آیا پزشک ایتالیایی می‌تواند فیلم «تغییر چهره» را حقیقت ببخشد؟

چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
یک پزشک متخصص اعصاب ایتالیایی تبار مدعی است روشی را برای تغییر سر افراد پیدا کرده است. چیزی که شباهت زیادی به فیلم اکشن «تغییر چهره» (Face/Off) جان وو با بازی زیبای نیکلاس کیج و جان تراولتا دارد؛ فیلمی که با بودجۀ 80 میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه خوش درخشید و بیش آز 245 میلیون دلار را عاید سازندگانش کرد. اما آیا این پزشک می‌تواند به موفقیتی مشابه دست پیدا کند!؟
تبلیغات

هر چند در آن فیلم هالیوودی تنها صورت افراد تغییر می‌کرد، این پزشک متخصص قصد دارد کل سر آدمی را عوض کند! وی ابراز داشته با توجه به تحقیقات صورت گرفته در سال 1970 توسط دکتر رابرت وایت و تغییر سر میمون‌ها، قصد دارد روند مشابهی را برای تغییر سر در آدمی به کار گیرد. وی این ایده‌ی عجیب خود را در نشریه‌ی علمی «جراحی مغز و اعصاب بین‌المللی» مطرح کرده است.

کانناوارو در تشریح چگونگی این اقدام ابراز داشته، می‌بایست ابتدا بدن بیمار تا 18 درجه سلسیوس خنک کرد، سپس نخاع را به کمک ابزار ویژه‌ای با نام switcheroo کنترل کرد. از این گذشته، برای چسباندن سر جدید نیز از چسب پلیمر معدنی ویژه‌ای استفاده خواهد شد تا همه چیز مثل اولش شود!

آن‌ها پیش‌تر آزمایشاتی بر روی سگ و خوکچه هندی انجام داده‌اند، البته بدن انسان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به نظر بسیاری، اتصال مجدد رگ‌های خونی، عصبی و تمام آنچه بین گردن و سر وجود دارد را فراتر از دانش پزشکی امروز می‌دانند. وی با پذیرش دشواری‌های پیش رو، معتقد است چنین کاری شدنی است.

او می‌گوید، با اتصال برخی از مهم‌ترین شریان‌ها، بیمار می‌تواند کنترل اولیه‌ای بر حرکت بدن خود داشته باشد. و بعد از آن می‌توان با استفاده از تحریک‌های نخاع‌، سایر سلول‌های عصبی را نیز آموزش داد تا نقش جدید خود را پیدا کنند. به هر روی به نظر می‌رسد گام بزرگ دیگری در حال برداشته شدن است. پس اگر روزی از صحبت‌های بیهوده‌ی کسی سرتان رفت، نگران نباشید چرا که دوباره می‌توانید آن را به جای اولش باز گردانید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات