سامسونگ کلاک پردازنده گرافیکی Galaxy S4 را افزایش داده تا نتایج بنچمارک‌ها را به شکل غیرواقعی افزایش دهد

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
وب سایت تخصصی انندتک نسخه اکتا گلکسی اس 4 که مجهز به پردازنده Exynos 5 Octa است را مورد بررسی قرار داده‌ و متوجه شده که این تلفن سامسونگ با افزایش سرعت کلاک GPU در نرم افزارهای بنچمارک سعی نموده تا امتیاز بالاتری را در بنچمارک‌هایی مانند AnTuTu، Quadrant و GLBenchmark بدست آورد.
تبلیغات

نسخه اکتا گلکسی اس 4 که در بازار کشور نیز توزیع شده مجهز به پردازنده Exynos 5 Octa 5410 است. این SoC دارای 4 هسته Cortex-A15 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A7 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز است که براساس معماری big.LITTLE شرکت آرم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. سامسونگ برای پردازش امور گرافیکی نیز از یک GPU مدل PowerVR SGX 544MP3 بهره برده که براساس ادعای این کمپانی با فرکانس 533 مگاهرتز کار می‌کند.

خوب تا اینجای کار همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد، تراشه PowerVR 544MP3 به بیان سامسونگ با فرکانس 533 مگاهرتز کار می‌کند، تمام نرم افزارهای بنچمارک نیز این موضوع را تایید می‌کنند، اما انندتک متوجه شده که این پردازنده گرافیکی تنها در برنامه‌های بنچمارک با این فرکانس کار می‌کند ولی سرعت کلاک آن برای دیگر اپلیکیشن‌ها روی 480 مگاهرتز محدود شده است. این بدین معناست که سامسونگ تعریف نموده که اگر کاربر یکی از برنامه‌های بنچمارک را اجرا کرد، سرعت کلاک GPU برای مدت کوتاهی روی 533 مگاهرتز اورکلاک شود تا امتیاز بالاتری در این برنامه‌ها کسب کند، اما در دنیای حقیقی این پردازنده هرگز روی این فرکانس کار نمی‌کند.

اگر کاربر حرفه‌ای هستید و دوست دارید بدانید سامسونگ دقیقا چه کاری کرده، باید بدانید که آنها تنها در زمان اجرای نرم افزارهای بنچمارک این دستور را اجرا می‌کنند:

adb shell cat /sys/module/pvrsrvkm/parameters/sgx_gpu_clk

این دستور واقعا مفید خواهد بود اگر تولید کنندگان از آن استفاده بهینه داشته باشند، این دستور بصورت یک حلقه اجرا شده و امکان تغییر فرکانس GPU در اپلیکیشن‌های مختلف را میسر می‌سازد.

SGS4-9413 575px

اما گلکسی اس 4 اکتا حتی در بازی‌های سنگین از نظر گرافیکی نیز روی فرکانس 480MHz کار می‌کند. ولی وقتی یک برنامه بنچمارک مثل GLB یا AnTuTu را با آن اجرا می‌کنید فرکانس GPU به 533 مگاهرتز افزایش می‌یابد:

SGS4-9415 575px

اگر دوست دارید بدانید که این فریب سامسونگ چقدر در کسب امتیاز بالاتر آن تاثیر دارد؟ به جدول پایین نگاهی بیندازید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات