نگاه نزدیک به تلفن-دوربین گلکسی اس 4 زوم سامسونگ

پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
پیش از این درباره تلفن-دوربین هوشمند سامسونگ در زومیت بسیار خواندید، محصولی که قسمت جلوی آن شبیه به گلکسی اس 4 مینی است ولی پشت آن بر خلاف تمام تلفن‌های هوشمند بازار، شباهت زیادی به دوربین‌های جیبی ببین-و-بگیر دارد. این محصول دارای لنز نسبتا بزرگی است که بزرگنمایی 10 برابر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از آنجایی که زومیت شانس کار کردن با این محصول را داشته در این مقاله قصد داریم نگاهی نزدیک به آن داشته و کیفیت عکس برداری آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
تبلیغات

سامسونگ با معرفی گلکسی کمرا شاخه جدیدی را در دنیای دوربین‌ها ایجاد کرد و سعی در هوشمندسازی آنها کرد. گلکسی اس 4 زوم نیز تقریبا همان مسیر را دنبال می‌کند با این تفاوت که امکان برقراری تماس تلفنی نیز در آن میسر شده است. در واقع گلکسی اس 4 زوم، یک دوربین جیبی است که امکان برقراری تماس تلفنی را دارد. سامسونگ آن را مناسب افرادی می‌داند که علاقه زیادی به عکاسی داشته ولی قصد ندارد دو گجت مختلف شامل تلفن هوشمند و دوربین جیبی را همراه داشته باشند.

از نظر ظاهری قسمت جلوی تلفن شبیه به گلکسی اس 4 است با این تفاوت که کوچک‌تر شده و همچنین بدنه پلاستیکی آن نیز به نظر از کیفیت پایین‌تری در مقایسه با اس 4 برخوردار است. صفحه نمایش 4.3 اینچی S4 Zoom دارای رزولوشن qHD یا 960 در 540 پیکسل است و از این نظر نسبت به صفحه نمایش 1080p بکار گرفته شده در S4، از تراکم کمتری برخوردار است.

 

پس S4 Zoom از نظر ابعاد صفحه نمایش نسبت به اس 4 کوچک‌تر است و از نظر ضخامت نیز به مراتب ضخیم‌تر از تلفن‌های رایج بازار می‌باشد.

سامسونگ یک دکمه شاتر فیزیکی در لبه تلفن قرار داده تا عکس برداری با آن راحت‌تر شود، اما این دکمه به لبه تلفن نزدیک است و فشار دادن آن کمی به سختی و با ایجاد لرزش در دوربین همراه است. برای ایجاد بزرگنمایی نیز دو دکمه + و – در رابط کاربری نرم افزار دوربین اضافه شده تا با لمس آنها لنز دوربین به عقب و جلو حرکت کند.

در نگاه اول تصور کردم که این محصول سامسونگ دیگر دارای باتری قابل تعویض نیست، چون پشت تلفن بطور کامل با دوربین Point-and-Shoot اشغال شده است. اما وقتی به لبه‌های این تلفن-دوربین هوشمند دقت کردم، متوجه شدم که سامسونگ در لبه دستگاه دریچه‌ای را برای خارج نمودن باتری در نظر گرفته تا کاربر، خود به راحتی قادر به تعویض باتری باشد. درگاه مربوط به میکرو سیم و میکرو SD نیز در همین بخش قرار دارند.

zoom compare

مشخصات فنی گلکسی اس 4 زوم

  • پردازنده: Pega-Dual XMM6262 با دو هسته 1.5 گیگاهرتز از نوع Cortex A9 و گرافیک Mali-400
  • دوربین: 16 مگاپیکسل، ابعاد سنسور 1/2.33 اینچ، با قابلیت تگ گذاری موقعیت جغرافیایی، فوکوس با لمس صفحه، تشخیص چهره، عکس برداری پانوراما و HDR
  • ضبط ویدیو با رزولوشن 1080p و با نرخ 30 فریم در ثانیه
  • صفحه نمایش: 4.3 اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن 540 در 960 پیکسل و تراکم 256 پیکسل در اینچ به همراه محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس
  • ابعاد: 125.5 در 63.5 در 15.4 میلی متر
  • حافظه ذخیره سازی داخلی: 8 گیگابایت به همراه درگان میکرو SD
  • حافظه رم: 1.5 گیگابایت
  • سیستم عامل: اندروید 4.2.2 به همراه رابط کاربری TouchWiz سامسونگ
  • باتری: 2330 میلی آمپر ساعت

اگر بخش دوربین این محصول را کنار بگذاریم، گلکسی اس 4 زوم از نظر مشخصات سخت افزاری جزو رده میانی تلفن‌های هوشمند قرار می‌گیرد. این تلفن دارای پردازنده 2 هسته‌ای، 1.5 گیگابایت حافظه رم و صفحه نمایش qHD است. همه این موارد در تلفن‌های رده میانی بازار یافت می‌شوند. در واقع این محصول مناسب افرادی است که به یک تلفن هوشمند متوسط و یک دوربین با کیفیت نیاز دارند.

استفاده از این ابزار به عنوان تلفن احتمالا برای اطرافیان کمی عجیب و شاید هم مضحک به نظر برسد، چون S4 Zoom از پشت درست شبیه به دوربین‌های ببین-و-بگیر است. از طرفی به دلیل ضخامت بالای 15.5 میلی‌متری آن، حمل و قرار دادن آن در جیب به مراتب دشوارتر از تلفن‌های هوشمند باریک امروزی همچون S4 است. اما اگر قرار باشد همواره دوربین جیبی خود را در کنار تلفن هوشمندتان همراه داشته باشید، حمل S4 Zoom آسان‌تر خواهد بود.

نکته قابل توجه در این محصول لنز با قابلیت بزرگنمایی 10 برابر است که در دنیای تلفن‌های هوشمند هیچ رقیبی ندارد. با این محصول به راحتی قادر خواهید بود تا از اجسامی که چندمتر با شما فاصله دارند، عکس‌های با کیفیتی بگیرید. از نظر کیفیت تصویر، عکس‌های گرفته شده با این دوربین در مقایسه با گلکسی اس 4، بهتر است، اما اختلاف آنها از سوژه‌های نزدیک فاحش نیست. این در حالی است که وقتی قرار باشد از یک سوژه دور عکاسی کنید، آن وقت S4 Zoom کیفیت به مراتب بالاتری را ارائه خواهد کرد.

حال باید منتظر ماند تا نوکیا تلفن لومیا 1020 خود را با سنسور 41 مگاپیکسلی عرضه کند و آن را با S4 Zoom مقایسه کنیم. اما آنچه که از نظر تئوری می‌توان متوجه آن شد، استفاده از سنسور بزرگتر در تلفن‌هایی همچون لومیا 1020 یا نوکیا 808 نسبت به سنسور کوچک S4 Zoom، نهایتا منجر به کیفیت بالاتر تلفن‌های نوکیا در عکس برداری خواهد شد. اما از نظر میزان بزرگنمایی این دو تلفن به گردپای S4 Zoom نیز نخواهند رسید.

نمونه تصاویر گرفته شده با گلکسی اس 4 زوم در فضای داخلی:

  [widgetkit id=634]

از نظر نرم افزاری گلکسی کمرا مجهز به سیستم عامل اندروید 4.2.2 به همراه رابط کاربری آشنای تاچ ویز است. این بدین معناست که با این محصول به راحتی قادر به نصب نرم افزارهای اندروید، استفاده از نقشه و موقعیت یابی، تماشای ویدیو، اجرای بازی‌های مختلف و غیره خواهید بود. علاوه بر این‌ها شما قادر خواهید بود تا عکس‌های گرفته شده با دوربین را بلافاصله با نرم افزارهای مختلف ویرایش نموده و سپس به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارید.

گلکسی اس 4 زوم، یک محصول خاص با کارایی خاص است؛ محصولی ترکیبی از یک تلفن و دوربین جیبی که تمرکز بیشتر آن بر بخش دوربین است تا تلفن. اگر بدنبال یک تلفن ظریف با دوربین متوسط هستید، بدون شک، گلکسی اس 4 زوم مناسب شما نیست! اما اگر به دنبال یک دوربین جیبی با قابلیت‌های مشابه تلفن‌های هوشمند هستید و از اینکه یک دوربین را در مقابل صورت خود گرفته و با آن به مکالمه بپردازید، مشکلی ندارید، احتمالا گلکسی اس 4 زوم انتخاب شما خواهد بود.

به زودی بررسی کامل و تخصصی این محصول را در زومیت ارائه خواهیم کرد و دید بهتری نسبت به کیفیت عکس و فیلم برداری آن در شرایط مختلف بدست خواهیم آورد؛ اما تا اینجای کار، نظر شما درباره این محصول چیست؟ آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات