این قطعه کوچک فیلم، گوشی‌ هوشمند شما را به پنل خورشیدی تبدیل می‌کند

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
محققان دانشگاه UCLA در آمریکا به تازگی موفق به ساخت یک قطعه دولایه شده‌اند که با قرارگیری بر روی هر تعداد از سطوح شیشه‌ای، می‌تواند انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید.
تبلیغات

این قطعه که از دو سلول خورشیدی از جنس پلیمر تشکیل شده است، می‌تواند نور خورشید را جذب نموده و آنرا به الکتریسیته تبدیل نماید. می‌توان از این فناوری جدید در پنجره‌های منازل، سقف خودرو، و حتی بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند نیز استفاده کرد. محققانی که بر روی این فناوری ویژه کار می‌کنند معتقدند که در آینده، محصولاتی که نام آن‌ها در بالا ذکر شد، به صورت پیش‌فرض توانایی استفاده از از این فناوری را خواهند داشت.

این محققان با مشاهده عملکرد این نوع سلول‌های خورشیدی متوجه شدند که عملکرد و بازده پنل‌هایی که از دو سلول خورشیدی تشکیل شده‌اند، دو برابر بیشتر از پنل‌های تشکیل شده از یک سلول است. پنل‌هایی که از یک سلول استفاده می‌کنند تنها قادرند 40 درصد نور مادون قرمز خورشید را جذب نموده و آنرا به الکتریسیته تبدیل کنند، این در حالی ایست که این مقدار برای پنل‌های دو سلولی چیزی در حدود 80 درصد است.

دانشگاه UCLA با سرمایه گذاری بر روی این طرح موفق شده تا نمونه اولیه این فناوری را بسازد. البته هنوز نمی‌دانیم که چه زمان قادر خواهیم بود تا گوشی‌های هوشمند و تبلت خود را به پنل خورشیدی بدل کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات