میدیاتک از Soc جدید MT8135 برای تبلت‌ها پرده برداشت: 4 هسته با معماری big.LITTLE، پردازنده Power VR 6 و رم LPDDR3

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
‎کمپانی چینی میدیاتک، سیستم-روی-یک-چیپ جدید 4 هسته‌ای خود را با نام MT8135 معرفی کرد. این پردازنده از معماری big.LITTLE کمپانی آرم بهره می‌برد و با گرافیک قوی PowerVR سری 6، یکپارچه شده است. سامسونگ برای اولین بار در پردازنده Octa خود از معماری big.LITTLE بهره برد و 4 هسته Cortex-A15 را در کنار 4 هسته Cortex-A7 قرار داد، حال میدیاتک در پردازنده MT8135 از همان معماری اما با دو جفت 2 هسته‌ای بهره برده است.
تبلیغات

سامسونگ ابتدای امسال و در نمایشگاه CES 2013 اولین پردازنده مبتنی بر معماری big.LITTLE را با نام Exynos 5410 Octa معرفی کرد و چندی پیش نیز از نسخه بروز شده آن با نام 5420 معرفی پرده برداشت که دارای گرافیک Mali T628 است. اما پردازنده جدید میدیاتک دارای 4 هسته است که دو هسته آن براساس معماری Cortex-A15 و فرکانس 1.7 گیگاهرتز و دو هسته ضعیف و کم مصرف دیگر نیز براساس معماری Cortex-A7 و با فرکانس 1.2 گیگاهرتز کار می‌کند. گرافیک یکپارچه شده با این پردازنده نیز G6200 از PowerVR است. این پردازنده قرار است در تبلت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که پیش تر در مقاله «‫بررسی عمیق هسته‌های ریز و درشت Exynos 5 Octa سامسونگ بر بستر معماری big.LITTLE آرم‬ » بطور مفصل به این موضوع پرداختیم در معماری big.LITTLE با بکار گیری از دو جفت چندهسته‌ای، قرار است بازده و مصرف پایین انرژی میسر شود. در این معماری الگوریتم های پیچیده‌ای بکار گرفته می‌شوند تا زمانی که سیستم نیاز به پردازش سنگین ندارد، پردازنده از هسته‌های کم مصرف و ضعیف Cortex-A7 بهره ببرد و هر زمان که نیاز به پردازش امور سنگین بباشد وظیفه پردازش به هسته‌های قوی‌تر Cortex-A15 واگذار شود.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که میدیاتک به آن اشاره می‌کند به استفاده از یک الگوریتم پیچیده اختصاصی برای بهبود عملکرد و مصرف انرژی این چیپ باز می‌گردد. بر اساس ادعای این شرکت، چیپ تولیدی قادر است از پیشرفته‌ترین ویژگی انتخابی big.LITTLE یعنی استفاده همزمان از تمامی هسته‌‌های موجود در چیپ بهره ببرد. به کمک فناوری میدیاتک، این چیپ قادر است در صورت سنگین شدن وظیفه محوله، از هر چهار هسته موجود (دو هسته A15 و دو هسته A7) به‌صورت همزمان استفاده کند و بدین ترتیب  نهایت توان هسته‌های موجود در چیپ در کنار کمترین مصرف انرژی به کار گرفته می‌شود. همانگونه که اطلاع دارید چیپ ۴+۴ اگزینوس اکتای سامسونگ تنها قادر بود از یک کلاستر ( یعنی فقط از یک مدل هسته) استفاده کند و بدین ترتیب تمامی هسته‌ها امکان کارکرد همزمان را نداشتند.

MediaTek-ARM-big.LITTLE-Technology

سیستم-روی-یک-چیپ جدید میدیاتک علاوه بر CPU و GPU ذکر شده دارای کنترلرهای بلوتوث 4، وای-فای، رادیوی FM و GPS نیز می‌باشد. این تراشه از حافظه جدید و سریع LPDDR3 نیز پشتیبانی می کند.

در بنچمارک‌های اولیه این تراشه در آزمایش AnTuTu توانست امتیاز نزدیک به 28,000 را کسب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات