لنزهای چشم به کمک فناوری leftover 3DTV قادر به بزرگنمایی خواهند شد

چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
موسس پروژه دارپا، لنز چشمی جدیدی را ساخته که قادر است، بزرگنمایی داشته و دید انسان را افزایش دهد. یک گروه از محققین UC San Deigo و انسیتو تکنولوژی فدرال سوییس توانسته‌اند تا لنزچشمی را تولید کنند که قادر است تا 2.8 برابر بزرگنمایی را برای چشم انسان ایجاد کنند. این لنزها در همان ابعاد لنزهای طبی بوده و به راحتی برروی چشم انسان قرار می‌گیرند.
تبلیغات

لنز تلسکوپی این گروه، در حال حاضر برای کارکرد صحیح و اعمال بزرگنمایی به عینک‌های سه بعدی تلویزیون‌های سامسونگ متکی است، اما آنها در تلاشند تا لنز مشابه‌ای را خلق کنند که بدون نیاز به عینک اضافی نیز به خوبی قادر به انجام بزرگنمایی باشد.

البته این تنها مشکل دارپا نیست. نمونه اولیه از لنز چشمی آنها –که ابعاد 8 میلی متری و ضخامت 1 میلی‌متر دارد- از پلاستیک سخت ساخته شده که آن را برای استفاده بر روی چشم انسان مشکل و عذاب آور می‌کند. این لنز حتی هنوز برروی چشم انسان نیز آزمایش نشده و آنها از یک ماکت چشم که ابعاد و کارکرد مشابه چشم دارد، بهره برده‌اند.

در بیانیه این گروه آمده که قدم بعدی آنها، ساخت نمونه آزمایشی با مواد بهتر و سازگار با چشم انسان است. البته آنها در نظر دارند تا کیفیت و کنتراست تصویر را نیز بهبود بخشند.

هرچند این لنزها هنوز نهایی نشده و به محصول قابل عرضه بدل نشده‌اند، اما بسیاری از محققین از آن به عنوان دستاوردی بزرگ و گام نخست برای رسیدن به لنز چشمی با قابلیت بزرگنمایی یاد می‌کنند. دستاوردی که ممکن است تجربه ما را در تماشای فیلم در سینماهای آینده، دستخوش تغییرات اساسی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات