشی نمایش داده شده و تصویری از صفحه‌نمایش این دو پرچم‌دار زیر نور خورشید گرفته‌ایم، نتیجه را مقایسه کنید:

8

روشنایی نمایشگر دو گوشی در حالت خودکار قرار دارد. صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی وان روشن‌تر است و بهتر دیده می‌شود. احتمالاً روشنایی بیشتر بخش‌های سفید در نمایشگر این گوشی نسبت به سفید مایل به آبی در گلکسی اس 4 علت مشخص‌تر بودن نمایشگر آن در نور زیاد است.

اما اگر از زاویه‌ی 45 درجه به این دو محصول نگاه کنیم چطور به نظر می‌رسند؟

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در این زاویه بازتاب نور روی صفحه‌نمایش دو گوشی به‌شدت مزاحم است. گلکسی اس 4 در بازتاباندن نور خورشید ماهرتر است به‌طوری‌که تشخیص محتوای نمایش داده شده در آن مشکل‌تر است.

در مقایسه‌ی بعدی می‌خواهیم در نور بعد از ظهر به کیفیت تصویر این دو پرچم‌دار توجه کنیم. به نظر می‌رسد که روشنایی صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی وان کمی بیشتر است و درمقابل محصول سامسونگ رنگ‌ها را شدید‌تر نمایش داده و تیرگی‌ها را تیره‌تر نشان می‌دهد:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

اگر از زاویه‌ی 45 درجه‌ای به تکرار مقایسه‌ی فوق بپردازیم، گلکسی اس 4 کمی بهتر به نظر می‌رسد:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در بازتاباندن نور بعد از ظهر هم اچ‌تی‌سی وان پیروز است و با بازتاب کمتر، کیفیت بهتری دارد:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

اگر دو گوشی را در سایه قرار دهیم، رنگ‌ها و تضاد در نمایشگر گلکسی اس 4 بهتر است و درمقابل روشنایی اچ‌تی‌سی وان بیشتر است:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

با زاویه‌دار شدن دو گوشی روشنایی بیشتر اچ‌تی‌سی وان کمتر و کمتر می‌شود تا جایی که اگر از زاویه‌ی 45 درجه‌ای به این دو گوشی نگاه کنیم، روشنایی، کنتراست و شدت رنگ‌ها در گلکسی اس 4 تغییر زیادی نمی‌کند:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در نهایت ترکیبی از عکس و متن در این دو گوشی و در سایه به صورت زیر دیده می‌شود:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

و اگر از زاویه‌ی 45 درجه نگاه کنیم، وضعیت به صورت زیر است:

16.1

در دو تصویر بالا به خوبی می‌توان ته رنگ آبی و سبز در صفحه‌نمایش گلکسی اس 4 را مشاهده کرد. متن سیاه‌رنگ در نمایشگر گلکسی اس 4 ضخیم‌تر و پر رنگ‌تر است. بخش‌های سیاه‌رنگ نیز تیره‌تر به نظر می‌رسند. در مجموع اچ‌تی‌سی وان رنگ سفید را با روشنایی بیشتر نشان می‌دهد و روشنایی نمایشگر آن بیشتر است.

نتیجه‌ی کلی که تا به حال از مقایسه‌ی این دو پرچم‌دار در بخش نمایشگر می‌گیریم به صورت زیر است:

  • گلکسی اس 4 زاویه دید بیشتری دارد ولیکن مراقب بازتاب نور خورشید باشید چراکه نور را بیشتر بازتاب می‌کند.
  • اچ‌تی‌سی وان نسبت به گلکسی اس 4 که رنگ سفید را با ته‌رنگ آبی و سبز نمایش می‌دهد، صفحه‌نمایش سفیدتری دارد.
  • اچ تی‌سی وان نور زیادی را بازتاب نمی‌کند و لذا حتی در نور زیاد خورشید هم صفحه‌نمایش آن قابل تشخیص است.
  • گلکسی اس 4 کنتراست بالاتری دارد و رنگ‌های تیره را تیره‌تر نمایش می‌دهد.

رنگ، وضوح و رزولوشن

کدام گوشی نمایشگر واضح‌تری دارد؟ رنگ‌ها در کدام بهتر دیده می‌شوند؟ در این بخش به بررسی نمایشگر دو پرچم‌دار اندرویدی در این زمینه‌ها می‌پردازیم.

در تصویر استودیویی زیر هر دو گوشی با روشنایی 50 درصد مشغول نمایش یک تصویر آزمایشی هستند. هر دو به خوبی تصویر را نمایش می‌دهند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

به نظر می‌رسد که اچ‌تی‌سی وان در نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ها اوضاع بهتری دارد. حتی کنتراست و شدت رنگ‌ها در اچ‌تی‌سی وان بهتر به نظر می‌رسد. مخصوصاً بخش کم‌رنگ قرمز و نارنجی وسط گل و نیز بخش‌های صورتی رنگ گلبرگ‌ها که پر‌رنگ‌تر و طبیعی‌تر هستند. نمایشگر گلکسی اس 4 در مجموع روشنایی بیشتری دارد.

نگاهی دقیق‌تر به تصویر فوق داشته باشیم، گلکسی اس 4 در چپ و اچ‌تی‌سی وان در سمت راست است:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

تعداد زیرپیکسل‌های آبی و سبز در نمایشگر گلکسی اس 4 نسبت به اچ‌تی‌سی وان بیشتر است. پیکسل‌های نمایشگر گلکسی اس 4 بزرگ‌تر از نمایشگر اچ‌تی‌سی وان هستند و همچنین پیکسل‌های اچ‌تی‌سی وان فشرده‌تر در کنار هم چیده شده‌اند. مشخص است که تراکم پیکسلی بالاتر در نمایشگر اچ‌تی‌سی وان به وضوح بیشتر آن منجر شده است.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در گلکسی اس 4 ته‌رنگ آبی باعث کمتر شدن قرمزی گلبرگ‌ها می‌شود. رنگ قرمز در نمایشگر اچ‌تی‌سی وان به نظر پررنگ‌تر، درخشان‌تر و زنده‌تر است.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

زیرپیکسل‌های آبی رنگ در نمایشگر گلکسی اس 4 کمی روشن شده‌اند تا روشنایی کلی نمایشگر را افزایش دهند و درنتیجه ته‌رنگ آبی و سبز در تصویر فوق مشخص است. اچ‌تی‌سی وان رنگ‌های طبیعی‌تری و واقعی‌تری دارد.

اما در مورد رنگ سیاه در این پرچم‌داران، بخشی از صفحه‌نمایش که رنگ آن سیاه است را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

رنگ سیاه در گلکسی اس 4 سیاه‌تر است. در نمایشگر‌های AMOLED برای ایجاد رنگ سیاه، تنها کاری که انجام می‌شود، خاموش کردن زیرپیکسل‌هاست. لذا رنگ سیاه عمیق‌تر خواهند بود. مخصوصاً در مورد متن و گرادیان رنگ مشکی که در گلکسی اس 4 نسبت به رقیبش، بهتر به نظر می‌رسد.

در نمایشگر LCD اچ‌تی‌سی وان رنگ سیاه به بلوطی یا قهوه‌ای و قرمز بسیار تیره شبیه شده است. در نمایشگر‌های LCD از نور پس‌زمینه برای تولید نور و از لایه‌های کریستال مایع برای تولید رنگ دلخواه استفاده می‌شود و لذا عمق رنگ سیاه کمتر خواهد بود.

رنگ سفید خالص نیز در نمایشگر این دو محصول به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

رنگ سفید در نمایشگر اچ‌تی‌سی وان به نظر واقعی‌تر است. در تصویر بزرگ شده‌ی فوق مشخص است که در نمایشگر گلکسی اس 4 پیکسل‌ها کمی آبی و سبز هستند، چیزی که در اچ‌تی‌سی وان نمی‌بینیم.

مقایسه‌ای در نحوه‌ی نمایش متن در این دو گوشی محبوب داشته باشیم. یک صفحه‌ی وب در هر دو محصول توسط مرورگر اصلی اندروید باز شده است. روشنایی صفحه نیز 50 درصد است. به تصاویر زیر توجه کنید، ابتدا اچ‌تی‌سی وان:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

و سپس گلکسی اس 4:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

قطعاً متن در هر دو گوشی بسیار خوانا و واضح است. با این وجود نوشته‌های سیاه‌رنگ در نمایشگر گلکسی اس 4 کمی ضخیم‌تر و درشت‌تر هستند. در اچ‌تی‌سی وان متن نازک‌تر و کوچک‌تر است. تراکم پیکسلی بالاتر در اچ‌تی‌سی وان علت اصلی وضوح بیشتر متن و نوشته در نمایشگر آن است.

در کوتاه‌مدت روشنایی و کنتراست بالا مشکلی برای چشم ایجاد نمی‌کند اما در بلندمدت و هنگام مطالعه‌ی یک متن طولانی، کنتراست بالا روی چشم کاربر فشار می‌آورد.

بنابراین خواندن متن در گلکسی اس 4 که رنگ سفید آن روشنایی کمتر دارد و صفحه‌نمایش کمی تاریک‌تر است، به نظر ساده‌تر می‌آید.

در تصویر زیر بخش بزرگ شده‌ای از متن را مشاهده می‌کنید:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در نمایشگر گلکسی اس 4 بخش‌های سفید ته‌رنگ آبی و سبز خود را حفظ کرده‌اند، اطراف نوشته‌ها نیز زیرپیکسل‌های آبی و سبز خودنمایی می‌کنند و لبه‌های نوشته را به هم ریخته‌اند. در اچ‌تی‌سی وان وضوح متن بسیار خوب است و همه چیز مرتب به نظر می‌رسد.

آخرین مقایسه در مورد رندر کردن بهتر آیکون نرم‌افزارهاست. با چشم غیر مسلح نمی‌توان تفاوت محسوسی در وضوح و رنگ آیکون‌ها مشاهده کرد. هر دو آیکون نرم‌افزارها را کاملاً واضح و خوب نمایش می‌دهند.

اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، تفاوت‌هایی وجود دارد. در تصویر زیر آیکون فروشگاه نرم‌افزار اندروید دیده می‌شود:

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

بنابر انتظارمان رنگ سفید در نمایشگر گلکسی اس 4 کمی سبز و آبی است. لبه‌ی آیکون کمی به هم ریخته است. در اچ‌تی‌سی وان نیز ته‌رنگ قرمز یا قهوه‌ای در آیکون نرم‌افزار دیده می‌شود. البته تمام این موارد از چشم غیر مسلح پنهان می‌مانند.

نتیجه‌گیری

نمایشگر هر دو گوشی گلکسی اس 4 و اچ‌تی‌سی وان عالیست به‌طوری‌که مشکل می‌توان یکی از نمایشگر‌ها را بهتر از دیگری دانست. براساس مقایسه‌ی عمیقی که انجام شد، نقاط قوت نمایشگر این پرچم‌داران به صورت زیر است:

گلکسی اس 4

  • کنتراست بالاتر و رنگ مشکی عمیق‌تر
  • زاویه دید بیشتر
  • رنگ‌های تندتر و روشن‌تر
  • حالات مختلف نمایشگر

اچ‌تی‌سی وان

  • رنگ سفید سفیدتر
  • رنگ‌های واقعی‌تر
  • صفحه‌نمایش واضح‌تر
  • بازتاب کمتر نور

نظر شما در این مورد چیست؟ کدام نمایشگر بهتری دارد و برای کاربرد شما مناسب‌تر است؟ چشم شما کدام صفحه‌نمایش را پسندیده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات